T O P I C R E V I E W |
NJR |
Posted - 2012/10/04 : 21:14:40 Efter många års drömmar om hornladdade högtalare a#180;la JBL har jag äntligen fått händerna på ett par drivers till en överkomlig kostnad. Pioneer PD 50 ligger nu i vardagsrummet och drömmer om en framtid. Kopplade provisorisk ihop med mina gamla pojkrumshögtalare, ett par JBL L4 som har trasiga diskanter. För hög delning, fel nivå och ett 6,5" element på 89 db är väl kanske inte vad jag hade tänkt mig men det låter och det låter bra. Klart härligt ljud, MASSOR av detaljer och en härlig rumskänsla. Njöt i någon timme av allt från Jan Johansson till rock och akustiskt. Det verkar lovande...
Nu till frågeställningen. Vad skall jag göra åt den undre halvan av helheten. Stora element, hög känslighet och mycket stampa tanken önskas. Som sagt, stora JBL kan vara ett riktmärke, har aldrig lyssnat på något bashorn.
Så vad hade ni gjort? BR eller horn? OB kanske? Finns det några billigare element som kan rekommenderas? Tvivlar inte på att ett par JBL basar för 5k styck gör jobbet, men det är utanför budget. Noterar att det finns en del beg element att köpa. t.ex. fostex MW401, Coral 12L70. Bättre än att köpa nytt?
Alla förslag uppskattas! (undantaget de som räknas i kubik)
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
DrBoar |
Posted - 2012/12/01 : 15:19:39 Om en högtalare finns i en liten låda so kommer den att vara rundstrålande från basen och uppåt tills våglängden börjar bli lika stor som elementet. Sätter du in elementet i en mycket stor vägg så kommer ju ljudet bara att vara "halvstrålande" inte rundstrålande. Så ljudet blir starkare då det samlas i halva volymen jämfört med rundstrålande.
Baffelsteget är en effekt av att elementet sitter i en "liten vägg" och sedan när den blir för liten blir rundstrålande. För högtalare som har bafflar från 0,2 till 1,0 meter så blir steget någonstans mellan 100 till 450 Hz 6 dB upp till slut. Hur steget ser ut beror på bafflens form och annat. |
PeterAkemark |
Posted - 2012/12/01 : 12:40:43 LM4780 (2x60W) på kretskort kostar ca 240:-/st +frakt på ebay. Jag har köpt liknande där och de fungerar utmärkt. Den kompensering du avser använda (baffelsteg) gäller för baselementet och genomförs enklast i en miniDSP.
http://www.hps4000.com/pages/special/woofer_distortion.pdf
|
NJR |
Posted - 2012/11/30 : 19:34:04 Mini dsp innebär två nya slutsteg och där sprack den budgeten tyvärr. Så stort avstånd som möjligt? Trenden sedan jag började läsa hifitidskrifter för 15-20 år sedan har ju varit att trycka ihop dem så mycket det bara går. Jag kan ju principiellt vända på basdelen och sätta elementet vid golvnivå, men är det särskillt lämpligt? Har läst en del om baffelstegskompensation, men känner mig inte mycket klokare. Förstår det som att delar av frekvensområdet förstärks av frontens dimensioner? Det var bara det jag menade.
Niklas |
PeterAkemark |
Posted - 2012/11/30 : 12:12:22 Omkring 800 Hz med PH50 horn är tämligen så bra som du kan ha det. Jag förstår att du tänker bygga passiva delningsfilter, det kommer att kosta minst lika mycket som om du använder ett aktivt delningsfilter realiserat med en miniDSP, länk till sidan hittar du här http://www.minidsp.com/ och en lämplig app till kortet är denna http://www.minidsp.com/images/documents/Product%20Brief-%202way%20Xover%20ADV%20plug-in.pdf. Försök att hålla ett så stort avstånd mellan baselementet och hornet för att minska frekvensmodulationsdistortionen, se Klipsch skrifter där han experimenterat med just detta. Avståndet beror på delningsfrekvensen! En hel våglängd vid 800Hz är ca 43 cm! Vad avser du med baffelsteg? Tänker du dig att kompensera löptiden mellan drivern PD50 och elementet mekaniskt? Jag skulle aldrig riskera att använda en PD-50 med ett passivt delningsfilter! |
DrBoar |
Posted - 2012/11/29 : 19:52:38 Brant delning på hornet är bra och om du går över till aktiv delning så skulle jag även i fortsättningen ha en stor kondensator i serie med hornet för att skydda den från tråkigheter som kan hända om man slår av anläggningen i fel ordning, drar i fel sladd etc. En plastfilms konding på ca 50 µF kostar runt 200 kr och uppåt och delar 6 dB under ca 400 Hz. Med ett par så fina horn med oersättliga drivers så skulle jag vara paranoid. http://audio-database.com/PIONEER-EXCLUSIVE/unit/ph-50-e.html |
NJR |
Posted - 2012/11/28 : 21:19:01 Hej igen.
