T O P I C R E V I E W |
Brandmästaren |
Posted - 2012/12/11 : 23:26:20 Då nätaggregatet är injackat och någon ljudkabel till stereon är ansluten så uppstår en massa brus, pip och typiskt "hårddiskljud". Då man rycker kontakten och kör på batteri är det knäpptyst.
Det sitter en liten järnklump på kabeln men den är uppenbart inte tillräcklig. Att switchningen skulle kunna störa är jag med på men att de typiska datorljuden skall komma fram funderar jag lite på. Kan det bero på strömförbrukningen då processorn arbetar ?
Och vad skall man hitta på för att bli av med problemet ? Likrikta och filtrera med konding ? Fungerar inte batteriet som ett filter ?
Tacksam för bra svar. Det är lite lätt irriterande
Mvh:
Figge. |
9 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Lovan |
Posted - 2012/12/15 : 17:38:24 Ofta så är datorn konfigurerad för att använda mera el om nätdelen är inkopplad. Det är nog inget som är värt att försöka sig på att försöka förbättra utan testa med ett annat ljudkort(som inte matas med datorns ström). |
markusA |
Posted - 2012/12/14 : 17:43:15 Om datorns nätagg stör resten av elektroniken så är det lättaste att skaffa en "power conditioner" eller vad de nu brukar kallas? Den buffrar mellan nätet och datorn. Om du har problem med jorden så kan det bli mer svårlösta problem. Har du provat toslink? Där får man ju galvanisk åtskiljning per automatik... |
Brandmästaren |
Posted - 2012/12/14 : 14:57:52 Tack för alla tips.
Det är en Samsung laptop, win 7, Intelprocessor och NVIDIA.
Ljudet är mycket bra ovsett var jag plockar ut det, bara jag inte kopplar in nätaggregatet. Via USB kör jag bara Roomanalyzer, men med samma resultat.
Kanske kunde vara idé att dra med det till radioteknikern jag känner och se vad oscilloscopet säger, eller är det dödfött ?
1:1 trafo + kondingar mellan nätagg och burken ? Och hur skall de i så fall dimensioneras ?
Mvh:
Figge. |
more10 |
Posted - 2012/12/14 : 13:46:35 Jag har ett firewire audiointerface som också blir utstört av datorns nätagg. Tror Dells PFC inte är så bra, det kan smitta via 220. |
Andreas A |
Posted - 2012/12/14 : 11:43:03 Prövat med externt ljudkort/dac som du kör via usb? |
Stajo |
Posted - 2012/12/14 : 11:01:12 Har du Soundblaster och några år gamla nVidia/Intelkretsar i moderkortet och försöker köra Windows 7 och senare efter Microsoft gjorde om ljudarkitekturen så kan det vara kört för dej.
De kom aldig till ordning med de problemen.
Staffan |
more10 |
Posted - 2012/12/12 : 09:28:46 Jag har samma problem.
Pröva att koppla in datorn på en annan grupp också. |
RuneStone |
Posted - 2012/12/12 : 07:54:23 Alternativ 1. Prova att vända nätkontakten 180 grader.. det kan om du har tur hjälpa.. Alternativ 2. är att prova en universalnätdel(kanske du får låna hem och prova från din lokala radiohandlare?). Alternativ 3. Galvanisk avskiljning av ljudsignalen, kondensatorer eller en 1:1 trafo.. |
AlfaGTV |
Posted - 2012/12/12 : 07:28:37 Rätt 100% övertygad om att dina problem inte bottnar i nätdelen i sig, utan hur ditt moderkort hanterar strömförsörjningen... Byt dator till en med bättre kvalle... Du kan också tjäna väldigt mycket på att byta till en SSD hårddisk istället. Mycket strömsnålare och genererar i stort sett ingen värme. Med vänlig hälsning, Micke PS Att din dator skall vara galvaniskt åtskiljd från stereon ter sig självklart?
|