T O P I C R E V I E W |
Erik Andersson |
Posted - 2012/06/28 : 09:21:38 Det som jag här kommer skriva, skall inte tas som någon kritik i någon form, det är bara en erfarenhet jag här vill delge. Det finns här på forumet en tråd om OTL förstärkare, som brukligt är katodföljare på högtalarsidan, detta för att erhålla relativt låg utgångsimpedans. Det får mig osökt att tänka på en erfarenhet från "Audion-Tiden" i England. När vi konstrurerade vår första Singel-end förstärkare, fick vi en triodhalva över. Nu tänkte jag vara smart (för en gångs skull) och buffra volymkontrollen med en katodföljare på ingången, genom detta förfarande blir det inga Millerffekter beroende på volymkontrollens läge. Mätmässigt såg det helt underbart ut med perfekt kantvågssvar upp till 100Khz till slutrörens galler, helt oberoende av inställd ingångsnivå. Bra,Bra! När vi sedan ingående provlyssnade förstärkare lät den tamt, den ville inte släppa loss riktigt! Skumt mycket skumt! Vi provade,räknade och kollade utan att finna orsaken till det relativt tama ljudet. Slutligen kopplade vi in signalen EFTER katodföljaren. Då hände det saker!! Förstärkaren spelade strålande nu, obegripligt hur den trots sin låga effekt kunde leverera så mycket musik. Jag hade i alla tider betraktat katodföljarkopplingar som ur ljudsynpunkt fullständigt ofarliga, jag fick nu tänka om. Senare fick vi veta att Audio-Note, som bara låg två kvarter från oss i Hove, hade gjort samma erfarenhet. Varför har då en katodföljarkoppling så negativ inverkan på musiken? Jag vet inte 100% men jag misstänker att det är den höga strömmotkopplingen som inverkar. Jag lärde mig av detta att använda katodföljarkopplingar ytterst sparsamt.I Klass-A kopplingar med rör är det egentligen helt onödigt. Sedan har jag funderat på hur det är på transistorsidan där emitterföljare är mer eller mindre lego, har den kopplingen samma negativa effekt på musiken? Vore mycket intressant att utreda!!! |
13 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
pix |
Posted - 2012/07/02 : 14:42:20 quote: Som jag ser det är det mängden motkoppling som är avgörande. En sk anodefollower motkopplad till samma gain som katodföljare har som jag nämnde tidigare samma egenskaper som en CF
Lars, Jag svamlar (dags för lite semester snart..) Det var just ovanst jag menade Man fastnar lätt i CF=bad, när det kanske mer handlar om feedback=bad /Pix |
reVintage |
Posted - 2012/07/02 : 12:34:12 ?? Ett GK-steg med oavkopplad katod för ökande utimpedans med ökande motkoppling. Ser inte kopplingen. Det du relaterar till handlar normalt bara om några enstaka dB motkoppling.
Som jag ser det är det mängden motkoppling som är avgörande. En sk anodefollower motkopplad till samma gain som katodföljare har som jag nämnde tidigare samma egenskaper som en CF förutom att inimpedansen inte kan göras lika hög samat att den . |
pix |
Posted - 2012/07/02 : 12:03:18 Lars Ja, jag skall försöka få till det när jag kommer hem från jobbet men mina tankar går så här.
Om den allmänna upplevelsen att en katodföljare låter grått och trist, pga den höga återkopplingen (100%), så borde man inte kunna återfinna liknande karaktär i ett vanligt GK (gemensam katod)-steg, där man inte nyttjar en AC-förbikopplad katodresistor?
Är skillnaden i praktiken så stor mellan en katodföljare och ett GK-steg där inte katodbiasen AC avkopplats?
OBS Det är inget påstående, utan en frågeställning om varför katodföljaren fått ett lite dåligt ryckte Sitter det i den höga lokala återkopplingen borde väll dessa även egenskaper återspeglas i ett GK-steg med hög lokal återkoppling?
Jag har byggt flera förstegsteg där jag labborerat med -resp utan katod-kondensator, och i vissa fall har jag upplevt ett mycket livfullt och trevligt ljud även utan katod-kondensatorn
Jag är fullt medveten om att ett GK-steg utan katod-kondensator dras med en rad brister, som lokal återkoppling, lägre förstärkning, högre utgångsimpedans etc, etc
/Pix |
reVintage |
Posted - 2012/07/02 : 10:26:12 quote: Bortsett från spänningsförstärkningen har jag svårt att se skillnaden rent principiellt mellan en katodföljare och ett anodkopplat steg utan AC-(katod)shunt
Förstår ej din terminologi? Kan du rita upp det anodkopplade steg du menar? |
pix |
Posted - 2012/07/02 : 09:37:23 En väl designad katodföljare har ju ofta imponerande låg distorsion, men ändock anses av flertalet låta "tråkigt". Är vi inte tillbaka där vi alltid till slut hamnar. Att subjektivt välljud inte alls handlar om låg distorsion, utan en "lagom" mängd färgning och "rätt" typ av dist-spectra?