Nu är en väg utstakad och detta borde snart bli en byggtråd. Har beställt ett par fane souvereign pro från thomann som skall huseras i ett par br lådor på drygt 70liter, med fyra trekantsportar. Tackar opethic och Ingvar för hjälp med simmen. Kan tänkas uppgraderas i framtiden, men nu vill jag bygga och känna på om detta är något för mig.
Undrar först och främst om någon kan ge mig en utgångspunkt för delningsfiltret. Jag har ju inga egentliga data på pioneer drivern, så det får chansas på 8ohm nominellt. 18db för hornet. 800-1000hz 6db för basen Dämpning för hornet.
Någon som vill våga sig på en gissning? Finns det anledning att stoppa in något annat så här tidigt? Baffelsteg t.ex.?
Annars är enda kvarstående frågan om placeringen av basen spelar någon roll. Eller skall jag bara trycka upp den så nära hornet som möjligt? Kan inte göra några tjusiga 3d ritningar, men 2d i autokludd skall ordnas till sågningen.
Tackar för all input!
Niklas
|
PeterAkemark |
Posted - 2012/10/21 : 16:28:37 Njaa, en LM4780 är ett slutsteg med två kanaler och tanken var att använda den ena kanalen till basen och den andra kanalen till hornet (som ju kan arbeta mellan 800-20000 Hz). Sedan likadant för den andra kanalen. MiniDSP är ju en digital signalprocessor med två kanaler in och fyra ut (Stereo in och sedan för vänster ch höger kanal så finns det en LP för basen och HP för hornet.) Respektive VÄ och HÖ kan sedan ställas med brytpunkter, filtertyp, nivåer och fördröjningar enligt eget önskemål. Du behöver således två LM4780 och en MiniDSP. Fördröjningen gör en hel del för att kompensera för den lobskiftning som annars uppstår omkring områdena under och över delningsfrekvensen. Somliga säger att det inte spelar någon roll men min erfarenhet är att det är mer änhörbart och påverkar stereonbilden rätt mycket. Det tonal resultatet blir också bättre. Du kan prova med den högtalare du har och be någon flytta hornet så att hornmynningen i ena fallet ligger i linje med basen och sedan jämfördu med att ha drivern i linje med basen, du torde höra en väsentlig skillnad.
|
NJR |
Posted - 2012/10/21 : 15:19:20 Hej Peter Tack för input. Detta känns som en ganska lagom nivå ja. Då verkar dessutom budgetalternativet från Fane vara ganska så rätt. Mini DSP till hornen och passiv delning till basarna? Behövs det delay på HF hornet? Är det främsta anledningen till mini-dsp? Ett tvåvägs filter är ju inte så komplicerat och jag har möjlighet att mäta med xtz samt eventuell freeware och en Behringer mic för att trimma in överlappningen.
Mvh Niklas |
PeterAkemark |
Posted - 2012/10/21 : 14:37:29 Bara som enkel fingervisning vad du kan förvänta dig av din konstruktion i stort. Eftersom du förefaller vara novis inom högtalarbyggande så vill jag rekommendera en basreflexkonstruktion före någon TL eller liknande konstruktion. Du har satt 70 liter som ett önskat mål för lådstorlek. Om du tänker runt detta värde så bör baselementet ha ett Vas värde omkring 100 liter. Om du samtidigt har ett Qt-värde omkring 0.38-0.40 så kommer elementet, monterat i din låda om ca 70 liter, att kunna arbeta ned till en frekvens som är ungefär lika med resonansfrekvensen (Fs) för elementet, fritt i luft, innan ljudtrycket sjunkit mer än 3dB, fritt uppställt på ett större golv. Om Q-värdet är lägre än ovan så faller ljudtrycket tidigare för en given volym på lådan och -3dB för ljudtrycket blir alltid högre än Fs för elementet. Om Q-värdet är högre än ovan så blir -3dB för ljudtrycket lägre än Fs men endast om lådan är större än motsvarande Vas. Min rekommendation skulle vara ett element med ett Fs i området mellan 35-45 Hz, ett Vas omkring 90-120 liter samt Qt-värde mellan 0.37-0.40. Qt blir oftast något högre med när du räknar med resistansen i drosseln som finns i ditt delningsfilter. Eftersom din PD-50 endast tål omkring 25W så skulle jag rekommendera ett digitalt delningsfilter (miniDsp) med löptidskompensation och ett mindre slutsteg som ex.vis LM4780 som ger dig ca 2x50W |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2012/10/20 : 19:03:12 quote: Faital Pro, nästan dubbelt så dyrt, är de så mycket bättre?
