T O P I C R E V I E W |
more10 |
Posted - 2012/12/27 : 23:26:55 För er som inte har hittat tråden rePhase, loudspeaker phase linearization, EQ and FIR filtering tool på diyAudio.
quote: It is called rePhase, and is a tool for loudspeaker phase linearization, EQ and FIR filtering. It does so by producing correction impulse responses that you can then use in your favorite convolution engine.
|
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
more10 |
Posted - 2012/12/28 : 14:58:41 quote: J.River Mediacenter har convolver inbyggd, kan det vara ett uppslag?
Jag använder J.River för filtrering mellan bas och mina bredbandselement. Jag litar inte tillräckligt på datorer och särskilt inte Windows för att våga utsätta diskanter för risken. Man kan ju sätta en konding i serie, men då skyddar man ju inte mot hög amplitud.
Antagligen är jag onödigt försiktig :-) |
Joda |
Posted - 2012/12/28 : 11:48:35 Läsvärd tråd/guide: http://www.diyaudio.com/forums/pc-based/223805-easy-fir-crossover-pc-based-drc.html
Läste för ett tag sen en artikel om vad man ska tänka på när man använder DSP i högtalardesign då det inte bara är att korrigera hej vilt. Pre-ringing vill man undvika, likaså ekon och annat. Hittar den dock inte nu =( |
Bernt Jansson |
Posted - 2012/12/28 : 08:46:39 J.River Mediacenter har convolver inbyggd, kan det vara ett uppslag? |
more10 |
Posted - 2012/12/28 : 00:21:44 Jag har inte testat. Man måste ha en DSP med convolver att köra i. Antingen i datorn eller i till exempel en OpenDRC-DI. Det blir nog en smula dyrt, så jag väntar med den investeringen :-) |
FForsman |
Posted - 2012/12/27 : 23:55:11 Jag har inte läst tråden i detalj men det verkar vara ett spännande projekt. Särskilt med möjligheten till att justera inte bara fasen utan även EQ och delning. Filterfelen är nog den jag är mest intresserad av.
Edit: coolt att det är fri programvara också! more10, har du testat?
/mvhff
|