T O P I C R E V I E W |
Barfotalasse |
Posted - 2012/09/26 : 20:54:41 Behöver göra ett par tygfronter till högtalarna. Tänkte låta fräsa ur en ram i ngt skivmaterial, spänna tyg över och sedan montera på "pinnar" så att ramen kommer ut en bit från baffeln. Hade tidigare ett par äldre jbl med denna lösning och det var väldigt smidigt.
Någon som har tips på var man kan få tag i sådana? Hur fästs de i baffeln osv.
Det viktiga är inte att det blir akustiskt bäst, utan pillsäkert så att inte treåringen trycker in mellanregisterdomarna. Och så ska man ju kunna ta bort fronterna.
|
10 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Eriksson |
Posted - 2012/09/28 : 21:33:16 Alltså, det viktiga när man monterar dem är att det inte blir det minsta förskjutning mellan tygskivans kontra lådans hål för donen.
För att få hålen genom både skivan och lådan i absolut rak linje spänner man fast tygskivan mot lådan, och sedan borrar ett mindre hål genom både tygskiva och låda, som man sedan borrar upp till rätt storlekar. Då är man säker på att de inte kommer att skeva när man sätter dit skivan mot baffeln. Jag kan tänka mig att de kan gå av om de så att säga skevar, men blir linjen rak så funkar det bra. Det är också viktigt att man verkligen använder en 10:a borr för honan, annsrs blir det väldigt trögt.
Annars är nog magnetalternaivet en utmärkt idé. Med den metoden går det säkert att få tygskivan grundare monterad mot lådan, så att elementen inte sjunker in under tygskivans frontplan onödigt mycket.
|
Bardis |
Posted - 2012/09/28 : 20:16:12
Självhäftande kardborrepads. Gör ingen åverkan på fabrikslacken. |
Barfotalasse |
Posted - 2012/09/28 : 20:02:23 De här frontfastsättningsdonen verkar ju toppen. Hur många kan tänkas vara lagom för en front till en stor stativare där pillsäkerheten är viktigast. Fyra eller sex stycken?
Andra förslag. Någon slags gänginsats kanske?
Nd-magneter i kopp vore säkert kanon men jag vill inte riskera lådorna som ju är fabriks. |
Beat |
Posted - 2012/09/27 : 10:54:21 Ja, magneter under fanéren måste vara det smartaste |
Bardis |
Posted - 2012/09/27 : 08:41:01 quote: Nej då, de går inte av
Inte när man monterar dem om man är försiktig. Men över tiden när man krängt fronterna av och på några gånger. |
Eriksson |
Posted - 2012/09/26 : 23:15:45 Nej då, de går inte av om man gör på rätt sätt när man monterar dem. Hanen skall ha ett ett hål på 6 mm, det är de som ska sitta i tygskivan. Honan ska ha ett borrhål på 10 mm, de skall sitta i baffeln. När man bankar ner hanen i tygskivan ska man trä honan över hanen, på så vis får man rätt styrning vid bankandet, och hanen går inte av. De här donen är mycket praktiska, men har en stor nackdel. De skapar oftast en allt för stor nivåskillnad mellan tygskivan och elementen. Detta är något som kan skapa onödigt stor diffraktion/kantreflektion. Elementen ska ligga i nivå med tygskivans plan, för att undvika diffraktion, så mycket som möjligt. Man kan då försänka hanen i tygskivan, för att motverka nivåskillnaden något. |
Klas |
Posted - 2012/09/26 : 21:59:52 Man kanske skulle kunna ha magneter? Monterade på små "plintar" så kommer dom ju ut lite, om man vill det.
Mvh Klas
Edit: Pillskydd har jag med, galler framför basarna och högtalarna fästa i stativen :] |
Bardis |
Posted - 2012/09/26 : 21:57:05 De där plastpiggarna har en tendens att gå av. Kardborreband. Eller runda kardborrepluppar är smidigare. Finns att köpa i de flesta tygaffärer. Var nere på stan och skulle köpa tyg till högtalarfronter. De gamla damerna i affären visste precis vad jag ville ha. Jag var nog inte den förste som var där och frågade efter frontmaterial. |
soundbrigade |
Posted - 2012/09/26 : 21:37:21 Har inte HiFi-kit eller Ljudia speciella plastpigga just ämnade för detta?!
Rannagarden hann före ... |
rannagarden |
Posted - 2012/09/26 : 21:17:15 Om du söker på frontfastsättning på hifikit´s nya hemsida så hittar du såna där "pluppar" som gör att man kan fästa ett frontskydd på högtalaren. Kräver iofs att du gör hål för fästena i högtalaren.
|