T O P I C R E V I E W |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2012/05/17 : 19:34:57 Jodå det har jag, var skulle jag annars få in öl, eller placera en John Silver.
Hur de två som sitter på sidorna, de man placerar glasögonskalmarna på, fungerar överlåter jag åt andra att bedöma/bekymra sig om.
På förekommen anledning, primärt Mickel-mackels fråga i en granntråd, så tänkte jag att vi skulle fundera lite runt det här med basreflex (jo Johannes, jag vet att det heter kräkreflex men det kan vi inte säga här) och vill börja lite mjukt med att säga att det finns inga basreflexhögtalare.
Ingvar |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bernt Jansson |
Posted - 2012/08/14 : 18:25:39 Hmmm, vin har ju inte sällan resulterat i höjd spl. (Eller hål i huvet, om man så vill) |
Circlomanen |
Posted - 2012/06/03 : 20:48:02 Jag har suttigt och väntat på en fortsättning sedan Ingvar gjorde spl av vin. (har jag blandat ihop de olika historiska figurerna och skeendena nu?) |
Ryssen |
Posted - 2012/06/03 : 19:15:20 +1 |
R1 T |
Posted - 2012/06/03 : 17:06:26 Lite synd att den här tråden dog, vore kul å höra hur du tänkte.
Mvh Åke |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/05/20 : 17:16:58 Var är diskussionen?
Sitter ni ute i det fina vädret och dricker paraplydrinkar?
|
PetterPersson |
Posted - 2012/05/20 : 08:47:48 Bröt redan mot mitt icke-skriva-löfte
Hur som helst...Nej då, ingen tuppfäktning - bara ifrågasättanden av felaktiga påståenden. Som jag skrev tidigare, jag fortsätter gärna diskutera i andra trådar. Denna ska ju handla om basreflexhögtalare som inte är basreflexhögtalare. |
Imperial |
Posted - 2012/05/20 : 00:24:03 Tjenare!
Ingvar;Har du behörighet på Skeppar'n åxå? Har du det å det lilla extra pappyruset med spakryckar'n så kan du få prova på å maskinista i min källare med min 180 graders twin
Nä! Skämt åsido! här behövs bara mitt godkännande för å braka igång maskin å den har dubbla 12" som ger en skön rytm vid ca 200-325rpm.
Peter;Du får inte ge upp nu när det hettar till
Nä! Nu Jxxxxr e're Gong på Gong.... |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2012/05/20 : 00:01:49 Hoppsansa! Här blev det tuppfäktning, det var inte avsikten med tråden, avsikten är fortfarande att, så småningom, återvända till det till synes befängda påståendet att det inte finns några basreflexhögtalare.
När vi kommer dit så skall vi också se att det jag påstår stöds av en annan ingenjör, måhända med lite längre erfarenhet än ingenjör Persson, särskilt i detta område, så att vi inte behöver känna oss utlämnade till grundlöst tyckande från en gammal man som inte har spenderat så många år i det briljanta Svenska utbildningssystemet. Däremot har jag skepparexamen.
Ingvar |
PetterPersson |
Posted - 2012/05/19 : 22:07:54 Alltså...Om diskussionen ska kännas relevant måste det fokuseras på rätt saker. De som inte är insatta blir mycket lätt vilselädda att tro på diverse tumregler. Förstår ditt resonemang angående kvalitetsproblem, men för seriösa företag är detta knappast något större problem. Man får vad man specat och betalat för. Annars reklamerar man till leverantören. Toleranser finns alltid, men som du skriver upplever jag dem som i sammanhanget stora.
quote: Gnäll? Petter, Du är den unge, utbildade och välfriserade, det är jag som är gammal, vitskäggig och gnällig.
Det var du som sa det
quote: Skall man ha en någotsånär exakt simulering så måste elementen mätas upp i extremt många olika arbetsbetingelser, dvs nått tusental olika temperaturer, luftfuktigheter och lufttryck kombinerat med olika teperaturer för alla olika ingående delar - talspole, korg, kon, upphängningar osv. Samma för lådan och rummet som det skall spelas i. Sammanlagt ger detta ett antal miljarder olika egenskaper som måste vägas in vid varje simulering. En modern "kick-ass" superdator med tusentals ultraSPARC processorer och många terabyte RAM kommer få jobba hårt på en enkel simulering, och man skulle ändå bara få en approximation, om än inte fullt så grov längre. Hornresp är mycket primitiv i detta hämnseende.