Ja.
Fane gör fantastiska budgetelement, även Eminence har flera sådana, men om Du vill bygga något att ha kvar länge så är kvalitetselement värda att satsa på.
Sedan har ju Hififorums medlemmar lite bättre priser än andra.
Onken avstämda lådor för dessa element blir inte nödvändigtvis jättestora, med 70L kommer man dock ingen vart, om det inte var diskanthögtalaren Du menade. Annars har Johannes rätt, (vidrigt smärtsamt att behöva erkänna) en pipa, hellre TQWT än MLTL tycker jag, är vägen till krukan med guld.
Det borde dock bli estetiskt (look who#180;s talking!) mer tilltalande om baslåda och HF horn har ungefär samma breddmått, kanske även Pioneerhornet inbyggt i lådan?
Ingvar |
NJR |
Posted - 2012/10/20 : 17:38:56 Inte mycket till bygge ännu, har inte ens bestämt baselement:) Måste slänga ut den rivna mopeden som tar upp hela snickarboden också. Men jag hoppas på att ha spelande högtalare innan jul.
Faital Pro, nästan dubbelt så dyrt, är de så mycket bättre? Onken ser stora ut. Kan man få ner dem i 70l storlek? Är det ett alternativ även till tidigare nämnda element? Måste de bygga på bredden som originalet? Ser ut att vara stora odämpade ytor, ingen stagning i lådorna? MLTL, bibb-storlek på dem?
Ursäkta skuren med frågor, men man får inte tummen ur så ofta, så förarbetet får vara viktigt. |
more10 |
Posted - 2012/10/19 : 20:55:36 Nu har det gått 2 veckor. Vi vill se bilder på bygget! |
Circlomanen |
Posted - 2012/10/19 : 20:33:08 quote: Med begränsningarna i volym på låda så skulle en Onken liknande variant med Faital 12PR310 fungera rasande kul, går in under budgetsmärtgränsen också, någotsånär anständig känslighet, 99dB, f3 i en sådan låda runt 40Hz. Helst skulle man använda Beyma liberty8 men då drar det iväg några hundralappar till per element.
Måste dock påpeka sanningshalten i denna ovanstånde "quote". Ett par Faital Pro 12PR310 eller liknande element i två MLTL skulle ge dig all bas du någonsin kommer att behöva. De har en hög verkningsgrad och ett djeafla klipp och dynamisk spänst. De gör det så roligt att lyssna på musik att man måste knapra Stesolid för att kunna sitta still. Det finns bieffekter med denna lösning som jag måste varna för. Man drabbas lätt av tvångsmässig luftgitarr och såkallad "restless dancing syndrom" där vardagsrummet förvandlas till en räjvfest utan synlig orsak. Många jämför högeffektiva högtalare med "X" och "Meth" och jag vill varna för dess starkt beroendeframkallande effekt.
Mvh Johannes. |
Circlomanen |
Posted - 2012/10/19 : 20:08:27 quote: I nästa svar på denna tråd kommer Johannes påpeka att gamla gubbar som håller på med små tramselement skall tiga still.
Måste bara påpeka att gamla gubbar som håller på med små tramselement skall tiga still.
Mvh Johannes. |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2012/10/19 : 20:06:20 Med det fina HF hornet så skulle jag nog satsa på en tillräckligt bra 12", behövs ingen extra bas då.
Med begränsningarna i volym på låda så skulle en Onken liknande variant med Faital 12PR310 fungera rasande kul, går in under budgetsmärtgränsen också, någotsånär anständig känslighet, 99dB, f3 i en sådan låda runt 40Hz. Helst skulle man använda Beyma liberty8 men då drar det iväg några hundralappar till per element.
I nästa svar på denna tråd kommer Johannes påpeka att gamla gubbar som håller på med små tramselement skall tiga still.
Ingvar |
opethic |
Posted - 2012/10/19 : 10:30:51 Det verkar som att forumets högtalarexperter har gått i ide...
