HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mäta diskanter?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Rolf-san Posted - 2012/11/06 : 20:31:47
Vad är det bästa sättet att mäta på diskanter?
Det gäller vanliga diskanter, inte drivers.
Rakt av eller sätta in ett högpassfilter så att man inte får med de låga frekvenserna.

Om man ska ha ett filter, ska brytfrekvensen vara över eller lite under resonansfrekvensen? Hur brant i så fall?

Monterat på en baffel eller fritt i luften?

Jag har en XTZ Room Analyser.
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Rolf-san Posted - 2012/11/07 : 16:28:52
Tack igen för svar!
Börjar med att mäta på diskanter som jag inte har i par.
Jodå, sådana finns.
Joda Posted - 2012/11/07 : 12:48:38
I och med att domen blir som en sluten låda så hindrar den allt för stora konutslag, i alla fall vid mätning om man inte drar på för mycket.

Kompressionsdriver är det betydligt farligare, nog för att dom har bakkammare men här är det lätt att slå i faspluggen vilket kan spräcka membranet.

För filter skulle jag alltid mäta i den låda den ska sitta i.

Annars liggande på golv för att minska diffraktion, man ser ändå var den börjar falla av vilket ger en fingervisning var man kan behöva lägga delningen.
Rolf-san Posted - 2012/11/07 : 11:56:36
Tack för svaret!
Det räcker utmärkt för mig. Jag vill bara mäta diskanter för att se frekvensgången och hur delningsfilter funkar. Bra med kommentaren om baffel. Trodde nog inte att det var så viktigt för diskanter.
Sedan var jag lite orolig för frekvenser under Fs, men det verkar ju inte vara någon fara med vanliga domer.
EngelholmAudio Posted - 2012/11/07 : 10:09:49
En frågeställning som dessvärre vänder frågor tillbaka till dig!

Vart vill du komma med dina mätningar? Vill du ha input till ett bygge? Vill du kvalitets-säkra diskantelement genom stickprov ur en större sändning? Vill du skapa produktbladsinformation?

Om det är som input för ett bygge rekommenderar jag att du gör en låda så lik slutliga lådan som möjligt och mäter där. Annars kommer baffeln att påverka, nedsänkning eller ej påverkar, fasning/rundning av baffel påverkar, med mera.

Vad gäller skyddskonding så har jag aldrig använt det för vanliga dynamiska domediskanter. Däremot gör jag det på t.ex. banddiskanter. Jag brukar använda 2-3 ggr större seriekonding än vad jag gissar slutgiltiga filtrets konding vara. I praktiken pratar vi om 10-30uF och självklart av bra kvalitet.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000