Absolut inte! Det gäller bara att veta vilka parametrar som är viktiga och hur de påverkar samt vad som skiljer verkligheten från modellen så kan en mycket god simulering göras. Flera olika program hanterar olika saker bra. Det är detta konstruktören måste veta och kunna utnytja.
quote: Jo, men det visar på det grundläggande problemet, utan att gå in på allt för extrema och komplexa sammanhang.
Nej, det är just detta som är rotorsaken till en mängd missförstånd. Samma sak som får folk att tro att högtalaren står stabilare på spikes än mjukfötter. Fel - för det är ett system med kopplade svängningar. Läs en kurs i analytisk mekanik så klarnar bilden. Du kan få låna en bok av mig, den samlar damm i hyllan nu om du vill.
quote: Jag kanske inte fullt ut håller med Ingvar om just basreflexportens utsläkning av lådans oönskade motsatta rörelse, men det ger en bild av hur det funkar. Såklart att massor av den nämnda energin bildar svängningar i lådväggar, hettar upp luften inne och utanför lådan mm, men det blir så onödigt komplext helt plötsligt om vi skall rita upp ett par hundratals korsande grafer med alla mer eller mindre ingående energiförluster för en kräkreflex.
Well...det gäller som sagt att fokusera på rätt saker. Som tur är blir luften kall igen när elementet slår utåt till exempel. Så börja med att bryta ner alla oklarheter och finn rotorsaken till dem så ska du se at de allra flesta är mycket lätta att antingen elliminera eller minska till obetydlig storlek.
quote: Bäst att bygga tappade horn istället, då de är magiskt befriade från alla defekter.
Vilen tur, Bygg ett TH som går till 2000 Hz och fortfarande låter bra
Visst, TH har sina fördelar - liksom alla konstruktioner.
quote: Är detta ett tecken på att även du Pettson inser att det inte skapar annat än kräkreflex med ett hål i lådan?!? Det ser ut att finnas hopp för dig!
Nix pix, jag är bara trött på ett propagerande för att allt som inte bygger på kvartsvåg eller är MLTL skulle vara fullständigt värdelöst. Det är betydligt mer kreativt att lära sig om hur olika system beter sig genom teori och praktik.
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Om du tycke de ger en grov approximation så har du för lite kännedom om systemet alternativt för simpel beräkningsalgoritm -------------------------------------------------------------------------------- Absolut inte Petter: jag har god systemkännedom, de beräkningsverktyg jag använder är av god standard, det jag använder för att bestämma lådvolym kommer från JBL, en inte helt okänd aktör i branschen, dessutom med att ganska anständigt rennome. Förvisso är det så att de första 10 åren jag sysslade med detta använde man rutigt papper och räknesticka och de specifikationer som fanns att tillgå på de element vi använde var ytterst sparsamma, resultaten är dock i princip identiska med de som uppnås med de datorbaserade metoderna.
Du svarar på frågan själv. Har man god systemkännedom och vet vilka algoritmer / program som ska användas så blir svaret som simulerat
quote: För övrigt så är beräkningsmetoderna, i likhet med T/S parametrarna de använder i huvudsak baserade på småsignaluppförande, så använder inte jag högtalare.
Kanske inte, men denna diskussion handlade om småsignalparametrar så såvida inget annat sagts så måste vi utgå ifrån att ingen ändrat på spelreglerna...
quote: Nu är det inte för att belacka ingenjörssidan av saken eller framhärda gammal man vet bäst syndromet jag plitar denna tråd utan för att komma fram till det jag sa inledningsvis, det finns inga basreflexhögtalare, samt att visa en metod för DIY vänner att skapa, med ytterst enkla medel, något som sätter musikglädjen i första rummet, är lätt att räkna fram och alltid ger att bra resultat, trots att det är en låda med hål i.
Det låter ju trevligt, men som sagt tidigare. Inget går upp mot äkta förståelse. Många har skapat sig lätt sinnesförvirring genom alla dessa tumregler som bara gäller om... och om... och om.... är uppfyllt.
