HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalarlådors väggar, stumma eller dämpade?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Mathias på Öckerö Posted - 2012/09/19 : 21:00:18
Jo, jag söker lite info angående olika principer att bygga väggar till högtalarlådornas väggar.

Två lager MDF med dämplim emellan eller plyfa, gips och tretex. Betong, stål, aluminium etc...

Fördelar och nackdelar med båda principerna.
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Stajo Posted - 2012/09/20 : 20:52:48
quote:
Lek med tanken att vi har ett oändligt hårt skal.
På insidan vill vi ha en apparatus som ansorberar/transformerar energin.
Hur skulle den apparatusen fungera?


Höljet vore nog inte så svårt. Det är två glasbubblor med vacuum emellan, likt glasrutor på bussar. Kolla med Floatex ute i Skäris, de kan måttbygga såna. Sen skall ju elementet(n) hänga i något, och det ger ju resonanser i sig. Det blir svårare.
Bardis Posted - 2012/09/20 : 20:39:29
Lek med tanken att vi har ett oändligt hårt skal.
På insidan vill vi ha en apparatus som ansorberar/transformerar energin.
Hur skulle den apparatusen fungera?
PetterPersson Posted - 2012/09/20 : 18:47:31
Bättre att resonansen inte ens uppstår. Exempelvis genom att lägga
ett lager viskoelastiskt lim mellan två lager hårdmetall
Circlomanen Posted - 2012/09/20 : 18:33:51
quote:
Styvare låda är alltså inte entydigt bra. Det är förmågan att dämpa
resonanser som är av störst betydelse. Först då är en styv låda bra.


Men för att kunna dämpa det så fort som möjligt och så mycket som möjligt är det viktigt att transportera ut energin över en så stor yta som möjligt. det hade varit skoj att bygga en helt klotrund låda av 10 mm tjock wolframkarbid som sedan klädes på både in och utsidan av absorberande matrial typ blyasfalt.

Mvh Johannes.
PetterPersson Posted - 2012/09/20 : 17:46:26
Styvare låda är alltså inte entydigt bra. Det är förmågan att dämpa
resonanser som är av störst betydelse. Först då är en styv låda bra.
PetterPersson Posted - 2012/09/20 : 17:45:22
Trä (och alla typer av träfiberskivor) har mycket låg intern dämpning.
Därför är dess resonanser lätta att excitera. För att undvika att
resonanser byggs upp är det bra att använda viskoelastiskt lim mellan
två lika skivmaterial. Fogen måste vara i centrum.

Se exempel här:
http://www.swedac-acoustic.se/sidor/byggnadsakustik.htm

Många tror att
det är bra att blanda material, exempelvis plywood och gips. Det är
inte så att materialens resonansfrekvenser kommer ta ut varandra
utan sandwitchkonstruktionen kommer få en ny resonansfrekvens och
en ny styvhet beroende på de båda ingående materialen. Hur den
resonansen ser ut är däremot en annan fråga. Om inte dämplim används
är det oftast bättre att blanda ett styvt och ett mjukt material men
egentligen är det oväsentligt då en dämplimmad fog är överlägsen.

Circlomanen Posted - 2012/09/20 : 17:20:36
Jag måste säga att Genelec var lite av en ögonöppnare för mig. De använde formgjutna aluminium-lådor. Detta tror jag är viktigare och vettigare än de flesta kanske förstår. Viktigt (enligt min syn) är att ha en global stor styvhet som kan fördela ut energin så fort och så jämnt över så stor yta som möjligt utan att det uppstår "bell-modes" dvs resonanser och flexningar i matrialet Formen måste kunna motstå de accelerationer som konen gör utan att flexa eller ringa på nått sätt. Det är viktigare med en snabb avklingning än att det är för resonansdött.

Nu vet jag att formgjutna aluminium-lådor inte är vidare DIY-vänligt, utan menar detta mer som en generell riktining.

Jag tror att man skall titta mer på styvhet hos matrialet än den inneboende dämpning. Björkplywood är bättre än MDF/spånplatta/OSB. Askplywood eller vitbokplywood skulle vara ännu bättre, men priset och tillgängligheten är trist i bästa fall.

När man väl har byggt en geometrisk form som snabbt kan fördela energin över en stor yta, så skall man börja fundera på sätt att dämpa ut den. Här kommer vi in på dämplimmer, sandfyllningar, gummiasfalt och liknande lösningar.

