HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ännu ett förstegsbygge

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
perra_e Posted - 2012/10/03 : 22:12:33
Nu är det dax att bygga ett försteg till mitt ice-power slutsteg.
Då slutsteget är balanserat och även en dac som jag byggt ihop är balanserad så tänkte jag fortsätta på den linjen med ett balanserat försteg. Så här långt har jag precis betällt ett par shuntad B1-buffer PCB/komponentkit från http://www.diyaudio.com/forums/blogs/tea-bag/296-salas-dcb1-blue-edition.html

Jag skall även bygga in ett RIAA i försteget.

Det finns lite färdiga kretskort för ingångsväljare och volymkontroller kan jag konstatera, men jag är lite kluven om man skall köpa något färdigt kretskort eller göra något själv.

Grejen är att jag inte har bestämt mig för hur jag skall hantera balanserade kontra inte balanserade ingångar då jag behöver både och.

Det som känns mest naturligt är att konvertera de oblanserade ingångarna till balanserat så tidigt som möjligt i försteget med hjälp av en DRV135 eller dyligt.

Ett alternativ är naturligtvis att konvertera åt andra hållet och köra obalanserat genom försteget.

Hur gör ni andra när ni har både balanserat och obalanserat?

Jag tänkte försöka använda detta som en diskussionstråd, så lägger jag upp en byggtråd när det är så långt gånget.

--Per

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
perra_e Posted - 2013/02/16 : 20:19:14
Det är ett kort med trafo och likriktning + glättning. Sedan är det ett kort med stabilisering. Jag var lite för bekväm när jag betällde de delarna. Båda har krånglat och dom var relativt dyra. Dock har Pilghams ställt upp bra utan att knysta, men det blev lite bonusfrakter.

Joachim vet definitivt vad han pysslar med! Det har varit ett kul projekt och det är nog svårt att få till ett mycket bättre RIAA-steg än detta för överkommliga pengar. Jag kan inte själv i alla fall
I och med att jag har snöat in på balanserat, rätt eller fel, så är utbudet inte heller så stort om man inte skall göra allt själv.
RobertH Posted - 2013/02/16 : 17:47:19
Mycket snyggt, är det separata nätdelar till varje kanal? och är det på varsin lindning på trafon eller på samma? :-)

Såg att det var Joachim Gerhard som designat riaat, då är det säkert mycket bra grejer - omän jag själv föredrar diskreta kretslösningar.
När jag väl får mitt försteg/dac klart så blir det nog hörlursförstärkare eller alternativt Gerhards Paradise RIAA.
perra_e Posted - 2013/02/16 : 14:54:13
Det är nog ingen fara med kanalseparationen. Det är rätt långt mellan korten. Nu är det ett minimalt brum på full volym. Jag tänker dela av lådan också med en skärm så efter det fommer det helt säkert bli näst intill perfket.

Sandwitch:

Gott om utrymme för extra inneslutningar om man vill:
RobertH Posted - 2013/02/16 : 11:41:16
Är du minsta rädd för kanalseparation så brukar det gå bra att göra förhöjningen med två korta distanser, och sedan stoppa en metallplåt av något slag mellan, som skärm. Går att går att göra mycket om man tänker till.

Själv har jag så grymt litet chassi, så jag har fått tänka till många sådana lösningar :-)
perra_e Posted - 2013/02/16 : 09:25:39
Bra Robert! Om jag stackar korten finns det även bra med utrymme för att göra skärmboxar invändigt.
Jag byter taktik och testar det först. Kanske inte så mycket mindre jobb om man bygger skärmboxar, men smidigare med en låda!
--Per
RobertH Posted - 2013/02/15 : 23:38:33
Annars har du ju mycket "luft" uppåt i lådan - stacka signal-korten på varandra med distanser bara. :-)
Iom att du har så stor låda är det ju skönt att slippa en extra för trafo, samt blir mindre att bygga om!
perra_e Posted - 2013/02/15 : 22:58:28
Om man skall ha en alu-plåt måste den vara rätt tjock har jag fått för mig. Om jag testar något internt får det nog bli kopparplåt. Det vore skönt att ha allt i samma låda, men det får bli extern till att börja med. Nu skall jag lyssna på skivor ett tag innan jag fortsätter
RobertH Posted - 2013/02/15 : 21:27:59
Du har inte bara testa skärma mellan nätdelarna och själva förstärkar-delen? typ med en alu-plåt eller dylikt som även den är jordad. Kan göra under.
Bardis Posted - 2013/02/15 : 19:45:25
perra_e Posted - 2013/02/15 : 18:33:52
Och det gjorde underverk!!!
Nu är det tyst och fint

Om jag ändå plockar ut trafon till RIAA-steget i en separat låda skulle man kanske plocka in transformatorerna fån försteget också i samma låda. Nackdelen med det blir ju att det blir lite besvärligt om man vill dela på prylarna. Nu är det inget stort problem med försteget så jag låter nog det vara.

