HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 fostex sk100

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
EAR Posted - 2012/11/14 : 15:58:18
Hej någon som har någon data om Fostex sk100.
Sitter en 15 bas och mellan och diskanthorn i dem
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
EAR Posted - 2012/11/27 : 17:38:08
quote:

Ska du köpa ett par eller bygga ett par?

Skall kanske köpa ett par till min grabb får kolla av skicket först.
Verkar till att vara en del dunka dunka i dem vilket kan passa en 18 åring förmodligen
fixarstig Posted - 2012/11/27 : 16:38:40
quote:
Det var en ytterst märklig formulering

I den här branschen finns väl hur många märkliga formuleringar som helst
more10 Posted - 2012/11/27 : 12:59:05
Ska du köpa ett par eller bygga ett par?
Bernt Jansson Posted - 2012/11/27 : 08:44:27
"transientförarbetning"

Det var en ytterst märklig formulering.
mostlydiy Posted - 2012/11/27 : 06:52:40
http://www.blocket.se/stockholm/Hogtalare_44155235.htm?ca=11&w=3
Quadfreak Posted - 2012/11/18 : 22:55:12
Ok, då kör vi

quote:

Nu är vi klara till lyssningstesten. Den ena högtalaren kopplade vi med den medföljande kabeln och den andra anslöt vi med en s.k. Guldkabel(pris ca 20 kr/m)och det var en hörbar förbättring främst i diskanten. SK 100 Mk ll har ett väldigt gott grepp om basområdet. Man får ett tydligt intryck av att det verkligen flyttas luft och verkar nästan ofärgad med sin frihet i de djupare tonerna. Högtalarens impulsförmåga i det djupare tonområdet är dessutom verkligen bra, så helheten av återgivningen i basområdet blir positivt med ett fast och välkontrollerat ljud, utan intryck av att högtalaren verkar pressad. Mellanregistret återger stämmaterialet fantastiskt bra och spridningen är mycket fin. Diskanten återger dom svåra övertonerna med en förnäm silkeaktig kvalitet, karaktäriserat med en fin transientförarbetning och specificering av dom finaste detaljer.

Sammandrag
SK 100 Mk ll kan byggas för under 2000 kronor. Vi provade att jämföra SK 100 Mk ll med Jamo 500 Power till 4000 kronor. Här kom Jamo'rna till korta - på inget område var Jamo'rna SK 100 Mk ll överlägsna - möjligen i utséende, men smaken är ju olika... SK 100 MK ll är en mycket bra konstruktion som verkligen kan rekommenderas.
quote:



Ja vad säger man? TPL150 släng dej i väggen Fostexdiskanten är ju begåvad med "transientförarbetning"

Hoppas att Du blev lite klokare av detta.
Efter att ha skrivit alla dessa superlativer måste det erkännas att jag själv blev nyfiken att provlyssna dem. Äger Du eller är Du spekulant på ett par?
EAR Posted - 2012/11/18 : 03:19:48
jag kan citera deras lyssningsintryck (rätt skojiga faktiskt) ngn annan kväll om intresse finnes

Jodå det intresset finns.Tack
Quadfreak Posted - 2012/11/18 : 00:02:40
Ok, nu har jag hittat mina gamla Hifi&Stereo kataloger.
I nr1 från-85 så byggs & testas just SK100 mkll.

Jag är mäkta imponerad över mitt minne som vanligtvis mer påminner om begynnande Alzheimer, men modellbeteckningarna som jag skrev tidigare stämde på pricken!
Hursom, här kommer lite data:

Känslighet: 0.8w/m ?
Effektålighet
Pink noise: 100w
Program: 200w
Musik 400w
Frekvensomfång: 28-35.000 Hz
Harm dist: mindre än 0,6%
Typ: Basreflex
Volym: 110 liter
Delningsfilter: 800/7000 Hz
Vikt: 41 kg
Mått(DxBxH):40x45x95 cm
Pris: 1695 kronor
Material: ca 300kr


Det har blivit dags att sova nu men jag kan citera deras lyssningsintryck (rätt skojiga faktiskt) ngn annan kväll om intresse finnes.
EAR Posted - 2012/11/15 : 20:41:14
Tackar så mycket så länge.
Quadfreak Posted - 2012/11/15 : 18:26:12
Hej örat
Jag har nog kvar ngn gammal katalog från "Svenska ljudklubben" (tror jag de hette) i källaren. Kollar ikväll om jag hinner.
Jag har för mej att de är bestyckade med baselement MW-401 (ca 97db)
Mellanregisterhorn FT600H samt diskantelement FT50H

Jag tror faktiskt att jag har hört dem vid ngt tillfälle för 20+ år sedan på ett mindre diskotek i Rättvik. Det enda jag minns av dem var att de kunde spela mkt starkt, drivna av en stor reciever.
EAR Posted - 2012/11/15 : 17:49:29
Ingen som vet något om dem överhuvudtaget
EAR Posted - 2012/11/15 : 16:03:04
Ingen som vet något

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000