HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 XTZ Room analyzer

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Fuling Posted - 2012/09/11 : 01:08:11
God afton.

Passade på att köpa hem Room Analyzer II när jag såg att Fyndbörsen sålde systemet för 995:-. Som vanligt var köpfingret snabbare än hjärnan, när jag fick hem prylarna och började testa upptäckte jag att det verkar fattas en del funktioner som finns i första utgåvan. Inga råkurvor på fullrangemätningarna, bara möjlighet att överlagra en kurva och avståndsmätningen tycks ha bytts ut mot någon slags Auto Delay-pryl som anger tidsskillnaden mellan två uppmätta ljudkällor.

Någon som vet om det går att fuska och använda mjukvaran från v.1 ihop med hårdvaran från II? Jag gissar själv att det inte funkar men jag har haft fel förr.
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2012/09/21 : 08:55:16
Jag får som sagt installera om alltihop och se om det blir bättre.
RuneStone Posted - 2012/09/21 : 08:38:51
borde vara alla mickarna..i och med att mjukvaran känner av vilken mick man använder och korrigeringen finns för alla mickar så borde det rimligtvis fungera med alla.
Ryssen Posted - 2012/09/20 : 19:13:44
quote:
mjukvaran känner av vilken mick som är inkopplad.


Så då ska det funka då,eller är det den gammla micken enbart..?
RuneStone Posted - 2012/09/20 : 19:10:11
Har mailat Xtz och frågat lite nu.. Svaret jag fick lyder:

quote:
Hej

Det är mjukvaran som är korrigerad till både Pro micken och den gamla ,mjukvaran känner av vilken mick som är inkopplad.

Avstånd mäts baserat på flera frekvensers tidsförskjutning.



Kind Regards:
Olle Eliasson

CEO
Fuling Posted - 2012/09/18 : 19:52:42
De gånger jag fått Pro att fungera verkar avståndsmätningen ha fungerat bra, undantaget då jag mätte på en hörnplacerad baslåda och XTZ visade flera meter fel. Troligtvis reflexen från väggen bakom micken som spökade.
Ryssen Posted - 2012/09/18 : 19:49:18
Så sant.
Hur är det stämmer avståndsangivelsen för er andra?
Fuling Posted - 2012/09/18 : 19:48:28
Möjligt. Det är fullrangemätningen ("twoooiiing") som krånglar i pro (oavsett nivåinställning), den funkar dock utmärkt i Std.
Ingen panik egentligen, standardversionen duger bra till det jag håller på med just nu men det hade förstås varit snyggt om man kunde få pro att funka utan att betala merkostnaden.
RuneStone Posted - 2012/09/18 : 19:39:41
Det kan även vara problem med windows ljudinställning... ibland kan man få gå in i windows ljudmixer och höja ljudet för Xtz
Fuling Posted - 2012/09/18 : 18:29:17
När jag mäter under exakt samma omständigheter med men olika mjukvara visar Pro en avrullning i diskanten som inte finns där när jag använder när standardversionen, jag antar att det är korrigeringen för mikrofonen som spökar. Får intrycket av att datorn inte gillar att ha båda versionerna intallerade, får nog ta bort alltihop och installera om en i taget och testa mig fram lite.
Ryssen Posted - 2012/09/18 : 14:21:55
Jämförde kurvan på de olika software verisionerna (STD v2.31 och PRO v2.2 (25 aug 2011))
och kurvorna ser till 99,999% lika ut.
Även om jag inte får distance att stämma visar 1,8m när micken står på 0,8m.
Ryssen Posted - 2012/09/18 : 10:57:54
quote:
(i mitt fall)

Hmm,har inte jämfört de två,men ska göra det vid tillfälle.
Jag har helt sonika dragit signalnivåreglaget högt,så högt det går,och jag har aldrig fått meddelandet om för låg signalnivå.
Edit:Men det beror ju högt man har på stereon oxå,den har aldrig gått upp rött i vart fall.
R1 T Posted - 2012/09/18 : 09:11:02
Sorry! Nu såg jag att du har Room Analyzer II, jag har v.1 och där fungerar Pro/mjukvaran bra.

