HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TH-18"-21" för PA till plastgrabben. Sim hjälp!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
matsj Posted - 2012/07/17 : 17:50:32
Plastgrabben ärvde lite PA prylar av mig i julas och vill nu byta upp sig lite.
Då TH basar ger mycket för pengarna lutar det åt att bygga 2 st till att börja med. Det skall vara 18" eller större (21"). Jag vet att det har byggts ett TH-18 med 18sounds neo 9600 men hittar inga ritningar.

Vilka element skall man kolla på ? 18"-21".

mats
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Circlomanen Posted - 2012/07/31 : 14:23:12
quote:
och jag skulle tycka det var helkul att bygga några sådana varför jag vill fråga vem denne Ingvar är som säljer faital pro.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77206

Trevlig kille med god smak, stor förståelse för ljudreproduktion, stora element och en katt med klös.

J.
Beat Posted - 2012/07/31 : 13:37:49
www.supersonic.se
Henko Posted - 2012/07/31 : 13:27:47
Satt just och läste om något som anknyter till det här

http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/210339-tapped-horn-th-121-build-3.html

och jag skulle tycka det var helkul att bygga några sådana varför jag vill fråga vem denne Ingvar är som säljer faital pro.
martinsson Posted - 2012/07/23 : 21:34:17
Det stämmer att THAM15 följer simuleringen rätt väl, åtminstone den förenklade modellen som jag kör med, tittar man däremot på en mer segementerad simulering så spelar den lägre än simulering.

THAM10 upplevs och RTA mäter dock ca 10Hz lägre än vad mina förenklade simuleringar låter avslöja, och förmodligen mer så fallet med den mer segemnterade simuleringen.

Bra tips Joda, kan även nämna att Tony Wilkes på speakerplans har gjort ett TH18 som enligt uppgift ska vara riktigt trevligt, om intresse finns så kan jag höra med honom ifall han vill dela med sig av underlaget.
Joda Posted - 2012/07/23 : 19:53:38
Har ingen referens då jag har för mig att diskussionen var lite utspridd och inte helt lätt att söka efter.
Jag kan ha fel men det är den informationen jag snappat upp någonstans ifrån.
Det var någon som mätte distorsion på SS15 (kan också varit det större hornet) och det visade ganska många procent vilket SPL mätaren gladerligen mätte då allt klumpades ihop.
Kan också vara förklaringen till ökad riktverkan.
Hittar jag det så postar jag länk.
Här är tre trådar som nog kan innehålla information.
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/170771-single-sheet-th-challenge.html
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/185588-keystone-sub-using-18-15-12-inch-speakers.html
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/191624-60ndowns-merged-subwoofer-thread.html

Om jag tolkat rätt så visade mätningar på THAM15 inga tecken på att gå lägre än simulerat i denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82762&whichpage=2

Jag är mer intresserad av att förstå varför man skulle få ut extra lågbas ut TH än simulerat och då vad annat som påverkas än att godtyckligt anta och acceptera att man får ut mer kaka än man stoppar in.
Så min "skepsis" är mer önskan om att förstå det som händer än att jag säger att det inte fungerar.

Som ett alternativ till THAM18 så är nog denna sub som är länkad ovan väldigt lovande:
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/185588-keystone-sub-using-18-15-12-inch-speakers.html
Har länge funderat på hur dessa konstruktionsidéer kan integreras i egna skapelser.
Enligt mätningar så är den minst sagt imponerande.
sladdbarn Posted - 2012/07/23 : 16:14:37
Jag tror inte på något annat än succe.

Tycker om tham-serien (även om jag tyvärr inte hört någon), dom är nämligen resultatet av
människans alla goda egenskaper: erfarenheter, kommunikation, samarbete och inte
minst god vilja. Med de ingredienserna i receptet så blir det bara inte fel! Kul!
scorpion Posted - 2012/07/23 : 13:55:15
quote:
Jbell har ofta skrivit och gett mätningar på att hans SS15 går djupare än simulerat.
SPL mätaren mätte så. Det visade sig dock vara distorsion dom gav den extra outputen vid 40Hz vilket gjorde att den mätte och upplevdes gå lägre än vad den gjorde.
Är dock en lång tråd så lätt att missa och svårt att hitta.