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Ovanstående gäller enbart vid impulser ( =likström i talpolen) Vad tror du händer i ett svängande system?
--------------------------------------------------------------------------------
Fysikens lagar gäller även i det tonfrekventa området Petter, det kommer att fungera precis som jag beskriver, behäftat med ett otal fasfel och fördröjningar, en konventionell BR med ett runt rör instoppat där marknadsavdelningen tycker det ser käckt ut kommer att ha ett totalt oförutsägbart beteende i frågan, det intressanta området är för övrigt ytterst begränsat runt systemets f3, redan vid 100Hz är detta av så låg amplitud att vi kan negligera problemet.
Nej. Jag håller inte med. Studera gärna analytisk mekanik (kopplande svängningar) eller använd ett FEM-program för att simulra så kommer du se vad som händer. Helt olika förlopp under, vid och över ett systems resonansfrekvens.
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Tveksamt. Vad tror du händer om du matar högtalaren med frekvenser långt under avstämningsfrekvensen för en kräkreflex och gör motsvarande med en sluten låda? --------------------------------------------------------------------------------
Ingen aning, jag matar alltid högtalarna med en signal innehållande musik från grammofonen, då jag avstämmer en högtalare neremot 50Hz eller lägre har jag svårt att se orsaken att mata dem med 14Hz ur tongeneratorn, det är urtrist att lyssna till.
Du skrev själv ovan att en sluten låda alltid vibrerar mer än en portad dito. Jag är av annan åsikt. Fundera en stund på konutslag vid olika frekvenser med samma spänning och reflektera över resultatet.
Med detta sagt tackar jag för mig i denna tråden på grund av (hittills iallafall) fokus på fel saker. Diskuterar gärna vidare i en andra trådar men vill bibehålla en hög teksnisk nivå där fokus lägs på relevanta delar. Som sagt tidigare, no hard feelings från min sida. Jag ser bara inte att mina ansträngningar till att folusera på rätt inte givit resultat. |
martinsson |
Posted - 2012/05/19 : 21:14:05 quote: en konventionell BR med ett runt rör instoppat där marknadsavdelningen tycker det ser käckt ut kommer att ha ett totalt oförutsägbart beteende
Bevingade ord
charmen med att ta något ur sin kontext, detta är farligt nära att hamna i min signatur |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2012/05/19 : 20:52:24 quote: Ovanstående gäller enbart vid impulser ( =likström i talpolen) Vad tror du händer i ett svängande system?
Fysikens lagar gäller även i det tonfrekventa området Petter, det kommer att fungera precis som jag beskriver, behäftat med ett otal fasfel och fördröjningar, en konventionell BR med ett runt rör instoppat där marknadsavdelningen tycker det ser käckt ut kommer att ha ett totalt oförutsägbart beteende i frågan, det intressanta området är för övrigt ytterst begränsat runt systemets f3, redan vid 100Hz är detta av så låg amplitud att vi kan negligera problemet.
quote: Tveksamt. Vad tror du händer om du matar högtalaren med frekvenser långt under avstämningsfrekvensen för en kräkreflex och gör motsvarande med en sluten låda?
Ingen aning, jag matar alltid högtalarna med en signal innehållande musik från grammofonen, då jag avstämmer en högtalare neremot 50Hz eller lägre har jag svårt att se orsaken att mata dem med 14Hz ur tongeneratorn, det är urtrist att lyssna till.
Ingvar |
Passerati |
Posted - 2012/05/19 : 20:04:56 quote: Ingvar.Ahlberg ... så använder inte jag högtalare.
och folket sade "Amen"!
Redigt spännande tråd detta! |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2012/05/19 : 19:48:05 quote: Om du tycke de ger en grov approximation så har du för lite kännedom om systemet alternativt för simpel beräkningsalgoritm
Absolut inte Petter: jag har god systemkännedom, de beräkningsverktyg jag använder är av god standard, det jag använder för att bestämma lådvolym kommer från JBL, en inte helt okänd aktör i branschen, dessutom med att ganska anständigt rennome. Förvisso är det så att de första 10 åren jag sysslade med detta använde man rutigt papper och räknesticka och de specifikationer som fanns att tillgå på de element vi använde var ytterst sparsamma, resultaten är dock i princip identiska med de som uppnås med de datorbaserade metoderna.