Mvh Åke
Fuling Posted - 2012/09/18 : 00:04:45
Att bara byta mjukvara var inte fullt så självklart som det först verkade. Pro-mjukvaran fungerar (i mitt fall) riktigt dåligt ihop med min hårdvara, 39 gånger av 40 vägrar programmet utföra mätningarna med hänvisning till att signalnivån är för låg vilket den inte är. Vid något tillfälle har jag lyckats få det att fungera så att jag kunnat mäta med båda versionerna och jämföra kurvorna vid höga frekvenser vilka antyder att korrigeringsfilen för mikrofonen inte stämmer när man byter mjukvara.
esl Posted - 2012/09/12 : 23:17:51
fasvridning
Fuling Posted - 2012/09/12 : 21:10:59
Då var den saken utredd, proversionen är installerad och ser väldigt mer bekant än den version jag kört med hittills.

När vi ändå är igång och pratar Room Analyzer: Någon som vet hur avståndsmätningen fungerar? Jag och Rune hamnade i en diskussion kring ämnet (sällan det händer) i samband med att mina midbashorn tog ett akustiskt skutt 20 cm bort från mikrofonen då jag kopplade in lågpassfiltret till dem. Vore intressant att veta exakt hur avståndsmätningen fungerar, i nuläget vet jag inte om filtret orsakade en fördröjning motsvarande 20 cm avstånd eller om mätningen blev "lurad" av någon fasvridning eller liknande.
RuneStone Posted - 2012/09/12 : 20:54:26
det stämmer utmärkt ja.. tja.. jag är väl inte alltid så tydlig kanske..

Jag tror ju att folk förstår vad jag menar jämt.
Fuling Posted - 2012/09/11 : 21:09:44
Rune: Det sa du inte alls, du sa åt mig att ta hem den senaste versionen av mjukvaran vilket jag tolkade som den senaste versionen av mjukvaran till Room Analyzer II, inte mjukvaran till Room Analyzer II pro vilket egentligen är en annan produkt. Du kör alltså hårdvaran från ettan med mjukvaran från Pro, stämmer det?
RuneStone Posted - 2012/09/11 : 20:16:00
Det var ju det jag sa åt dig!
Hmm.. fast det är klart.. den ene pratar digitalt och den andre lyssnar analogt..

Kanske blev fel i D/A-omvandlingen
Fuling Posted - 2012/09/11 : 14:33:27
Stort tack för svar, jag tar hem proversionen och testar!
R1 T Posted - 2012/09/11 : 11:04:55
Hej
Ladda ner mjukvaran till pro-versionen,där finns funktionerna du nämner, fungerar utan konstigheter även till standard grejerna.
Jag använer den och det fungerar utan problem
http://xtzab.vuocms.se/se/support/filarkivet

Mvh Åke
Ryssen Posted - 2012/09/11 : 10:49:57
quote:
Någon som vet om det går att fuska och använda mjukvaran från v.1 ihop med hårdvaran från II? Jag gissar själv att det inte funkar men jag har haft fel förr.

Prova! Inget kan ju gå sönder.
Har själv provat och det funk..(funkar.proverisionen alltså))
DrBoar Posted - 2012/09/11 : 10:17:28
I menyn "setup" har du bockat i "advanced"?

raw finns med i exportfunktionen så det borde gå att kolla på kurvorna i ett annat program eller om man kan återimportera dem

Manualen har en del luckor. Utan hårdvaran ansluten:Sparat man mätta resultat sparas de som .frp fast sedan kan man inte öppna dem igen. Dubbelklickar man på dem blir det en tom graf och väljer man från programmet "öppna" så gäller det bara Impulse.PIR filer. Med hårdvaran ansluter är det frp som gäller och de funkar att öppna?

Jag hittar inget sätt att återimportera dem så man får ta något grafikprogram och importera dem i. (import är hela tiden utgråad).
Det är ett mycket lättanvänt system och för det priset får man nog ta lite begränsningar

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000