Hej Joda !

Du skulle inte vilja ge postreferensen till den här diskussionen.

/Erling
martinsson Posted - 2012/07/22 : 19:16:03
quote:
Hur många har varit inblandade i utvecklingen av dessa moduler?

Svaret på detta kan man fundera på ett tag, den närmsta kretsen utgör mig själv och Johannes, MEN (och detta kan inte sägas nog många gånger) det är egentligen alla som på flera sätt bidragit till kunskapen med smarta inlägg och funderingar, inte minst här på forumet, men även på speakerplans och diyaudio.

Det kan låta flummigt men om jag skiver det så här istället, det är ju genom forumen kunskapen har kommit som tillslut ledde till att THAM serien tog form, så även i detta fall, kunskapen är alltså inte min egen, och därför är inte resultatet det heller, det är publicerat, fritt och tillhör alla.

quote:
Stötte på problemet med L23 när jag tittade på 18" TH för PA.
Blir dock lättare om man ska ner på 35Hz då man kan använda vanlig veckning.

Visst är det knepigt, 18"'s TH blir rätt lätt en sub rakt av, att få upp känsligheten och stämma av högre är en utmaning av rang, speciellt om man envisas med att ha det på THAM-vis med bibehållen 60cm bredd, då den veckningen lämpar sig bättre för mindre element, det var S2 och främst S3 som jag kände ställde till det, dessa driver upp måtten på lådan så pass att L23 lätt blir för stort, det tog rätt många försök och "nu ger jag upp" bara att komma ner under 230cm.

quote:
THAM är och skall förbli Martinssons skapelser men det är skoj att få bolla ideer och komma med förslag.

Tack själv, det hade inte blivit såhär annars, och som jag skrev ovan så är detta något som bygger på kollektiv kunskap men det finns goda skäl till att ditt namn finns på ritningarna, på så vis kan jag ju även skylla ifrån mig om det skulle visa sig vara käpprätt åt pipan :)

Nu låter det kanske som att THAM18 redan är en framgång, men det vet vi inte än, allt vi egentligen har så här långt är teori, en ritning, samt spekulationer baserade på viss erfarenhet, de har redan fått en del kritik på speakerplans och vi har kanske inte sett allt än, men jag tror likväl att det kan komma att bli ett mkt bra resultat av allt detta, THAM15 gick igenom samma "stålbad" det tillhör och ska tillhöra processen, och jag har inget annat att ta till mer än en bra känsla i magen och den teori som står till förfogande samt förhoppningar om att de som bygger ska bli nöjda.

Nu ska inte den här tråden hamna om THAM18, utan om Matsj's och Scott's behov av hjälp och det finns många andra bra 18" konstruktioner därute, även om jag är minst sagt tacksam ifall de vill bygga THAM18 så vi får veta lite mer så ska vi inte bortse ifrån alternativen, jag ber om ursäkt att det spårade ur lite, ska starta en ny tråd om THAM18 inom kort.
Joda Posted - 2012/07/22 : 17:25:59
quote:
Min erfarenhet är dock det motsatta, dvs att konamplitud är lägre än förväntat (simulerat). Enligt Hornresp så skall elementet lämna linjärt område vid ca 450 watt vid vissa frekvenser, men de har matats med mer än en kw under långa perioder (används på nattklubbar, spelningar mm) utan att låta illa eller knäcka element.

Att TH har mindre amplitud än väntat har Danley också sagt ett par gånger.
Men man kommer fortfarande att få större amplitud om avstämningen blir lägre än simulerat.
Hur mycket är nog svårt att säga. Men jag skulle vara försiktig med att lita på att simulerad konamplitud fortfarande gäller om man får ut 15Hz lägre gränsfrekvens.
Har sett någon mätning i hornresptråden som visade att hornresp simulerade konamplitud för TH spot on. Borde vara lätt att verifiera vad som är rätt när ett horn är byggt.

"program power" är inte direkt en bra indikation på vad som egentligen händer då signalen är komplex.
Sinuston och linjal behövs här.