För övrigt så är beräkningsmetoderna, i likhet med T/S parametrarna de använder i huvudsak baserade på småsignaluppförande, så använder inte jag högtalare.
Nu är det inte för att belacka ingenjörssidan av saken eller framhärda gammal man vet bäst syndromet jag plitar denna tråd utan för att komma fram till det jag sa inledningsvis, det finns inga basreflexhögtalare, samt att visa en metod för DIY vänner att skapa, med ytterst enkla medel, något som sätter musikglädjen i första rummet, är lätt att räkna fram och alltid ger att bra resultat, trots att det är en låda med hål i.
Ingvar |
Circlomanen |
Posted - 2012/05/19 : 18:15:12 quote: Om du tycke de ger en grov approximation så har du för lite kännedom om systemet alternativt för simpel beräkningsalgoritm
Skall man ha en någotsånär exakt simulering så måste elementen mätas upp i extremt många olika arbetsbetingelser, dvs nått tusental olika temperaturer, luftfuktigheter och lufttryck kombinerat med olika teperaturer för alla olika ingående delar - talspole, korg, kon, upphängningar osv. Samma för lådan och rummet som det skall spelas i. Sammanlagt ger detta ett antal miljarder olika egenskaper som måste vägas in vid varje simulering. En modern "kick-ass" superdator med tusentals ultraSPARC processorer och många terabyte RAM kommer få jobba hårt på en enkel simulering, och man skulle ändå bara få en approximation, om än inte fullt så grov längre. Hornresp är mycket primitiv i detta hämnseende.
quote: Ovanstående gäller enbart vid impulser ( =likström i talpolen) Vad tror du händer i ett svängande system?
Jo, men det visar på det grundläggande problemet, utan att gå in på allt för extrema och komplexa sammanhang. Jag kanske inte fullt ut håller med Ingvar om just basreflexportens utsläkning av lådans oönskade motsatta rörelse, men det ger en bild av hur det funkar. Såklart att massor av den nämnda energin bildar svängningar i lådväggar, hettar upp luften inne och utanför lådan mm, men det blir så onödigt komplext helt plötsligt om vi skall rita upp ett par hundratals korsande grafer med alla mer eller mindre ingående energiförluster för en kräkreflex. Bäst att bygga tappade horn istället, då de är magiskt befriade från alla defekter.
quote: för en kräkreflex och gör
Är detta ett tecken på att även du Pettson inser att det inte skapar annat än kräkreflex med ett hål i lådan?!? Det ser ut att finnas hopp för dig!
Tack Ingvar för din enkla och lättförståeliga beskrivningar och förklaringar. Du är en tillgång för vårat forum!
Mvh Johannes.
(taskigt för mig som varken är ung eller gammal, utan bara långhårig och grinig!)
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2012/05/19 : 14:05:48 Hej Petter! Välkomna frågor, jag betar av dem allteftersom, en del påståenden och antaganden är en grund för vad jag så småningom vill komma fram till.
Den första frågan rörande elementkonstruktion och T/S parametrar. Ett antal delar av elementet har konstruktören mycket god kontroll över. T.ex motorn, dagens proelement har mycket hög precision i magneter, talspole, magnetgap och den mekaniska monteringen, här kan vi tänka oss att 10st element med samma artikelnummer har hart när identiska egenskaper.
Vissa andra beståndsdelar är behäftade med betydligt större variationer, kantupphängning och spindel/spindlar är tillverkade av textilväv, ibland med inblandning av konstfibrer. Dessa är behandlade med kemikalier, för kantupphängningen dels för att göra denna lufttät samt att styra dess fjädringsegenskaper och formbeständighet, spindel är sällan lufttät men i övrigt behandling med samma mål, dessutom skall kant och spindel ha ett så likformigt beteende som möjligt inom elementets x-max.
Nu är textilväv inte något som går att tillverka med så extremt hög precision, här finns alltid variationer i tråd, densitet, vävslagning och därmed varierande egenskaper i upptagning av de efterbehandlande ämnena.
