T O P I C R E V I E W |
Imperial |
Posted - 2012/10/19 : 10:03:34 Jag har blivt med Kef B139 igen
Dom lirar bra men har på tok för låg verkningsgrad för mig. Jag har hört dom i både TL å BR.
Googlar man så får man uteslutande TL lådor som byggförslag. Vad är det som gör dessa element så speciella om man bara kollar på TS parametrarna.
Det finns ju andra element som passar i TL, medans dessa nerkar vara TL-lådornas motsvarighet till 300B i SE koppling.
Passar dessa i ex Bib, lr liknande lådor så man kan få lite verkningsgrad åxå |
4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
jonny99 |
Posted - 2012/10/22 : 11:20:04 J Dinsdale skrev en artikel om ett bashorn med B139 som element. Känns ju spontant lite konstigt men om man har tiden och verktygen och MDF:en så kan man kanske testa. http://p10hifi.net/planet10/TLS/downloads/Dinsdale-Horns-3parts.pdf |
Imperial |
Posted - 2012/10/20 : 01:00:43 Forsman;Jag har spanat in din tråd å det är ett fint bygge du har gjort. Låter det lika bra som det ser ut
Lars;Det var det jag misstänkte Jag har just nu 2par B139 å det ena paret har jag plågat ordentligt. Trots en gammal JVC reciver (då) som väger som fxxxxn så slog jag av anslutningstrådar å lödningar på B139'orna Efter att jag lagat vardera Kef element 4 ggr så åkte mina EVX-155 in istället som ersättare å dom håller men låter långt ifrån lika bra som Kef!?!
Det var mer en stilla fundering om man kan få ut några fler dB ur B139.
Nu har barnen somnat så nu blir det B-52's på skadligt hög volym en stund (ljudterapi ala Blomman).
/ |
FForsman |
Posted - 2012/10/19 : 18:28:43 jag har lekt lite med det elementet i nedanstående tråd, för vad det kan vara värt:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82469&whichpage=1
/mvhff |
reVintage |
Posted - 2012/10/19 : 10:24:48 Du lär nog inte få upp verkningsgraden anmärkningsvärt. Levde i flera årtionden med B139 som jag, precis som du, gillar. Har ett par liggande, dock ett av gamla(6171) och ett av nya typen(SP1044). Det bästa jag fick till var i Onken BR(ca 140dm3), där det kändes att den fick andas. Dock kunde de inte göras med stora portar utan istället valdes portlängd=baffeltjocklek.
Det vore kul med en 2012 approach på detta element. Det första som måste göras är att mäta T/S-parametrarna.
EDIT: Körde parametrarna från KEFs sista datablad i HR och det indikeras 95dB för Onken. Känns spontant lite optimistiskt...... |