T O P I C R E V I E W |
Tomas J |
Posted - 2012/06/15 : 21:58:04 Hallå!
Jag håller på att färdigställa ett par tham6. Jag har läst någonstans att det rekomenderas ett flakt delningsfilter med 24db/oktav. Jag har i dag en trevligt filter med 18db/oktav, skulle detta kunna gå att använda eller skulle det bli katastrof? Vad är skillnaden mellan de två typerna av filter?
Filter har aldrig varit min starka sida.... :-)
Mvh Tomas |
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Mickel-mackel |
Posted - 2012/06/19 : 06:46:05 Rod Elliots filter är ett med Sallen-key-topologi (detta skriver jag helt utan att lägga någon värdering i topologin) Sallen-key är ett mycket smart val då det underlättar rejält att välja komponenter.
Om du Tomas vill vänta ett tag, hoppas det inte blir flera år då, så har jag tänkt att designa och låta tillverka kretskort med plats för 24dB/okt sallen-key länkar + förstärkarchip i LM2886-familjen (Gainclone, typ). |
more10 |
Posted - 2012/06/18 : 23:43:56 Tham6 låter som tappat horn. Då är nog aktivt Linkwitz-Riley på 24 dB att rekommendera. Passiva filter vid låga frekvenser blir väldigt dyra om dom ska tåla lite effekt. Rod Elliots 24 dB/Octave 2/3-Way Linkwitz-Riley Electronic Crossover kan du bygga själv. Förstärkaren kan du handla på ebay (Topping TP60 kanske?) eller bygga själv med byggsats från 41Hz |
Tomas J |
Posted - 2012/06/16 : 00:35:40 Jag är ju en typiskt praktisk person, det är väl därför jag aldrig lagt ner tid på att sätta mig in i filtervärlden,tyvär.
Tack för länkarna mickelmackel, och för båda eran input! Jag ska börja köra mitt 18db filter och låta elementen massera in sig ordentligt. Bildreportage kommer så fort jag fått till den andra lådan :-) |
Mickel-mackel |
Posted - 2012/06/16 : 00:13:00 Det finns mycket skrivet, om man känner för att läsa en eller flera kvällar. T.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_crossover
Förutom Butterworth eller LR så går det även att ha Bessel eller Chebyshev -topologi. http://sv.wikipedia.org/wiki/Besselfilter http://sv.wikipedia.org/wiki/Chebyshevfilter
Det är många finesser på ett järnspett, typ.
Börja du med ditt 18dB/okt. Sen får du utvärdera om det kan bli bättre med brantare.
Men du blir alltså av med mer av den skit du vill slippa ovanför passbandet hos det tappade hornet, med ett brantare filter. |
Joda |
Posted - 2012/06/15 : 22:15:08 24dB brukar oftast vara LR vilket ger -6dB vid delningsfrekvensen som medger en rak frekvenskurva när man summerar två ideala högtalare. 18dB finns *bara* i Butterworth vilket ger -3dB vid delningsfrekvensen.
Så ska man summera till samma ljudstyrka så får man ställa frekvenserna lite annorlunda för 18dB vilket blir lite lägre för lågpass och högre för högpass. Skulle gissa att man tar ut ungefär lika mycket skräp direkt utanför passbandet med båda filtren då 18dB faller lite snabbare initialt men släpper igenom lite mer diskant när man kommer högre upp i frekvens. 18dB kan vara lite känsligare och svårare att få till men det borde fungera utmärkt. Och det skadar ju inte att testa. |