HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Varför används "drosslar" i nätdelen?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Gubben i Kalmar Posted - 2012/07/13 : 12:06:46


Har kollat lite på PSU:n till tubeamp:s.

En del redovisar med drossel och andra ersätter
drosseln med ett motstånd.


Som jag fattat det så är ett vanligt motstånd lika
för både lik och växelspänning.

Men drosseln då?
Jag testade på kul bara och mätte en vanlig
trasformator:
Likströms motståndet var 209 Ohm.
La en växelspänning över transformatorn, mätte
upp strömmen och räknade fram inpedansen till
9,72 kOhm vid 50 Hz.
Räknar man vidare får man det till 30 Henry som
induktans.

Betyder detta att drosseln bara gör "mycket mot-
stånd" mot själva "ripplet"?




25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bardis Posted - 2012/08/15 : 09:03:24
Även på glöden är det en fördel att använda en dubbeldrossel.
Man ser det tilltaget mest på direktupphettade trioder.
Elfa säljer ganska billiga drosslar för ändamålet. Induktansen är i mH området. Men det kanske är tillräckligt för att undertrycka commonmode rippel?
Gubben i Kalmar Posted - 2012/08/13 : 11:24:03


Ahaaaa......det är likströmmen som "mättar" järnet!

Då jer jag upp och kör på Stajos linje, kööööp drosseln!

Men vist lär man sig mycket, och intressant är det.
RobertH Posted - 2012/08/12 : 02:56:35
Om jag nu funderar på att byta till en sådan här choke i mitt pre-amp bygge, 6h30p-dr balanserat parafeed som drar ca 100mA med shuntad nätdel och hela kitet.
Funkar då 17H lundahl-drosseln som Berndt länkat till ovanför. I Databladet står det ju recommended dc current 100mA, och det står något att den mättas vid 145mA eller något sådant?
Denna borde väl funka till mitt försteg, eller ska man välja 13H versionen av LL1685 istället?!
Fuling Posted - 2012/08/08 : 23:20:28
quote:
Därefter var det bara att
räkna ut induktansen, 10H.



Nåja, att mäta stora induktanser avsedda för likström är inte på något vis "bara". De beter sig väldigt olika beroende på hur mycket likström som flyter genom dem, hur mycket växelström som flyter och vid vilken frekvens. Det går, naturligtvis, men det är krångligt.
På Steve Bench´s sida finns beskrivning på en induktansbrygga med möjlighet att tillföra likström genom induktorn.

När det gäller drosslar till nätdelar bör det gå att testa sig fram geon att koppla upp drosseln i en krets som arbetar med de strömmar och spänningar man vill använda och sedan mäta brumspänningen på utgångssidan medan man ändrar luftgapet. Själv induktansen är nog inte så viktig i sammanhanget, viktigare är väl att kärnan inte mättas för då blir det inte mycket filtrering.
Gubben i Kalmar Posted - 2012/08/08 : 23:01:47
Jag kunde inte låta bli.
Beställde en transformatornyggsats från
Svebry för att labbs lite.
Först montera jag transformatorn som
den ska och mätte sedan likströms motståndet.
Sen mätte jag upp växelströmen och räkna
fram impedansen. Därefter var det bara att
räkna ut induktansen, 10H.

Därpå "bladade" jag om kärnan till "drossel
stuk". Och gjorde som Bernt sa, la ett papper
mellan E och I delen.
Det tunnaste pappret jag hade var ett kassa-
kvitto. Och om jag sedan gjorde om samma
växelströms prosedur som ovan hamna
induktansen på 2,8H.
Ju tjockare papper jag la dit, destu mindre
blev induktansen och med den växelströms
motståndet.

De var som själva den, den ursprungliga
transformatorn var på 30H. Om man kan
plocka isär den och blada om den borde
det gå att ta ner den till 10H tycker man.

Men ack vad det var svårt att få isär kärnan!

Är alla köpes transformatorer lika vrånga?
Bernt Jansson Posted - 2012/07/21 : 23:03:51
quote:
Man undrar lite nyfiket var Bernt har i kikaren efter som han
vill ha en "dubbel drossel".
Har byggt några försteg på beställning med den typen av drossel i nätdelen. De flesta byggen man ser är vidöppna för störningar via jord så jag tänkte bara tipsa om ett annat sätt nu när ämnet drosslar är uppe.
DahlbergAudio Posted - 2012/07/21 : 19:34:19
quote:
As Power Supply choke, we use the Lundahl Dual Coil chokes here at the finest of their possibilities. it is called the Common Rejection Mode, so the choke is used as a 1:1 coupling element, short circuiting common mode signals, and bypassing differential mode signals. So it is signal filter and power supply choke at the same time. A miracle, nobody ever patented this. This is a choke with two 5Henry coils on one core. The outgoing DC current is passing through one coil of the choke, and the returning current through the other coil. The DC signal is serialized, but the AC stray field (called "loss induction") is in anti phase for each coil which results in lowest hum possible. For calculations, this makes the choke act as 10Henry choke.




http://www.jacmusic.com/kits/amp/300B/300B/index.htm


Lite mer info om dubbellindade drosslar
Jag håller på med ett par 300b se som bla kommer att nyttja den här drossel-lösningen, får väl se hur det blir
Gubben i Kalmar Posted - 2012/07/21 : 18:32:06


Detta var spännande!
quote:
Jag skulle tro att det går lika bra, vad säger ni andra?

