T O P I C R E V I E W |
martinsson |
Posted - 2012/10/05 : 12:31:14 Skapar denna tråden i utbildningssyfte, dels för min egna del, men förhoppningsvis för fler av er där ute.
Bakgrunden är den att jag fått mig en tankeställare, detta uppdagades i och med att jag laddade ett par THAM10 (tappade horn) med B&C's midbas 10MD26, och fick solida 50Hz ur den och ett mkt skarpskuret och distinkt sound, som givetvis tilltalade mkt.
När jag sedan bytte till Beyma 10G40 blev ljudet mer luddigt, difust, och det tapapde den där skarpskurna blixtsnabbheten.
Därefter provade jag Faital 10Hp1020 som jag upplever mer av något mellanting av ovanstående, mer svulstigt och blött än 10MD26 men samtidigt mindre difust, svårt att beskriva om jag ska vara ärlig.
Dessa element får nog sägas representera tre olika genres inom element floran, en högkänslig mid/midbas, en bra all-around'are, och en ren brutal bas.
Hur kommer det sig nu att jag fortfarande drar mig till minnes mellanregister elementet som det som gav bäst resultat ?
Sägas bör även att jag nu avser hemma/hifi bruk, där den något begränsade slaglängden och effekttåligheten kanske inte är lika tungt vägande parametrar.
Höglänsliga mid/midbas element brukar ofta ha följande parameterbalansering, låga Q-värden, lätt kon, hög känslighet, hög BL, högt Fs, liten slaglängd.
Så varför funkar det trotts detta så bra att använda dem som basar i TH's ?
Jag antar att detta "fenomen" inte går igen i andra konstruktionsprinciper, utan att det är begränsat till "tappade horn domänen". |
12 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
sladdbarn |
Posted - 2012/10/07 : 19:20:04 quote: Men det flåsar ur kylhålen i magneten tyvärr. Annars ser det mycket lovande ut, till och med beprövat.
Ajdå, vid vilka volymer börjar det flåsa? Klarar den normalt hemmabruk i en TH avstämd till 40Hz? |
PetterPersson |
Posted - 2012/10/07 : 12:24:11 Men det flåsar ur kylhålen i magneten tyvärr. Annars ser det mycket lovande ut, till och med beprövat. |
sladdbarn |
Posted - 2012/10/07 : 12:21:50 Mickelmackel: provbygg, låter den hyfsat eller bättre så är det en budgetbomb deluxe.
Jag tycker för övrigt att B&C 10NDL64 ser ut att vara ett spännande element för en TH avsedd för musik. Väldigt lågt mms, högt x-max, liten och stark magnet. Liten magnet är bra för den stjäl inte så mycket plats i mynningen. http://www.bcspeakers.com/product.php?id=60 |
Mickel-mackel |
Posted - 2012/10/07 : 11:45:39 Jag måste påpeka att min simulering som jag presenterade här ovan endast är en simulering. Det säger absolut inget om hur det egentligen låter. Den korta slaglängden för det elementet gör i vilket fall att det inte blir något att välta hus med, direkt. ;) |
PetterPersson |
Posted - 2012/10/06 : 17:51:49 Intressanta iaktagelser Martinsson. Jag tror att de fenomen du och andra, mig själv inräknad, skulle kunna klassas som 'godartad färgning' av basen. Dessa försök med olika element är oerhört svårt att dra några säkra slutsatser från om vad som beror på vad. På grund av de olika elementens parametrar kommer tonkurvan och hornets resonanser ändras i amplitud. Att du upplever midbasen som tydligast beror med största sannolikhet på att det elementet exciterar pipresonanserna mest men precis så pass mycket att de inte upplevs som jobbiga. Det blir något av en akustisk expander där små basgångar förstärks mer än det är inspelat. I jämförelse kommer då verkligheten att låta med diffus. En jämförelse skulle vara att öka kontrasten på ett fotografi. Det representerar inte verkligheten men ser tilltalande ut med mer 'tryck' i bilden. Vad tror du om denna teori? |
RuneStone |
Posted - 2012/10/05 : 19:08:39 Håller med Joda..
högre Qms innebär en effektivare motor..
