HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tillverkning av absorbenter

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Serpentarius Posted - 2012/10/25 : 21:43:47
Detta ständigt återkommande ämne: egen-snickrade absorbenter.

Jag har länge haft planen att bygga egna absorbenter och, typiskt nog; när jag väl bestämmer mig så är det slut på precis den markskiva i stenull på Bauhaus jag måttat och sågat plank till. Tyvärr ser det inte ut som att någon där har en aaaning om när de kommer få in den igen, så jag kollade runt på andra ställen och de har liknande eller identiska produkter av andra märken men ingen #8211; utom en #8211; har rätt mått. Undantaget har rätt mått, men förpackningen innehåller 9 skivor, men jag behöver endast 4.

Ni förstår frustrationen hos en glad amatör som äntligen bestämt sig att ge sig in i envig med hammare&spik och måste försena bataljen! Enormt enerverande.

Så min fråga till er är, finns det någon i Göteborgosområdet som råkar ha några överblivna markskivor stenull/glasull liggande i garaget med måtten 1200x600x50mm?

Alternativt, finns det någon som också planerar absorbentbygge, som skulle vilja dela en förpackning med 9st stenullsskivor PAROC NRS 2t? De säljs på Angereds trä (som verkar vara samma som www.woody.se/angered) i Göteborg. Jag har inte kollat vad ett paket kostar, men om 4st markskivor kostar 200 spänn på Bauhaus, så kostar nog 9st PAROC på en privat byggfirma närmare 1000-lappen. Rätta mig om min gissning är inkorrekt.

Som sagt, jag skulle behöva 4st, 5st står således till förfogande.
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Serpentarius Posted - 2012/10/26 : 22:20:55
Ja, vadden är inte till för nåt annat än att hålla partiklar från stenullen borta ifrån mina astmatiska luftvägar och min lille sons lungor. Ur ett hälsoperspektiv skulle då t.ex. PAROC-skivorna egentligen vara bättre, för de är täckta av naturfärgat glasfiberflor, vilket ser ut att hålla de värsta dammpartiklarna borta.

Men frågan kvarstår: finns det någon som har några sådana PAROC NRS 2t
stapelfiberskivor skräpandes i sin källare? Inte så troligt va.

Fråga nr.2 som även den kvarstår är: finns det någon som skulle kunna tänka sig dela en förpackning PAROC NRS 2t stapelfiberskiva med mig, som innehåller 9 skivor, varav jag behöver 4?

Skulle förstås kunna tänka mig ett DIY-samarbete...
RuneStone Posted - 2012/10/26 : 19:03:49
tja.. du skulle ju kunna ta knappar(sådana till kläder), fästa en sytråd, använda en lång nål och trycka igenom och en knapp på ovansidan..

Eller du behöver väl iofs inte använda en knapp, du kan använda tändstickor eller vad som helst..

Skulle kunna gå att använda någon form av klister också.
Ett annat alternativ är att du gör en ram med 2 kanter, såhär:


där det röda är markisolering och det blåa är vadd..
blir vadden att hänga ner sätter du träribbor över som håller den..

Dock är jag skeptisk till hur mycket vadden tillför..
Kolla mätningarna på min tidigare länk så ser du resultatet av mitt tak, det är bara markisolering..
Serpentarius Posted - 2012/10/26 : 10:22:15
Ja, som jag misstänkte då.

Då får jag väl klä hela ramen i polyestervadd, och sen nåt estetiskt tillfredsställande tyg runt hela paketet.

Eller kanske kan man tejpa polyestervadden runt stenullen? Finns det nåt bra sätt att fästa polyestervadden runt stenullen?
RuneStone Posted - 2012/10/26 : 10:01:36
du kan inte stifta i stenull.. den är för mjuk för det.. det går att skruva i den om det inte är något tungt man ska sätta fast..

Här är mina takabsorbenter:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82455

har bara använt markisolering och är väldigt nöjd med resultatet, finns även mätningar..
Serpentarius Posted - 2012/10/26 : 08:17:36
quote:
Eventuellt dacron utanpå för att förhindra stenullsdamm. Tyg.


Precis esl, jag tänkte klä stenullen i polyestervadd. En fråga angående det: är stenullen tillräckligt fast för att man ska kunna häfta fast polyestervadden i den? Eller måste man häfta fast den i ramen?
Serpentarius Posted - 2012/10/26 : 00:36:47
http://www.soundonsound.com/sos/jul06/articles/studiosos_0706.htm

Här är länken till konstruktionen jag hade tänkt följa, mer eller mindre.

Måste VERKLIGEN sova nu...
esl Posted - 2012/10/26 : 00:26:16
Ram med botten.
Stenullsskiva intryckt i ramen så att det blir tätt, ramen djupare än skivans tjocklek så att en luftspalt skapas mellan botten och stenullsskivan.
Luftspalten ca 3ggr tjockleken på parock skivan.
Eventuellt dacron utanpå för att förhindra stenullsdamm. Tyg.

Jag har äggkartongs dacron över
Serpentarius Posted - 2012/10/26 : 00:16:43
Tjena Adhoc!

Tack för svar.

Det är sent så jag skriver kortfattat och återkommer imorgon.

Det är en 14.5cm tjock träram, i vilken den 5cm tjocka stenullsskivan är tänkt att sitta. Utanpå den skivan hade jag tänkt limma 5cm tjocka diskantabsorbenter i skum från Auralex. (Tanken är att de högfrekventa ljudvågorna dämpas av skumabsorbenterna, medan de lågfrekventa ljudvågorna, som ju går igenom skummet, dämpas av stenullen på insidan.) En möjlighet är att borra runda hål i träramen för att låta ännu mera luft komma in mellan stenullen och väggen, och på så sätt öka effektiviteten på basabsorbtionen. Om jag fäster den direkt mot väggen med de aktuella måtten, blir det en 3.5cm:s luftspalt mellan stenullen och väggen. Hänger jag den dessutom några centimeter ut ifrån väggen, t.ex. 3.5cm till, så blir det sammanlagt c:a 7cm luftspalt, och det är väl bättre än ingen. Det är också möjligt att skippa träramen helt för att öka absorbtionsförmågan.

Tanken är att allt ska sitta helt innanför ramen (om jag nu ska ha en!), men det är också möjligt att låta Auralex-skummet sticka ut några centimeter, för att på så sätt öka avståndet ytterligare mellan vägg och stenull.

Vad tror du, kommer man åt bummelbasen bättre på sättet jag beskriver ovan?

Läggdags!!

A domani...
adhoc Posted - 2012/10/25 : 22:52:27
Du har inte skrivit hur tjocka du tänkt att göra dem. (Om du tänkt ha 4 st, vardera 5 cm tjock, och väggplacerade kommer dom mest absorbera övre bas + mellanregister + diskant. Under, säg, 200 Hz vartefter sämre och under 100 Hz närmast verkningslösa => Du kommer då "sneddämpa" frekvensområdet, "bummelbasen" kommer bestå.)

En länk till vidare länkar med schyst info: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1414409#1414409

(Du kan säkert ersätta den tänkta Paroc-skiva med någon annan variant f.ö. bara du vet vad du vill uppnå med den)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000