Och om det är B&C vi pratar om så är det inte säkert att det märks när man lämnar Xmax.
Circlomanen Posted - 2012/07/22 : 12:03:12
quote:
Man kommer inte få något "gratis" utan att ge upp något annat, vilket ofta är konamplitud.

Min erfarenhet är dock det motsatta, dvs att konamplitud är lägre än förväntat (simulerat). Enligt Hornresp så skall elementet lämna linjärt område vid ca 450 watt vid vissa frekvenser, men de har matats med mer än en kw under långa perioder (används på nattklubbar, spelningar mm) utan att låta illa eller knäcka element.

quote:
När det gäller förslaget ovan så gillar jag inte riktigt tomma utrymmen i lådor, men i bland är dom svåra att undvika.

Det tomma utrymmet tycker inte jag skadar, då det stagar upp de stora ytorna som finns där och det är ett utmärkt ställe att fräsa ut handtag och förvara kablar i när lådorna skall flyttas. Det tomma utrymmet befinner sig där det gör mest nytta i form av utrymme för handtag osv. Hade det funnits inne i lådan där man inte kunnat utnyttja det på ett enkelt sätt så håller jag med om ogillandet. I detta fallet ser jag det som en tillgång istället för ett slösat utrymme. Dessa lådor är ganska stora och tunga, så bra greppvänliga handtag på rätt ställe är viktigt om man vill kunna flytta på dem. Måste berömma Martinsson för en låda med mycket synergier och genomtänkta detaljer. Han är en liten djeafwoul på sånt!

quote:
Sen vet jag inte om den kraftiga utvidgningen kommer att "märkas" av elementet.
Hornresp inkluderar ju den luftmassan också men i verkligheten tror jag inte elementet kommer att "känna" den och i så fall kanske det är slösat utrymme.
Skulle dock vara intressant att veta vilken skillnad det gjorde.

Vi har pratat om detta en hel del. När vi jämför med denna produkt med Turbosound och EAWs produkter så känner vi att vi är i gott sällskap, då det finns många andra som använder branta utvidgningar i liknande konstruktioner. Jag tycker tillockmed att den sista vinkeln är ganska snäll jämfört med andra konstruktioner. Som Martinsson säger, så får vi se vad som händer när de är byggda.
Jag tror på denna konstruktion då det är mycket som synkat på bästa möjliga sätt, med mycket synergi i många delar. Det har varit ett skoj samarbete med Martinsson, då vi har bollat våra tankar fram och tillbaka i oräkneliga mail och telefonsamtal den senaste veckan.

Han är en mycket skarpsynt och strukturerad konstruktör, och jag är mycket imponerad av hur han kan bolla många faktorer och alltid lyckas sålla ut de viktigaste och hitta en riktigt bra balans mellan dem. Han får alltid ut 10-20% mer än jag tror är möjligt, så det är alltid spännande att se vad han gör med mina ibland ganska flippade tankar och ideer.

THAM är och skall förbli Martinssons skapelser men det är skoj att få bolla ideer och komma med förslag.

Mvh Johannes.

Joda Posted - 2012/07/21 : 18:11:58
Stötte på problemet med L23 när jag tittade på 18" TH för PA.
Blir dock lättare om man ska ner på 35Hz då man kan använda vanlig veckning.
Ryssen Posted - 2012/07/21 : 18:01:40
Hur många har varit inblandade i utvecklingen av dessa moduler?
martinsson Posted - 2012/07/21 : 17:46:42
quote:
När det gäller förslaget ovan så gillar jag inte riktigt tomma utrymmen i lådor, men i bland är dom svåra att undvika.

Kunde inte hålla med mer, döda volymer är bara trams, i detta fall var dock problematiken rätt annorlunda, jag kämpade med att hålla nere L23, en parameter man annars brukar försöka få upp så mkt som möjligt givet att lådoorna ska vara så kompakta som möjligt.

I fallet THAM18 ovan finns där dock ett par andra tankar med detta, med endast ett par snygga utskärningar blir det schyssta handtag där, och desutoom agerar det stagning för den övre främre delen av lådan, så det är ingen slump eller misstag att det ser ut som det gör :) därtill var det som sagt nödvändigt för att få ner L23.