Kortfattat:

1# Global styvhet i både form och matrial.
2# Lokal dämpning efter behov.


Mvh Johannes.
Bardis Posted - 2012/09/20 : 16:57:15
Har en annorlunda fundering på att bygga lådväggar som inte upptar så mycket energi och därmed får väldigt kort avklingning av resonansen.

Tror det var på den franska jögtalartillverkaren PHY hps sida där de byggde in bashögtalare i dubbla betongväggar och ändå vibrerade väggen.
De kom till slutsatsen att bygga superstarka stagade väggar vilka samtidigt var väldigt lätta och tunna.
Här kommer min ide om att den bakåtstrålade energin måste antingen omvandlas till värme av något annat än lådväggen eller strålas ut som i tex ett horn.
Mickel-mackel Posted - 2012/09/20 : 16:27:35
Jag gick och provknackade lite på minerskivespill jag har.
Jämfört med andra skivmaterial i ungefär samma storlek så ligger resonansen relativt högt i frekvens, men är kort.

Så dämpningen verkar god, resonanserna lite högre upp i frekvens och så är ju minerit ganska tungt, vilket är på vissa sätt en fördel.


Själv har jag funderat på kombination av material i väggarna, t.ex. spån+ gips eller OSB+gips eller någon annan kombination.
Tanken är då att om två material med olika egenfrekvens har limmats ihop så omvandlar antingen ena
eller det andra eller båda rörelseenergin till värme.
Bernt Jansson Posted - 2012/09/20 : 14:09:25
Det finns många vägar att gå. När man använder dämplim så har jag hört sägas att konstruktionen skall vara symmetrisk.
Här finns Mats Andersens lilla skrift om detta: http://www.qln.se/index2.php3?page=qboard&submenu=reference
Jag tror det var Jan-Håkan Stridbeck som började bygga högtalare på det sättet.

Sen kan man bygga TUUUUNGT i betong i olika blandningar, det gjorde salig Bo Hansson i sina Rauna-högtalare.
Samme Bo Hansson gillade också Minerit, det materialet finns i baffeln på Chaconne-högtalarna. Även i Ukko tror jag.

Ytterligare en väg är lätta men superstarka material som kolfiber, som Leif Olofsson på Marten gärna använder i de mer kostsamma modellerna. Lättheten gör det lätt att dämpa bort resonanser. Se fig.2 här: http://www.stereophile.com/content/m229rten-design-coltrane-loudspeaker-measurements

Vilket som är bäst vet jag inte. Det beror nog på vad man vill göra.
manw Posted - 2012/09/20 : 13:43:05
Har i ett bygge (bafflarna) använt två lager spånskiva (2x16mm), med vanligt Casco trälim ca 2mm tjockt. Har inte jämfört med speciallimmet, men tyckte ändå att det gav ett gott ljuddött resultat.
more10 Posted - 2012/09/20 : 02:09:11
Absolut dämplim. Två, tre, eller fyra lager med dämplim emellan. Dämplimmet är ganska dyrt, så det mest kostnadseffektiva är två lager. Dämplim fungerar med skjuvkrafter, så det har maximal effekt i mitten. Jag har gjort en baffel av tre skivor och det fungerade, men jag vet inte om det blev bättre eller sämre än om jag hade haft två tjockare skivor. Dämplimmet tar bort stående vågor i själva väggen, när man knackar på en dämplimmad skiva så får man inte den där vanliga efterklangen, det låter dovt. Antagligen så dämpar det också skivans flex lite grann, men inte så mycket så att stag är onödiga. Stagning gäller alltså fortfarande.

Jag gillar plywood för att det är starkt och för att det är mest trä. MDF är billigare, men jag gillar det inte för att det är mer lim än trä. Om det ena låter bättre än det andra har jag ingen uppfattning om. Spånskiva är dåligt för att det går att spela sönder och är fult. Med samma material i alla lager vet man var skjuvkrafterna hamnar.

Till mitt senaste bygge köpte jag ryssplyfa (gran) på Bauhaus. Efter att ha lyft 45 skivor hittade jag två som var tillräckligt bra för att användas. Min kompis Raffe behövde bara lyfta 3 när han köpte skivor, så det varierar rejält mellan varuhus och leveranser. Det duger till prototypbyggen eller om man inte är så noga med finishen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000