T O P I C R E V I E W |
sladdbarn |
Posted - 2012/06/12 : 18:08:35 Verkar datan på bilden stämma?
Det innebär att jag ska eq ner spannet mellan 300 och 20.000Hz med cirka 6db... (kör aktivt därav eq).
Känns orimligt, stämmer detta skulle basåtergivningen vara 6db för låg, gör jag något fel?
|
9 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bardis |
Posted - 2012/06/13 : 08:44:22 Dags att uppdatera profilen. Var ett tag sedan;) Fast män blir aldrig äldre än 15 mentalt. Hsr samma intressen. Allt mekaniskt som åker och låter. Samt kollar på unga välsvarvade kvinnor. |
sladdbarn |
Posted - 2012/06/13 : 08:02:33 Mätte en del igår och tydligen är baffelstegsförstärkningen inte lika stor i verkligheten pga en mängd olika faktorer, några db´s justering kanske behövs.
quote: Jag förutsätter att "sladdbarn" vars profil säger att han är 15 år förmodligen har andra, mindre hifi-intresserade, boende i samma fastighet.
Hehe, tyvärr är jag lite äldre än 15 men det stämmer att jag har människor i närheten som märkligt nog inte delar mitt hifi-intresse |
Bardis |
Posted - 2012/06/13 : 07:57:17 Ett horn har mindre bandbredd. Vilket medför att de övre registren får täcka större frekvensspektrum. Det medför att det kan blir en fyrvägskonstruktion i alla fall. Men ett horn i basen gör gott för dynamiken. |
messerschmitt |
Posted - 2012/06/12 : 23:58:37 <200 Hz är en bra bit under vad örat är känsligt för fel vid.
Här borde man kunna komma undan utan att behöva slänga "en uppsättning basar" på problemet. Jag förutsätter att "sladdbarn" vars profil säger att han är 15 år förmodligen har andra, mindre hifi-intresserade, boende i samma fastighet. En rimlig lösning vore kanske ett bashorn med hög direktivitet, för att minimera risken för att sociala myndigheterna vill ta över förmyndarskapet. Exempelvis ett trångmynt exponentialhorn.
|
Bardis |
Posted - 2012/06/12 : 23:20:08 Du har inte en uppsättning basar så du kan fylla på med bas vid 200Hz? Synd att kapa bort den fina känsligheten. Kräver visserligen en förstärkare till för aktiv delning. |
sladdbarn |
Posted - 2012/06/12 : 21:15:43 quote: Vad är det för typ av låda och skall elementet användas som bas eller mellanregister?
Osäkert i dagsläget var jag kommer att dela men troligen mellan 1400 och 2000Hz. En 12 kommer agera bas/mellanregister, därefter tar en diskantdriver vid.
quote: edit: kommer du kompensera på lågnivåsidan eller EQ:a systemet?
Eventuell EQ kommer ske med minidsp. Ska spana in länken!
messerschmitt: tack för intressant svar
|
messerschmitt |
Posted - 2012/06/12 : 20:45:00 Baffelsteget är enkelt uttryckt att ungefär hälften av ljudet reflekteras framåt över en viss frekvens, som beror på baffelns bredd, och i princip inget under en lägre frekvens, då ljudvågorna i princip kommer kröka sig bakåt runt högtalaren istället. Hade du en parabolisk baffel, med samma avstånd från kanten till ett punktformat element (i fokus), så skulle du i princip få ett fyrkantssteg på 6 dB i frekvenssvaret vid en viss frekvens. (Inte sant, men nära, och man slipper 2 års ingenjörsmatte...)
Kvartsvågor är väl de längsta du kan förvänta dig reflekteras framåt i större mängd av baffeln. Låtom oss ponera ett punktformigt element, med Google: speed of sound at sea level / (((355 mm) / 2) * 4) = 479.28169 hertz speed of sound at sea level / (((1250 mm) / 2) * 4) = 136.11600 hertz
Och halvvågor de kortaste som riktas effektivt, dvs ca 272 Hz. Jag tror simuleringen är rimlig, men litar personligen inte på dylika simuleringar över mellanregistret eftersom verkliga mått stämmer sämre och sämre med modellen vid högre frekvenser. I verkligheten kommer du heller inte ha oändligt hårt material i baffeln. Du kommer antagligen ha golv och vägg ganska nära, som också reflekterar. Så verkligheten brukar inte vara så extrem som simuleringen.
Tack för att du gav mig tanken på en intressant fråga, när jag försökte förklara. :)
Till den som är matematiskt lagd: Motsvarar inte baffelsteget för en parabolisk baffel med omnidirektiv punktkälla i fokus nästan exakt ett Finite Impulse Response (faltnings(=convolution)-baserat diskret) lågpassfilter med fyrkantspulsfönster (square wave window function)? Kan baffelsteget för en rektangulär platt baffel och omnidirektiv punktkälla i teorin alltid inverteras idealt genom faltning? Blir fönsterlängden relaterad till minsta gemensamma nämnare av bredden och höjden på baffeln?
edit: För övrigt tror jag Edge/Basta skulle ge mindre viknings(=aliasing)-artifakter i simuleringen och därmed matcha verkligheten bättre om den placerade de simulerade punktkällorna på högtalar-elementet som en Poisson-disc istället för i ett symmetriskt mönster. Resonant beteende vid samplings-avståndet är rätt viktigt i det här fallet gentemot mitt "fack". |
FForsman |
Posted - 2012/06/12 : 20:23:26 Simmen ser riktig ut i mina ögon. Edge tar inte hänsyn till rumsreflexer så i enlighet med teorin så har du utstrålning i 2 pi i höga frekvenser och 4 pi i låga frekvenser. Det innebär att samma mängd energi strålar ut i dubbel så stor rymd i låga än i höga frekvenser. Nu har vi dock en vägg bakom högtalaren som gör att utstrålningen inte blir riktigt 4 pi (6db). Jag tror att Petter Persson har rekommenderat mig att sikta på ca 4 db baffelstegskompensation.
edit: kommer du kompensera på lågnivåsidan eller EQ:a systemet?
edit 2: Kanske att sparka in öppna dörrar men Rod Elliot har en bra artikel i ämnet: http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
/mvhff |
Bardis |
Posted - 2012/06/12 : 19:26:30 Vad är det för typ av låda och skall elementet användas som bas eller mellanregister?
Varför inte dela vid 300Hz och bara justera nivåerna? |