Som Erik säger så dras katodföljaren med en lokal återkoppling, men det gör ju även ett anodkopplad steg utan AC-shutad katodbias, vilka av många anses låta mycket bra.
Bortsett från spänningsförstärkningen har jag svårt att se skillnaden rent principiellt mellan en katodföljare och ett anodkopplat steg utan AC-(katod)shunt Röret är ju trots allt en transkconduktans-device, dvs spänning -> ström konverterare, vars utgång i princip är en vanlig spänningsdelare
/Pix
|
Erik Andersson |
Posted - 2012/07/02 : 09:01:53 Fuling: Här delas våra uppfattningar. Jag har lyssnat på flera olika katodkopplade utgångssteg. Både egna alster och andras. Visserligen går det att erhålla bra ljud, inte snack om annat. Men jag vill dra åt skruven ett par varv till och då blir det anodföljare, hur man än vrider på det. Men det gäller förstås att konstruktionen i båda fallen är bra utförd. |
Fuling |
Posted - 2012/07/01 : 15:32:59 Min upplevelse av katodföljare är 180 grader ur fas med Erik Anderssons. Nu har jag visserligen sällan eller aldrig använt dem i lågnivåsammanhang men som utgångssteg tycker jag att de, rätt utförda, lirar bättre än anodkopplingar. |
reVintage |
Posted - 2012/06/29 : 23:04:47 Johannes, du lär inte kunna använda FETar eller BJTs utan massiv motkoppling när du kör drainutgång. Zen är ett bevis på att drainutgång funkar trots återkoppling på kanske 40dB.
Kanske läge att jämföra CF med anodföljare som har 0dB gain?
|
reVintage |
Posted - 2012/06/29 : 22:59:58 Depletion MOSFETs fungerar nog minst lika bra som vilket rör som helst när det gäller följare. Men nu känns det lite som att svära i kyrkan.
Imperial, spara dina goa E280F till något som kräver förstärkning. |
Imperial |
Posted - 2012/06/29 : 20:43:00 Tjenare!
Katodföljare i all (o)ära! Jag har tidigare kört med min Remus som Lodström byggde åt mig å den är ok för vad det är. Den är lite lätt ombyggd så att man kan gå in med signal direkt på volym potten.
Sen klurade jag lite å byggde en egen variant med Pentoder som Katodföljare efter en dubbel Triod å tyckte att det lät bättre än Remus'en.
Jag har inte hunnit prova med några av dom roligare Pentoderna (E280F mfl) änn. Det kanske kommer.
Fungerar Pentoder bättre som CF eller har jag bara inbillat mig |
Circlomanen |
Posted - 2012/06/29 : 19:38:27 Jag tror att samma sak gäller grus i allra högsta grad. Mina mest välljudande gruskonstruktioner har alla saknad "katodföljare" eller med rätt namn emitterföljare eller sourceföljare.
Min största osämja med xxxxx-följare är att man driver en mycket reaktiv last (högtalare) med en "ingång". En sourceföljare är en extremt bredandig "ingång" som kan modulera hela förstärkaren och nätdelen med avsevärd kraft. Kör man in en strömspik i utgången (till source) på en sourceföljarkopplad förstärkare så kommer den att skickas vidare in i nätdelen av fetarnas drain, då gate är jordad.
Drain är betydligt mindre känslig för back-emf å sånt. Tror det ger mycket mer stabila arbetsbetingelser inne i en förstärkarkrets.
Detta är samma sak som mycket respektive lite global återkoppling, där mer oftast låter avsevärt mycket sämre än mindre, trots mätdata.
Tack för intressant information, och en inblick i magin runt förstärkar-utveckling.
Mvh Johannes. |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/06/29 : 10:37:29 Intresant läsning!
Kul med människor som reflekerar över orsak och verkan.
|
reVintage |
Posted - 2012/06/29 : 09:43:36 Koppla en anodföljare med förstärkning 0dB istf CF. Det lär bli lika roligt. Nja, kanske det blir värre här med en serieresitans på ingången som bestämmer Zin.
Då ex.vis ett E88CC i anodföljarkoppling med 0dB gain är motkopplat ca 30dB så känns det lite mycket även när det gäller lokal motkoppling. Ökar säkerligen inte välljudet! Ingen reflekterar ens på att en CF också skulle kunna sägas vara (lika?)hårt motkopplad.
Men var har jag sett anodföljare med förstärkningen 0dB? Tror det var i flera PP-steg där namnet slutade på -on.
Ang. OTL så föreslog jag i den tråden att man lika gärna kunde använda MOSFETs på utgången. Ingen har hittills nappat på detta...... Har för mig att jag sett en hybrid hemma hos herrn som inte var helt ospelbar. Även här tror jag namnet slutade på -on.
Numera förekommer dock depletion MOSFETar allmänt som övre mu-follower element när man kör rör nertill.
|