HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dämpa mellanregister?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Snutten Posted - 2012/12/17 : 23:09:01
Vad är bäst att använda i högtalarlådan om man vill dämpa mellanregister från ca 400-1600Hz? Basen ska helst inte påverkas nämnvärt.
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Snutten Posted - 2012/12/18 : 13:05:51
Får lugna mig lite tills jag vet hur det funkar i mitt rum.
Snutten Posted - 2012/12/18 : 11:51:43
Petter: jag har lite för mycket mellanregister i mitt lyssningsrum för att vara helt neutralt. Det är en 2-vägare med 8-tums woofer som jag byggt men det är lite krångligt att ändra filtret. Tanken var att det kanske finns något bra material man kan ha i lådan (nu sitter det polyester-ull i den) utan att dämpa basen. Jag har en liten puckel i mellanreg. enigt ovan. Men eftersom jag inte kan mäta i helt dämpat rum vet jag inte hur de mäter med de förutsättningarna. Testade med mer dämpmaterial men det påverkar inte så mycket som jag vill samt att andra parametrar ju ändras också.
Baffelkorrektion finns i filtret men funderar på att sätta en extra spole i serie med bas/mellanwoofern.
DrBoar Posted - 2012/12/18 : 08:37:47
Under baffelsteget så faller elementet 6dB frekvensen beror på storleken på baffeln som ändrar elementet utstålningsvikel från sfärisk till halvsfärisk. Har du en baffel som är ca 30cm så faller elementet under 400 Hz så bredda den lyfter under 400 Hz och det är liknande effekt som att sänka över 400 Hz.
PetterPersson Posted - 2012/12/18 : 05:18:45
Vad är det du vill egentligen? Vad är det för typ av högtalare? Vad har du för filter? Hur mäter det?
Snutten Posted - 2012/12/18 : 00:42:28
Ja men vad funkar bäst utöver filtermod?
Brandmästaren Posted - 2012/12/17 : 23:54:46
Lägga dämpning i filtret ?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000