Jag gör ett försök, fast jag är långt ifrån kunnig inom ämnet, gissar mest
Simmarna jag gjorde såg helt enkelt bäst ut med fyra smala portar. Och eftersom jag själv har fyra portar på mina midbasar så vet jag att det kan fungera bra. Jag funderade liksom du NJR på slitsportar (och av samma anledning tror jag) men blev avrådd till detta.
Men eftersom du ju vill ha ett par extra basar till de lägsta frekvenserna så är ju inte lågbas högsta prio i detta projekt, utan välljud och dynamik (antar jag?) Testa elementen i en OB, HB eller UB, kanske det låter bra?
Om volymen från portarna och elementet ska räknas bort? Vet ej, men skillnaden blir nog väldigt liten.
|
NJR |
Posted - 2012/10/18 : 14:31:34 Appropå de fyra portarna. Vad är för och nackdelarna kontra en slits? En slits känns byggtekniskt lätt och dessutom förstärkande för lådan. Antar att volymen av portarna och elementet skall räknas bort från de 70 litrarna?
Niklas |
NJR |
Posted - 2012/10/15 : 18:33:21 Opethic det såg ju riktigt bra ut. Varför fyra portar? Johannes, har kikat på det fane element som opethic simmar här ovanför. Även det vanliga souvereign 12LF. På det stora hela är jag öppen för alla element kring tusenlappen. Dessa går att köpa på thomann för under 900kr styck.
Någon tanke om hur rummet och en väggnära placering kommer påverka? Basportarna skall de placeras högt eller lågt på baffeln? |
opethic |
Posted - 2012/10/15 : 16:50:11 Gjorde ett par simmar med Eminence Delta 12LF vs Fane Souverign Pro 12-500
Båda med 4 portar, 4,7cm diameter. T&S tagna från tillverkarnas hemsidor. Detta är det bästa jag kan åstadkomma med 70 lit. och utan discopuckel. |
Circlomanen |
Posted - 2012/10/15 : 16:35:59 Fane har en bunt 10or och 12or i de olika serierna. Kan du speca vilket du är intresserad av så skall jag gärna ge dig mitt omdömme. Det kan vara så att jag bara är för blind för att se vilken du menar, men jag har inte lyckats klura ut vilket element det är.
Mvh Johannes. |
NJR |
Posted - 2012/10/15 : 16:18:32 En bas blir det. Skall den kompletteras så blir det med subbar. -3db vid 45-50Hz känns rimligt för elementtypen? Läser mycket positivt om eminence elementet, men pro elementet är ju mycket sexigare Kikar en del på de frekvenskurvor tillverkarna har lagt upp. Eminence ser trevlig ut i 70liter avstämd till 48hZ. Faller stadigt från 300Hz om jag tolkar det hela rätt däremot.-3db vid 45Hz Souvereign pro har en liknande kurva. 75liter 55Hz ger -3db vid 50hz. Men deras data känns ju måttligt tillförlitliga.
Johannes vad tycker du om Fane då? |
Circlomanen |
Posted - 2012/10/15 : 14:01:16 Det där Eminence elementet skulle jag undvika. På tok för högt Qts och ännu på tokigare för högre Qms enligt min smak. Det funkar i en sluten låda men inte i en BR. Även om kurvorna ser ok ut så tror jag gruppöptid och impulsrespons lämnar en fadd smak i öronen.
Mvh Johannes. |
opethic |
Posted - 2012/10/15 : 13:15:01 Hmmm, du har inte experimenterat något själv med lådans storlek, antal portar osv?quote: Vill jag ha en liten höjning i basen? Jag hade gärna kunnat ställa högtalarna nära bakväggen och då antar att jag kommer få en rejäl förstärkning av basen i något område.
Simmen med discopuckeln är väl knappast lämplig för placering nära bakväggen?
Om du inte har möjlighet att mäta upp T&S själv så skulle jag nog tro att tillverkarens siffror ligger närmast sanningen.
Ett förslag:
Bestäm dig för om du ska ha extra basar eller ej, det är ingen vits att jaga bas till det här projektet om du ändå ska ha separata basar. Eminence/Fane kommer förmodligen att låta bäst om de inte behöver pumpa ända ner till 35-40Hz.
|
more10 |
Posted - 2012/10/14 : 20:03:13 Nu kan det faktiskt vara så illa att varken winisd, fane eller hifikit har rätt. Om du ska göra det helt rätt ska du mäta upp elementen först. |
NJR |
Posted - 2012/10/14 : 19:10:30 Ser ut så här. Programmets till vänster, hifikit i mitten och data från tillv till höger. Saknade/hittade inte ett par parametrar så jag chansade på vad de var ute efter. (Z PE)
|