Det verkar som "Tessla" eller "flux density" kan "smita över"
till plåtana brevid.

Jag har jagat på webben och hitta detta:

http://ecee.colorado.edu/~ecen4517/materials/Inductor.pdf

Det borde nog gå att beräkna, mellan tummen och pekfingret.
Fast vist behöver man en del "ingångsdata" som kanske måste
mätas upp.


Japp man får nog ta med verktygs-lådan, transformator, kaffe-
korg och brasse-stol till stranden i morgon.

"Grund tips" är nog Stajos förslag att köpa färdigt.
Men "gardera" med Bernts förslag med papper.






PS
Man undrar lite nyfiket var Bernt har i kikaren efter som han
vill ha en "dubbel drossel".
DS


Bernt Jansson Posted - 2012/07/21 : 12:05:00
OK, det är ju ett uppslag! Ska kollas upp.
Fuling Posted - 2012/07/21 : 11:29:05
Bernt: Man kan be Svebry linda båda kamrarna fulla med den trådtjocklek man vill ha på en av deras transformatorbyggsatser som man sen monterar ihop själv med det luftgap man vill ha. I så fall ska man nog be dem skippa kabelanslutningarna och istället be dem låta koppartråden sticka fram, deras anslutningstekniker har jag haft lite synpunkter på tidigare...
Bernt Jansson Posted - 2012/07/21 : 09:56:05
Alla gliporna på samma sida, justera gapet genom att lägga papper emellan så att de passar till den ström du drar igenom.

Tips!
Dubbeldrosslar är fantastiskt bra, studera gärna sista kopplingen här: http://www.lundahl.se/pdf/1685.pdf
Jorda nere till höger, fungerar dramatiskt bättre än drossling bara på plussidan, i varje fall på försteg.
Du får bakgrundssvärta, djup i ljudbild osv

Är det någon som har tips på andra fabrikat på bra drosslar av samma typ som LL1685 så vore det intressant för de är så förbenat dyra...
mr.olle.norell Posted - 2012/07/20 : 11:42:26
Precis! Jag testade det en gång och det fungerar, men de är ju inte så stöddiga

Plockade fram en 80VA-traf jag hade:

Monterar man den med glipa såhär bildas luftgap. Dock blir ju nästa lagers glipa på andra sidan.
Jag skulle tro att det går lika bra, vad säger ni andra?
Fuling Posted - 2012/07/20 : 11:34:48
Utgångstrafos från gamla radioapparater med SE-utgångssteg funkar om filterdrosslar så länge man inte drar för mycket ström genom dem. 30-50mA kan nog var ett riktvärde för vad en sådan trafo tål innan kärnan mättas.
mr.olle.norell Posted - 2012/07/20 : 11:19:28
En drossel har ganska låg DC-resistans, du mätte ju upp 209R.
Sedan räknade du ut impedansen vid 50Hz till 9,72kOhm.

Det betyder alltså att fin likspänning som man vill ha som matningsspänning glider igenom 209 ohm.
Rippel i matningen som man inte vill ha möter 9,72kOhms motstånd.

Kärnan klarar detta upp till en viss DC-ström, sedan går den i mättning, och växelströmsmotståndet sjunker dramatiskt. (Ner mot 209 ohm)
Drosseln tappar då sin verkan och ripplet bromsas inte längre effektivt.
Det som behövs då är en större kärna. (större drossel)

Luftgap tror jag kan åstadkommas på flera sätt. Glipan på mittenbenet här:



Eller glipan här:
Gubben i Kalmar Posted - 2012/07/20 : 08:25:48
Kul att Du hörde av Dig, Olle.

Jag ska säga Dig att jag hade Dig på
näthinnan när jag skrev tråden.

Jodå jag förstår hur Du menar. Och nu
fattar jag vad luftgapet finns i drosseln,
mellan lamellerna.

Vad händer med likströmmen om kärnan
är mättad resp omättad?

Lekte lite med tanken att köpa transformator
byggsats från Svebry, då är tvåtjugo lindningen
färdig och det är bara att montera lamellerna.

Men en transing från " skrotlådan" vore godis
för DIY-själen.



mr.olle.norell Posted - 2012/07/20 : 02:22:35
quote:
Hur gör man om man vill DIY:a en drossel?
Är det någon som byggt en drossel?
Känner någon till en byggbeskrivnig på
en drossel?