Det något ökade L34 och det kraftigt ökade S4 som kommer av den övre (sista) 60graders hornutvecklingen hjälper till att ta upp svackan precis över passbandet, dock ska sägas att jag håller med Joda om att dess funktion i verkligheten återstår att bekräfta, dock var det nödvändigt för att återigen försöka hålla nere den uppenbart döda volymen i lådan som sin helhet, vidare bidrar den även med lite ökad strukturell styvhet för sidorna.

Det stora frågetecknet för min del är hur det längsta hornsegmentet längs bakväggen kommer påverka i form av eventuell, och jag vill understryka eventuell, utsläckning i 4:dels resonansen av densamma, vi laborerade en del med detta i THAM15 men fann endast en mindre förbättring, om vi ser tendenser av detta är det läge att titta på reflektorer, men detta återstår att se, vi var medvetna om detta men det var i stort sett ound-vikligt (för att vara lite vitsig :)

quote:
Ser nog snyggt ut i vilket fall

Tackar, jag tror och hoppas på det också, det kan ha verkat gått rätt snabbt det här med utvecklingen av THAM18, men det har pågått rätt länge, mer eller mindre i över ett år då påtryckningarna vara intensiva, men det var först när Johannes dräpte till med sin simulering som det lossnade och jag såg den direkta vinsten med 18".

Innan dess var det svårt att undvika liknande prestanda som hos de redan befintliga THAM syskonen med avsende på känslighet och omfång, därefter var det mest en fråga om att försöka balansera det hela mot verkligheten (tillverkningsbart underlag), vilket inte krävde mer än 11 ritningar och ca dubbelt så många simuleringar, rätt unikt i det avseendet, tidigare THAM konstruktioner har krävt det nära den dubbla mängden innan man lutatat sig tillbaka och känner sig nöjd.
Joda Posted - 2012/07/21 : 15:19:06
"I vissa fall, tex. THAM10 som har en simulerad avstämning på 65Hz,visar sig den verkliga uppmätta återgivningen vara va 15Hz djupare, dvs 50Hz, jag funderar lite för mig själv hur detta kommer te sig i fallet med THAM18."

Tänk på att den simulerade maxnivån kommer att sjunka om det skulle vara så att man får mer output lägre i registret.
Hornresp är ruskigt bra på att simulera hur kon och luft beter sig, sen är det ju inte säkert att man bygger som man simulerar eller simulerar som man bygger vilket Tom Danley ofta skriver.
Man kommer inte få något "gratis" utan att ge upp något annat, vilket ofta är konamplitud.

Jbell har ofta skrivit och gett mätningar på att hans SS15 går djupare än simulerat.
SPL mätaren mätte så. Det visade sig dock vara distorsion dom gav den extra outputen vid 40Hz vilket gjorde att den mätte och upplevdes gå lägre än vad den gjorde.
Är dock en lång tråd så lätt att missa och svårt att hitta.

När det gäller GD i hornresp så är det hyfsat ointressant då det mesta är miniphase och då också följer tonkurvan, som vi vet kommer att ändra på sig när vi lägger till förluster och rörliga luftmassor runt alla veck.

Största fördelen med TH som jag ser det är kylningen som är överlägsen en BR. Man vinner mycket i SPL på att inte värma talspolen.
Sen slipper man portkompression och den volym som porten annars stjäl.

Sen vet jag inte om den kraftiga utvidgningen kommer att "märkas" av elementet.
Hornresp inkluderar ju den luftmassan också men i verkligheten tror jag inte elementet kommer att "känna" den och i så fall kanske det är slösat utrymme.
Skulle dock vara intressant att veta vilken skillnad det gjorde.
Ser nog snyggt ut i vilket fall.

Glöm inte handtag och annat för att slippa förstöra ryggen.
Circlomanen Posted - 2012/07/21 : 13:16:14
quote:
jag funderar lite för mig själv hur detta kommer te sig i fallet med THAM18.

