HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Baselement riktat nedåt, påverkan?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Mathias på Öckerö Posted - 2013/01/20 : 19:50:09
Om man bygger en subbaslåda, vilken påverkan på basljudet blir det om man låter elementet sitta nedåt och då spela mot golvet?
Givetvis då med tassar mellan lådan och golvet.

I jämförelse med att låta det spela i rikting mot lyssnaren vill säga.

Frågan kan vara rent generell men i mitt specifika sammanhang är tanken är att ha fyra lådor med ett 18" element i varje och låta åtminstonde tre stå i hörn.
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2013/01/21 : 16:19:20
Ha basarna på samma vägg om möjligt. Annas tror jag det kommer bli konstigt med den fördröjning som uppstår.

Det bör inte bli några problem att ha basarna nära banden. Det är bara att prova. Spela för fullt och notera om banden rör sig på grund av det tryck basarna skapar.
Mathias på Öckerö Posted - 2013/01/21 : 07:32:33
Frontarna kommer kanske att vara de mtm-10G40/TPL/10G40-kvartisar som snart(!) är färdiga (dessa spelar nog ner till 30 Hz), men får jag tid och tummen ur röven så skulle jag vilja prova stora ob-paneler med 2 x 12 st 8" och 2 x 1,5 m banddiskanter som ligger och skräpar. Om då ett par basar står och spelar med elementen i strax bakom panelerna är jag rädd att de påverkar panelelementen. Vet inte vart panelerna kommer att delas (60-100 Hz?) men kan de kanske påverkas mindre om basen kommer lite mer ifrån golvnivå om du hajjar vad jag menar...?

De basar som står bak i rummet är väl bäst att delas ganska lågt så att dess placering inte "hörs" på samma sätt. Förutom vid dansparty vill säga, då är det tänkt att finnas bakhögtalare i taket så att de dansande står mitt i ljudet.
Dessa baksubbar får jag maskera på nå't vis, tänkte sätta ett lager pärlspont på dem och en fejkad dörr så att de ser ut som nå't gammalt skåp eller nåt. Då vore det lämpligt att låta elementet spela nedåt...
PetterPersson Posted - 2013/01/20 : 21:09:09
Eftersom du kommer dela något högre än normalt, dvs. Vid 120-150 hz kommer även en 18 att uppvisa viss del riktverkan. Därför är det bra att låta elementen spela framåt. Hade du delat vid 60 hz hade det spelat mindre roll.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000