HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vilken MC step-up trafo (till dac)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
RobertH Posted - 2012/12/23 : 12:44:48
Jag håller ju på att bygga mitt försteg, och har i detta tänkt bygga in en ES9018 DAC (Buffalo III-SE). Först tänkte jag köra Twisted pear Legato i/v, men iom att försteget blir balanserat, 15mu per fas och en 8:1 trafo på utgången så har jag ju redan där ~3.75x gain.
Jag tänkte då att det som låter vettigast för mig är att köra en MC-stepup trafo direkt på utgången från DAC:en och köra riktigt små i/v resistorer på primärsidan av trafona, direkt mot jord.
ES9018 är ju känt för att det just ska lastas så lågt som möjligt (helst <1R per fas) för att låta optimalt. så min tanke var 1:20 - 1:25 step-up trafos och sedan köra varje fas med 2,2R (alt 1,8R med 1:25) mot jord.
Problemet är att jag måste ha en trafo med väldigt låga interna impedanser för att inte få för hög utimpedans från DAC-steget.

Jag har haft lite olika kandidater och tänkte först på LL1933, sedan LL9226 och sist så har jag funderat på Bartolucci GIBA73.

Min volymkontroller är 50k kopplad mellan faserna, dvs ej mot jord - och jag vill således inte att utimpedansen ska bli mycket mer än 2,5K.

LL9226 är ju relativt billig och ska kunna ta 40mV på primären, och med 2,2R mot jord så blir det ca 37mV in på primären, vilket ska fungera. Utimpedansen borde bli ca 2320R inkl primär/sekundär på trafon.

LL9226 är ju en lite billigare trafo, så jag funderar om den håller måttet? Jag vill ju gärna komma ner i pris, men inte tulla direkt på prestandan för detta. Och de "finare" lundahlarna har lite fel ratio, dvs 1:16 eller 1:32, vilket är för högt/för lågt.

Bartolucci är ju tillverkaren som gör trafos till Audio Note, och som jag förstått det ska dessa vara mycket bra - jag funderar om det är någon som hört dessa dock? Fördel med denna är att den är stor (klara 70mV(!) på primären) och har en större step-up ratio (1:25), med mycket låg impedans 0,36/86R så jag skulle med 1.8R mot jord få dels lite högre utsignal samt lägre last för dacen. Enda negativa är priset, som är 250EUR per trafo + 70EUR frakt. Betydligt mer än 90EUR/st för Lundahl-trafona.

Nu funderar jag bara - finns det några andra vettiga kandidater? Det viktiga är att de klarar (relativt) hög spänning, och framförallt har låg impedans. Ni som testat - vad finns det för alternativ?

Jag hade helst sett tex en LL1943 fast med 1:25 ratio, med 1:32 som det är nu, så blir utimpedansen för hög, runt 3,5K skulle jag gissa. Denna hade haft ganska likvärdig prestanda som Bartolucci om den bara haft mindre sekundärlindningar (1:25).

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000