Jag är inte helt säker, men har en idé om att man kan ta en helt vanlig nättrafo (en vanlig EI) från skrotlådan.
Denna kommer dock mättas av DC-ström och därför behövs ett luftgap.
Men om du lyckas plocka isär kärnan borde ett luftgap kunna skapas!

Vissa trafos har kärna med alla E på en sida och I på andra där man svetsat ihop dem.
Den andra sorten är lamellerad med vartannat E och I lager på lager om du förstår.

Förstår att du gärna fixar egen drossel framför att köpa färdigt, vilket är lite tråkigare
soundbrigade Posted - 2012/07/16 : 13:18:53
Jag vet inte om det finns tumregler men du lär väl ha noterat att större induktansvärden (H) matchas mot lägre strömvärden (mA) och vice versa. Det betyder att du kan plocka in en större drossel i en förstärkare som drar lite ström, e g förförstärkare, små SE-förstärkare.
I större slutsteg får man välja en mindre drossel (av storleks- och kostnadsskäl).
Rätta mig om jag har fel, men pushpullsteg har ju inbyggt i "mekanismen" betydligt högre CMR, alltså störundertryckning som kommer på matningsledningarna. Denna mekanism finns inte hos SE-steg där man mer gärna trycker in en drossel.
Utan att vara expert kan jag tänka mig att det kanske gör större nytta att sätta en drossel i ledningen till ingångs- och fasdelarsteg.

En grej till. Kolla runt lite efter drosslar; de är inte den dyraste komponenten men Frag Jan och Röhrentechnik i Tyskland och LivingInThePast i UK säljer också sådana skapligt billigt.
Gubben i Kalmar Posted - 2012/07/16 : 08:26:09


Tack för Era inlägg!

Ett fel jag gjort är att söka på "drossel".
Det verkar vara tyska, som för övrigt var
"andra språket" i Sverige när rörteknologin
stod på sin höjdpunkt.

Söker man på den engelska motsvarigheten, "choke"
eller "filter choke", får man lite fler träffar
på webben.

En drossel ska det vara i ett "fint" rörbygge,
och det ska jag skaffa. Att bygga en själv har
jag "förträngt", kommer aldrig på frågan. Edgard
verkar ha vad jag söker till bar pris. Precis
som Ni påpekat, tack för de.

Jag ska åter komma med fler frågor alt efter som
domdyker upp. Här finns många duktiga "rör killar".


lennartj Posted - 2012/07/15 : 12:13:34
En test där Dynaco Mk.II jämförs med Mk.III där den stora nyheten, förutom att den använder det då sprillans nya KT88 i stället för EL34, var drosseln i nätdelen:
http://home.indy.net/~gregdunn/dynaco/components/MkIII/audmk3.jpg
Stajo Posted - 2012/07/14 : 21:02:34

HT drosslar ser vanligen ut som E-kärnor med två tåtar (en lindning) istf trafon som vanligen har två eller flera lindningar. Högfrekvensdrosslar till switchande nätdelar etc ser ut som små ringkärnor.

De är svåra att göra själv precis som det är svårt att göra bra trafos. Tighta lindningar, exakt spänn mellan lamellerna och lagom luftgap för att inte kärnan skall mättas är en konst att få till.

Edgar har Hammonds sortimänt, de är prisvärda.
http://www.edgaraudio.se/tubes/trafo.htm

mvh
Staffan
Gubben i Kalmar Posted - 2012/07/14 : 20:47:17
Jag har jagat runt på webben för att kunna se
hur en drossel ser ut rent fysisk.
Hur gör man om man vill DIY:a en drossel?
Är det någon som byggt en drossel?
Känner någon till en byggbeskrivnig på
en drossel?


Fuling Posted - 2012/07/13 : 21:52:18
30H är ganska mycket, dock inte orimligt mycket. 5-10H är normala värden i nätdelas för rörbyggen. Gamla trafos funkar inte då kärnan måste vara försedd med luftgap för att inte mättas av likströmmen. SE-utgångstrafos undantaget då de har luftgap men sådana använder man hellre så som de är tänkta.
Gubben i Kalmar Posted - 2012/07/13 : 20:17:20
Då har jag nog fattat finessen med drosseln.

30 Henry är det mycket?
10 Henry har jag sett på ett schema.
Och det som säljs på ebay är ofta runt 5 Henry.

Är det "gångbart" att utnyttja en skrotad
transformator som drossel på 30 Henry?


Fuling Posted - 2012/07/13 : 19:52:04
Hög impedans i förhållande till DC-resistansen, utmärkt mot både brum och högfrekvent brus. Oumbärliga saker att ha i nätdelar!
Stajo Posted - 2012/07/13 : 14:42:33
Hej

Drosseln har ett litet likströmsmotstånd och stort växelströmsmotstånd som du säger. Växelströmsmotståndet finns inom ett min och ett max strömstyrka. Min att kärnan induceras och max när den mättas.

mvh
Staffan

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000