perra_e Posted - 2013/02/15 : 18:06:35
Det är nog bästa lösningen. Jag skall lyfta ur kortet med trafon och se vad det gör.
Bardis Posted - 2013/02/15 : 18:01:52
Ha nätdelen i en separat låda.
perra_e Posted - 2013/02/15 : 17:58:05
Nu vet jag vad den värsta störningen som är kvar är. Efter sladdbytet till skärmade sladdar i skivspelaren var brummet värst i kanalen närmast nätdelen. Jag skruvade bort det kortet och rörde det lite fram och tillbaka. När jag kom närmare nätdelen blev det värre och längre ifrån blev det bättre. Det är altså nätdelen som stör!!!

Nu får jag se om jag skall försöka bygga in delarna i koppar lådor eller hur jag skall göra. Orsaken är hittad, nu är det bara lösningen kvar.

--Per
Bardis Posted - 2013/02/15 : 16:51:48
quote:
Jag har kört utan jordkabel från skivspelaren och det räcker att ansluta en kanal så blir det brum.

Verkar inte vara jordslinga i så fall.

perra_e Posted - 2013/02/15 : 15:57:06
Jag har kört utan jordkabel från skivspelaren och det räcker att ansluta en kanal så blir det brum.

Jag har väldigt hög förstärkning i RIAA-steget då min pickup ger låg utspänning. Jag gissar att det ligger runt 73-75 db någon stans.
Ett alternativ är att minska förstärkningen och lägga på lite förstärkning i försteget. Idag är det bara en buffer utan någon förstärkning.
Men det borde inte ha någon betydelse vart förstärkningen ligger. Finns brummet där förstärks det förr eller senare tycker jag.

--per

Bardis Posted - 2013/02/15 : 09:35:41
Har du lyft jordkabeln från skivspelaren?
Prova att bara ansluta en kabel från spelaren.
perra_e Posted - 2013/02/15 : 09:11:24
quote:
Har du provat att lyfta på stjärnjorden? För att kolla om det är en jordslinga någonstans.

Bommade denna kommentar.

Utan någon kabel till stjärnjord (flytande) blir det väldigt mycket brum (Har jag för mig. Är lite osäker nu när jag tänker efter)

Steg ett var en kabel från nätdelen till stjärnjord. Nu blev den i princip tyst tills man ansluter skivspelaren.
Steg två var en kabel från varje kort till stjärnjord. Samma resultat.
Steg tre var att flytta placeringen av jordpunkten. Samma resultat.

Grejen är ju att den är nästan helt tyst ända tills man kopplar in skivspelaren.

Frågan är om det kan ligga längre fram i kedjan? men det känns lite långsökt då den inte brummar utan skivspelaren inkopplad.

Frågan är om jag skall försöka ta med mig RIAA-steget till någon annan och testa + att testa med en annan skivspelare.

--Per
perra_e Posted - 2013/02/14 : 21:44:00
Då var det bytt kablage på skivspelaren med. Nu vart det en förbättring men det är en del brum kvar. Vid lyssningsvolym är det dock inte så farligt fast jag vill nog ha bort en del till.
Nästa steg???

--Per
perra_e Posted - 2013/02/14 : 19:41:33
Så här ser kabelanslutningen ut i skivspelaren. Der kommer behövas lite ingrepp här om man skal få dit nya kablar. Jag börjar med att skarva på dom ny kablarna på dom gamla. Det behövs en ny plugg om man skall göra helt rätt, och det har jag ingen nu.

Bardis Posted - 2013/02/14 : 19:38:46
Har du provat att lyfta på stjärnjorden? För att kolla om det är en jordslinga någonstans.
perra_e Posted - 2013/02/14 : 19:04:26
Steg ett hjälpte inget, vilket jag kanske inte trodde att det skulle göra, men hoppades. En skärmad kabel mellan RCA och kort. Skärmen är ansluten till GND på kortet och öppen mot RCA-kontakten. Det är även ansluten en kabel från GND till stjärnjorden.

Nu blir det kabelbyte på skivspelaren.
Bardis Posted - 2013/02/14 : 16:28:51
jag med
perra_e Posted - 2013/02/14 : 16:05:13
Har haft locket både av och på.
ps. Jag köpte kabeln innan jag läste dit inlägg, och ja jag är VÄLDIGT sugen på att få det klart
Bardis Posted - 2013/02/14 : 14:58:42
Bara för att kolla. Men det har du säkert tänkt på.
Har du haft locket på så skärmningen blir komplett när du testar?
Bardis Posted - 2013/02/14 : 14:56:36
Det var snabba ryck! Sugen på att få det att funka?
Det där med brum är väldigt svårt. Kan räcka med att en kabel ligger för nära något störande.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000