HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med delningsfilterfilter

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
PB Posted - 2012/06/17 : 19:41:09
För ett par år sedan skrotade jag mina golvhögtalare och byggde stativare. Tanken var att jag skulle lära mig att konstruera egna delningsfilter. Sen blev jag och sambon föräldrar och nu finns inte orken och definitivt inte tiden att sätta sig in i det, jag får vara glad om jag hinner lyssna på musik över huvudtaget.

Hur som helst så har jag haft ett par tillfälliga filter i två år som ligger löst på golvet ihopsatt med sockerbitar, och med en liten på nio månader som precis börjar krypa och klättra så är inte situationen den bästa.

Jag vet att många på forumet gör detta på sina fem fingrar så någon vänlig själ kanske kunde hjälpa mig med ett enkelt två-vägs-filter så högtalarna kan bli klara någon gång

Mått enligt bilden nedan. Elementen är från Scan-Speak.
Lådan är på 17 liter och basporten är 48x130mm.

//Patrik
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
emanuelgbg Posted - 2012/06/18 : 08:11:45
Hej!
Vad har du för filter idag? Dvs är det från golvaren?

Jag skulle helt klart kolla på filtret från Troels, Det är inte så stora skillnader i elementplacering. Största skillnaden är att din baffel är 220mm bred medans hans är 190mm bred. Det går att ladda ner Edge från www.tolvan.com och se frekvenskurvan/diffraktionerna från de olika bafflarna.

Ang avsämningen har jag inte så stor koll, Troels pratar om att många byggt med ca 15L men att han tycker nog att det skall vara lite mer för att få en djupare bas (24L avstämd till 38Hz).
PB Posted - 2012/06/17 : 21:37:32
Jag är medveten om att man behöver mäta och det var också tanken från början. Jag har bekanta som kan hjälpa till med det men jag har inte tid och energi till det just nu.
Joda's förslag är riktigt intressant, ett enkelt filter där jag bara justerar diskantnivån och smäller in det i högtalaren och sen är jag nöjd för stunden.
Joda Posted - 2012/06/17 : 21:05:44
http://www.lcaudio.com/index.php?page=26

Löjligt bra filter som utav någon anledning passar flera olika högtalare.
Jag har två olika högtalare med olika element och olika lådor som fungerar perfekt med samma filter. Enda skillnaden är att motståndet till diskanten är lite högre på ena för att minska nivån på diskanten lite.

Har du ingen möjlighet att mäta så skulle jag göra detta filter och testa med lite olika resistorvärden tills diskantens nivå passar.
Bardis Posted - 2012/06/17 : 21:01:57
Aktivt filter?
Finns någorlunda billiga beg filter hos proffsen.
R1 T Posted - 2012/06/17 : 19:59:39
Jag antar att du inte är nöjd med filtret, men utan mätningar är det ganska svårt att hjälpa.
Men kanske det här filtret kan fungera http://www.troelsgravesen.dk/Amish.htm##218W/8545-00 D2905/9700

Scrolla tills du hittar filtret för dina element.

Mvh Åke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000