Tror den kan bli en mycket stygg kisse!!!
martinsson Posted - 2012/07/21 : 09:54:24
quote:
Anders har du tips på mina Beyma 12lx60v2 ? Siktar på Dahlbergs 30hz horn. Som Tham.

Jag är tyvärr inte i skrivande stund bekant med Dahlbergs konstruktion, minnet sviker men får jag syn på den så kommer det säkert tillbaka, annars är nog den enda THAM konstruktionen jag kan tänka mig som skulle kunna modifieras för att åstadkomma 30Hz vara THAM12, börja med den och se ifall du kan skala upp den så L23 medger 30Hz återgivning, sikta på en simulerad avstämning runt 35-37Hz, veckningen brukar sedan se till att den droppar ner till det önskvärda.

I vissa fall, tex. THAM10 som har en simulerad avstämning på 65Hz,visar sig den verkliga uppmätta återgivningen vara va 15Hz djupare, dvs 50Hz, jag funderar lite för mig själv hur detta kommer te sig i fallet med THAM18.

Mickel-mackel Posted - 2012/07/21 : 00:23:43
Jag blir allt mer övertygad om att stor konarea ger bättre Jensen transflex* -system, även om inte är ren SPL som söks.
Att det frekvensmässiga arbetsområdet verkar bli större, samt att dom borde få lägre dist m.m.

Jag ska ju sy ihop ett riktigt ordentligt hem-högtalarsystem vad det lider, och börjar alltmer inse att det nog ska vara ganska rejält stora koner för att bli "bäst".
(Minst 12" iaf.)
Och även om det skulle finnas kapacitet för 130+ dB så är det inte därför jag skulle välja den design-vägen.

*Jag gillar att kalla TH för Jensen transflex, ty dom var först med att lansera idén, redan under typ -50-talet.
Så genom att säga att man gör en Jensen transflex-högtalare så går man under radarn för danley's TH-patent.

Men lite konstigt ändå att man kan patentera samma sak igen bara man byter namn på det?

googla jensen transflex, så hittar ni det.
FForsman Posted - 2012/07/21 : 00:06:38
THAM 18

Me like!

/mvhff
matsj Posted - 2012/07/20 : 22:24:27
Vi skall bygga 1 st först o prova. Mäta lite.
Anders har du tips på mina Beyma 12lx60v2 ? Siktar på Dahlbergs 30hz horn. Som Tham.
Mats
martinsson Posted - 2012/07/20 : 21:35:50
Enligt simuleringarna, erfarenheter från liknande konstruktioner och den gällande teorin så borde THAM18 vara en mkt intressant upplevelse, men spekulationer är just det, spekulationer, osäkra, mkt pekar på att de borde prestera mkt bra inom ett stort arbetsområde (för att vara ett TH) verkligheten får utvisa om så blir fallet.

Mitt tips till Mats och Scott är att bygga en (1st) först och ta en snabbkoll om de verkar göra det som tänkts, därefter gå vidare mer resten.

Personligen tror jag på dessa, givetvis, annars vore det tokigt att rekomendera dem, hurvida jag har rätt eller inte återstår dock att se, jag är tacksam att du vill prova Mats, det hjälper mkt.
matsj Posted - 2012/07/20 : 20:21:52
Skall provas, ha ha. Detta e hifi för mig.

Mats
Circlomanen Posted - 2012/07/20 : 20:16:03
16 st THAM18 per kanal skulle nog kunna göra susen.
Mickel-mackel Posted - 2012/07/20 : 20:06:34
Man kan undra vad dom kör med under sådana här tillställningar:

Över hundra tusen pers !
Circlomanen Posted - 2012/07/20 : 19:57:23
4 st THAM18 är ungefär vad SF har i största salongen på Bergakungen. De är nog för en publik på 1000 personer utomhus.

Om du med fest menar nått inomhus så tycker jag mycket synd om grannar och huset/lägenheten. Med roomgain inräknat så kan de nog spela på runt 150 dB i ett normalt bostadsrum med betongväggar.

matsj Posted - 2012/07/20 : 18:42:15
Det blir 4 st o jag skall vara först. Eller Scott som grabben heter. Får prova dem hemma först för att se om de blev bra. Foto dok kommer.
Mats

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000