Från speakerplans.com: quote: Drivers with a very high mechanical Q can sound more open, cleaner and have a better dynamic range. This is because they have less loss. The surround is more flexible, the spider is better constructed, they have better air flow and usually have higher sensitivity. So a high mechanical Q is a very good indicator of energy storage behaviour.
Likaså får man av ett lågt vas en väldigt liten låda, vilket då ger ett högre ljudtryck inne i lådan samt att den högre kompressionen gör luftfjädern mer olinjär.. |
Joda |
Posted - 2012/10/05 : 18:51:44 Jag är inte säker på att Qms ska vara lågt, ej heller att Vas ska vara det.
|
martinsson |
Posted - 2012/10/05 : 15:58:15 MM - åtgärdat, tack för uppmärksamheten
Mycket intressant att se att andra gjort samma observationer, detta är nog känt sedan tidigare, men för min egen del så reflekterade jag över det lite av misstag, detta då jag inte hade något annat element hemma på hyllanän än 10MD26 när THAM10 var klara, och tänkte då "jösses vilken bas, undrar hur det blir med ett riktigt baselement" (läs faital 10Hp1020) men innan det kom till min ägo fick jag möjlighet att även prova 10G40 som kandidat.
Det grämer mig att säga, men jag har idag inte längre 10MD26 kvar i min ägo, lätt att vara efterklok - ubet :)
Så nu sneglar jag lite på 10MB600 eller 10M600 (18-sound) för ett bygge som en god vän ska göra (THAM10), jag känner att 10MD26 är lite väl dyrt att rekomendera, även RCF L10-750YK verkar lite småintressant, dvs inga brutalbasar :)
Självklarheter för de flesta av er kanske, för mig var det först en upplevelse, och nu en nyfikenhet därav denna tråd, men jag har redan förstått att detta inte är ett isolerat fall och är väl värt att undersöka närmare.
Tack för all info, tankar och simulationer :) men jag är fortsatt nyfiken på vilka elelemntparametrar som utgör grunden för bra mid.. förlåt, basåtergivning :)
Jag ger mig på ett försök så får ni rätta mig, i kategorin så låga som möjligt finner vi :
Qts Qms Qes Mms Le Vas
....och i kategorin så höga som möjligt :
Bl Känslighet
...vilket medför att :
Xmax är relativt litet Fs är relativt högt Effekttåligheten är relativt låg
---vilket vidare leder till att...
den toala ljudtrycksförmågan är relativt låg (även om SPL är mer beroende av acc. och inte xmax).
Den totala vinsten är dock att man i mindre SPL krävande bruk (läs hemma) får en mkt trevlig basåtergivning.
Kan detta stämma någorlunda ?
|
Mickel-mackel |
Posted - 2012/10/05 : 14:13:10 martinsson, ska det stå horn eller TH i din trådrubrik? |
Mickel-mackel |
Posted - 2012/10/05 : 14:12:23 Jag har simmat ett TH med Aura NS6-255-8A 6"-element, som väl tydligen är ett renodlat mellanregisterelement.
Billigt element på partsexpress http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=299-030 Med lite småfina data tycker jag: http://www.parts-express.com/pedocs/specs/299-030-factory-buyouts-ns6-255-8a-specifications.pdf
Men kolla vad coolt det simmar som TH i Hornresp: Enkelt byggt TH med helt rakt tvärsnitt pipan igenom.
Lite resonemang om elementet här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=49848 |
Joda |
Posted - 2012/10/05 : 13:54:44 Som hintat i ett par trådar tidigare så sitter ett 15PE40 i ett TH som går ner till 40Hz. Funkar riktigt bra tycker jag. Man blir förvånar hur lite elementet rör på sig för att skapa bas på normal nivå, kan vara att midbaselement är bättre på att göra denna "mikrodynamiska" rörelse än element med tyngre kon och "fetare" upphängning. Skulle jag börja belasta elementet rejält blir det nog ett annat ljud då jag oroar mig för pappkonens överlevnad vid dessa förhållanden. Lite småroligt när man känner håret på armen vibrera medan man knappt känner konen. Mätt upp THD på -45dB vid normal volym genom hela passbandet så något är ju rätt. |
Fuling |
Posted - 2012/10/05 : 12:55:14 Hornet/luftmassan i hornet belastar elementet på ett annat sätt än vad som sker vid direktstrålning? |
|
|