T O P I C R E V I E W |
Fred |
Posted - 2013/01/24 : 10:48:36 Hej Jag har ett par Quad II som säkert inte varit igång de senaste 20 #8211; 30 åren. De är i väldigt fint skick, både utvändigt och invändigt. Jag undrar nu hur jag försiktigt ska få igång dem? Jag har en vridtrafo som jag tänkt använda. Idén är väl att man ska formera elektrolytkondensatorerna långsamt. Men såvitt jag förstår så går inte det då GZ32 börjar leda abrupt. Ska jag starta upp stegen långsamt med alla rör urtagna, funkar det? Skruva ur elektrolytburken och formera den på något annat sätt?
Vänliga hälsningar
Fred
|
11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
reVintage |
Posted - 2013/01/25 : 16:34:44 Bra talat Bernt! |
Bernt Jansson |
Posted - 2013/01/25 : 12:15:09 Gör det inte svårare än det är. Du kan stega upp lugnt och försiktigt. Om du vill kan du ju mäta när du börjar få spänning på kondingarna. Som Erik säger så kanske det inte händer nåt särskilt förrän runt 100 volt.
Det värsta som kan hända är att kondingarna är kass (Blir varma) och det är verkligen inget jätteproblem, då byter man dom bara. |
Fred |
Posted - 2013/01/25 : 10:18:58 hej Alla! massor med bra tips! Tackar!!!
Men då borde det vara bra att sätta i en av de likriktardiodadaptrar som finns som ersättning för GZ32/34??? då kan man ju smyga igång dem och starta formeringen redan vid 20V.
Ska också bygla om till 240V. Kanske blir det mina LS3/5a som dessa får driva och då ställer jag inte om dem till 7Ohm, fast kanske låter bättre på den tappen än 15-Ohmstappen ändå. får testa och se.
Tack igen |
tomano58 |
Posted - 2013/01/25 : 00:14:38 Mina som en gång i tiden inköptes av mina föräldrar via Harry Thellmod var redan därifrån modifierade för 7 ohm. En enkel ombygling/lödning på OPT'n. Ta bort S->R och koppla T->S och R->Q
Om det inte redan är gjort så bör man också bygla om matningen från 220 till 240 V
|
Erik Andersson |
Posted - 2013/01/24 : 18:33:06 Formering går att göra utan slutrör och då spelar lasten ingen roll. På tal om last, Quad 2:or brukar vara kopplade för 16 ohms belastningsimpedans. Om en lågohmigare högtalare användes bör stegen kopplas om till 7 ohm. Det är bara att flytta några byglingar på OPT:na. Det finns mycket gott om anvisningar om hur detta ska göras, på nätet plus mycket annat som rör Quad 2. |
soundbrigade |
Posted - 2013/01/24 : 17:44:10 Och ALDRIG utan last!!!!! |
Erik Andersson |
Posted - 2013/01/24 : 17:10:10 Det bästa för formering av elektrolyter är ett likspänningsaggregat med ma meter. Då kan man smyga med spänningen och medels instrumentet ha järnkoll på vad som händer. Har man inte det är en vridtrafo ett alternativ. Vad gäller Quad 2 kan man inte ta ut ALLA rören, utan likriktarröret måste sitta på plats, i annat fall blir det ingen DC alls till lytarna. Tyvärr leder inte en GZ 32 speciellt bra vid alltför låga glödspänningar, man bör nog mata in åtmindstånde 100 volt i apparaten. Vill man vara försiktigare kan man tillfälligtvis löda in ett par dioder tex 1N4007 rakt över likriktarrörets sockel. Då kan man starta formeringen på pysspäningar nedåt 20 volt. Har du tur kanske det räcker med att seriekoppla de två stegen och låta det stå så några timmar. Känn bara efter att inte lytarna blir ljummna! När detta är gjort och innan förstärkarna startas upp bör de två kondensatorerna vid slutrörshållarna utbytas (om det inte blivit gjort) i annat fall rikskeras skador på KT 66:orna och det vore synd. Lycka till. |
Bernt Jansson |
Posted - 2013/01/24 : 17:09:29 Jag skulle stega upp sakta och köra nån timme på varje. |
Fred |
Posted - 2013/01/24 : 15:07:09 Hej Bernt och Stormen! Så det funkar att bara köra stegen direkt kopplade till vridtrafon alltså!? hur länge bör jag i så fall låta stegen gå vid varje spänning? Några timmar vid 20V, 40V, 60V, 80V osv?
Å Stormen, har bunkrat glödlampor för måååånga år fram i tiden:-)
Hälsnoingar F |
Stormen |
Posted - 2013/01/24 : 14:38:45 Du kan ju seriekoppla en 60W glödlampa så halverar du spänningen på allt. Väldigt bra när du jobbar med transistorsteg då de gärna lyfter på hatten vid för mycket spänning om någon arbetspunkt ligger fel. Passa på o köp någon extra lampa medans dom få fortfarande finns att köpa.
EDIT: Åf--n du hade en vridtrafo,, fusk!!! |
Bernt Jansson |
Posted - 2013/01/24 : 12:17:45 Dra du upp spänningen långsamt med rören i. |