HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HifiKit "fårull"

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
more10 Posted - 2012/12/06 : 18:58:13
I deras katalog är det tvättad långfibrig fårull för 130 kr. I verkligheten är det en blandning mellan fårull och någon sorts syntetisk ull. Dom visste inte själva hur stor andel ull det är. Priset är detsamma.

Är det någon som har erfarenhet av deras nya "fårull"? Bättre eller sämre?

Det jag kan säga är att det fyller ju volym bättre än riktig fårull.
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
more10 Posted - 2012/12/07 : 10:31:07
Jag var snabbare än dig sladdis :-) Allram moffar i lådan, Del 1 + Del 2 + Slutsatser.

Om det är någon som är medlem på Faktiskt.se så kan väl han fråga på Allrams tråd om detta är "Acoustic ull"?
sladdbarn Posted - 2012/12/07 : 07:45:05
quote:
Har provat många olika sorters ull/material-
Rent spontant så föredrog jag renare delar av otvättad ull men det vore kul att genom mätningar testa lite olika sorter.
Kanske någon med tid och utrustning skulle kunna testa, det behöver ju inte handla om stora lådor så dyrt blir det ju ej.
Hoppas vi kan diskutera detta om det inte finns någon tråd redan med mätningar. (bevis för hur de olika materialen beter sig)

Har sett en seriös test på faktiskt har jag för mig, sök och du skall finna.
manw Posted - 2012/12/06 : 22:47:30
Känner mig allra tryggast med min glasull eller stenull...
more10 Posted - 2012/12/06 : 22:33:00
Tack för era synpunkter. Jag känner mig betydligt tryggare med mitt köp nu.
Ryssen Posted - 2012/12/06 : 22:01:56
Den äldre sorten luktade mera får..
levande Posted - 2012/12/06 : 21:58:02
Har provat många olika sorters ull/material-
Rent spontant så föredrog jag renare delar av otvättad ull men det vore kul att genom mätningar testa lite olika sorter.
Kanske någon med tid och utrustning skulle kunna testa, det behöver ju inte handla om stora lådor så dyrt blir det ju ej.
Hoppas vi kan diskutera detta om det inte finns någon tråd redan med mätningar. (bevis för hur de olika materialen beter sig)
Bardis Posted - 2012/12/06 : 21:39:58
Den gamla fårullen var himla bökig att få rätt mängd på rätt plats. Eftersom den var så oformlig. Var tvungen att väga ullen för lika mängd i båda högtalarna.

Dämpmaterialet på ark är mycket smidigare att jobba med. Går att häfta spika o limma på plats utan att det faller i sär.
PetterPersson Posted - 2012/12/06 : 20:02:42
Svårt att säga, men med den nya varianten är det kanske lättare att få den packning man vill ha eftersom den är mer formstabil.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000