HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fördröja frontar vid tappathorn sub?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Ryssen Posted - 2012/09/27 : 21:26:55
Hur stor fördröjning på frontarna (ms) bör man ha vid tappathornsub?
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bardis Posted - 2012/09/28 : 19:44:21
quote:
Konstigt nog har jag aldrig känt behovet att delaya toppsystemen, varken till THAM15 eller THAM10, eller THAM6, jag delar iofs ganska högt, 150 resp 250 och 140 i samma ordning i ovanstående fall, kanske verkar direktljudet ifrån konen lite som en maskering vid dessa högre delningar,, tror ävena tt behovet känns mindre med större element, jag säger inte att det inte behövs, bara att det aldrig känts som att det behövs, men jag tror att detta blir mer påtagligt i lägre avstämda system.

Inte så konstigt. I ett tappat horn spelar man med både framsidan och baksidan på elementet. Där ena sidan är väldigt nära öppningen. Vilket gör att den sidan kommer i rätt tidsföljd mot de andra registren. Förutsatt att det tappade hornet och toppen står på samma avstånd mot lyssnaren.
Däremot andas andra sidan på elementet genom hela horngången. Vilket gör att det inte går att delaya så det blir helt optimalt.

De system som går att delaya helt optimalt är egentligen bara slutna lådor och frontladdade horn med sluten låda på baksidan av drivern.
Resten tex basreflex, tappade horn, bandpass, slavbas, kvartsvågspipor , OB,transmissionslinjer mm blir suboptimalt eftersom man använder båda sidor på elementet.
Ryssen Posted - 2012/09/28 : 12:06:32
Det kanske betyder distance kanske jag som tog fel..
Fast med den kvalitets sänkning jag "uppfattade" vid fördröjt ljud så tror jag att jag avstår från att fördröja frontarna..
opethic Posted - 2012/09/28 : 11:58:23
quote:
Vet ej om det är en sådan distmätare på vanliga minidsp,hade varit kul att veta.
Det finns det, fast innan den här tråden dök upp så trodde jag att "dist" betydde "distance" och att det var en vägledning om hur mycket delay man behöver i förhållande till avstånd mellan högtalarna...

DahlbergAudio Posted - 2012/09/28 : 11:52:28
Ett lägre avstämt system har ju per automatik en längre tunnel så det
stämmer ju. Mina TH är ca:4,5m långa och befinner sig ca:1,5m bakom
topparna, 6m totalt alltså och det får jag till 17ms. Jag har inte
gjort några mätningar.
Skulle det här erfarenhetsmässigt avvika särskilt mycket från ett
impuls-uppmätt resultat?
martinsson Posted - 2012/09/28 : 11:38:33
Konstigt nog har jag aldrig känt behovet att delaya toppsystemen, varken till THAM15 eller THAM10, eller THAM6, jag delar iofs ganska högt, 150 resp 250 och 140 i samma ordning i ovanstående fall, kanske verkar direktljudet ifrån konen lite som en maskering vid dessa högre delningar,, tror ävena tt behovet känns mindre med större element, jag säger inte att det inte behövs, bara att det aldrig känts som att det behövs, men jag tror att detta blir mer påtagligt i lägre avstämda system.
Mickel-mackel Posted - 2012/09/28 : 11:32:42
quote:
Jag har ett TH som mono sub som står mellan front högtalarna.(I linje med)

Ja då borde det teoretiska 7,93ms funka bra, egentligen.

ja min fråga gällde bara att se så du hade koll på att den ev fysiska väglängdsskillnaden mellan toppar och sub var medräknad.
mostlydiy Posted - 2012/09/28 : 11:16:56
Kommer också ha det här "problemet" inom en ganska snar framtid så vore intressant att se om ni kommer fram till någon bra lösning.

/Marcus
Ryssen Posted - 2012/09/28 : 10:51:27
quote:

Var står topparna då, relativt TH.subbarna?

Jag har ett TH som mono sub som står mellan front högtalarna.(I linje med)

quote:
Om du har ett mätsystem där du kan få fram ett impulssvar så är det relativt enkelt

Jag har XTZ roomanalyzer 2,där går det mig veterligen inte att få fram det,kan ju ha fel..
FForsman Posted - 2012/09/28 : 07:06:39
intressant!

/mvhff
asto Posted - 2012/09/28 : 06:19:23
Om du har ett mätsystem där du kan få fram ett impulssvar så är det relativt enkelt. Du mäter helt enkelt bas och toppsystem var för sig ifrån lyssningsposition och ser till att impulsen hamnar på samma ställe i tid.
Mvh Asto
Mickel-mackel Posted - 2012/09/28 : 01:19:01
quote:
7,93ms blir det.
Provade att i nanoDIGI fördröja ca4ms men upplevde en kvalitetsförsämmring av ljudet.
Plus att det är en dist mätare som indikerar över 1%dist vid 4ms,så jag vet inte,kanske är bättre utan att fördröja.
Vet ej om det är en sådan distmätare på vanliga minidsp,hade varit kul att veta.

Var står topparna då, relativt TH.subbarna?
DahlbergAudio Posted - 2012/09/27 : 22:17:06
Petter, kan du förtydliga det du skriver? Jag har fått för mig att det handlade om att omvandla tunnelns längd / skillnad i avstånd till lyssningsplats i meter till ms.
Ryssen Posted - 2012/09/27 : 22:08:20
7,93ms blir det.
Provade att i nanoDIGI fördröja ca4ms men upplevde en kvalitetsförsämmring av ljudet.
Plus att det är en dist mätare som indikerar över 1%dist vid 4ms,så jag vet inte,kanske är bättre utan att fördröja.
PetterPersson Posted - 2012/09/27 : 21:52:31
Gör en simulering i hornresp. Grupplöpstiden vid 10000hz ger dig fördröjningen

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000