Sedan har vi en gigantisk del, den kanske viktigaste, konen. Oftast, där vi diskuterar nu, tillverkad av papper i olika sammansättningar, här kommer vi att ha stora individvariationer, det är dessutom så att väldigt få elementtillverkare tillverkar sina egna koner, de flesta köper dem och har begränsad kontroll över likformigheten.
Vad jag således menar är att konstruktören designar med ett antal målparametrar, de som har med motorn att göra kommer troligen att bli de önskade men flera av de mekaniska kommer att uppvisa ganska stor spridning, primärt CMS, VAS, FS, RMS och MMS, dessa kommer inte heller att vara beständiga med tiden utan förändras med elementets bruk, ju högre man belastar elementet desto fortare förändras dessa parametrar.
Därför tycker jag att man skall förhålla sig till elementdata mid ett lagom mått av skepsis.
Gnäll? Petter, Du är den unge, utbildade och välfriserade, det är jag som är gammal, vitskäggig och gnällig.
Ingvar |
PetterPersson |
Posted - 2012/05/19 : 11:00:33 Ingvar, Du fär gärna förklara Dig vad Du menar, för jag försår inte det fetade nedan:
quote: Modern högtalarkonstruktion, lådkonstruktion alltså, är generellt sett baserad på något vi kallar TS parametrar. Detta är en uppsättning mätetal över högtalarelementets elektromekaniska och elektromagnetiska uppförande, inget elementtillverkaren konstruerar utan mäter upp på färdig produkt.
Jag har jobbat med forskning och utveckling nu i ett antal års tid och uppenbarligen är det T&S-parametrarna som är målet i detta fall. Så självklart är det mot dem som konstruktören dimensionenrar de ingående komponenterna. Därefter Verifieras utfallet genom mätning på färdig produkt. Jag tolkar din skrift som att elemenet höftas ihop och sedan får vi se vad det blev.
quote: T/S parametrarna för ett element är att betrakta som fysikaliska fakta, ibland sanna, dock inte beständiga med tiden.
Hur menar du med Ibland sanna?
quote: Ingen av dessa beräkningsmetoder skall betraktas som fakta, de är grova approximationer men de flesta är utmärkta för att räkna fram lämplig lådvolym för det vi skall fundera över sedan.
Om du tycke de ger en grov approximation så har du för lite kännedom om systemet alternativt för simpel beräkningsalgoritm
quote: Mot varje kraft finns en lika stor motsatt riktad kraft.
Jo.
quote: Vad har det med vår högtalare att göra då? Vi tänker oss att vi skickar in en signal i talspolen som drar konen 10mm bakåt, då försöker motorn skicka sig själv lika långt framåt. Här har vi oftast lite tur så att motorn sitter fast i korgen vilken i sin tur är fastsatt i lådan, dessa är oftast mycket tyngre än konen, om de t.ex väger 100 gånger så mycket så åker lådan endast 0,1mm framåt,
Ovanstående gäller enbart vid impulser ( =likström i talpolen) Vad tror du händer i ett svängande system?
quote: sedan har vi ytterligare hjälp av friktionen mellan låda och underlag, såpa inte under högtalaren!
Friktion är bra, men som sagt... vad tror du händer genom ett systemperspektiv?
quote: Här upptäcker vi en gratisfördel med hål i lådan. Om hålet är riktat framåt så kommer den kraft vi påverkat den inneboende luften med trycka ut motsvarande mängd luft genom hålet och skapa en motkraft som bromsar lådan i dess resa framåt.
Ja, omm (matematiskt uttryck for Om och endast om) du kör likström genom talspolen. Över lådans resonansfrekvens samverkar dessutom port och element, jag får det inte att gå ihop med ditt resonemang, kan du förklara för mig?
quote: En portad låda med hål framåt står, allting annat lika, alltid mer still än en sluten låda.
Tveksamt. Vad tror du händer om du matar högtalaren med frekvenser långt under avstämningsfrekvensen för en kräkreflex och gör motsvarande med en sluten låda?
quote: Egentligen skulle vi ha ett ickekompressibelt media i lådan, t.ex hydraulolja, om vi då gör om ovanstående experiment så att konen åker 1cm inåt och vi tänker oss att detta motsvarar en flyttad volym av 1 liter så kommer det, utan någon tidsfördröjning, hoppa ut 1 liter hydrauolja på golvet.
Förstår inte varför, då skulle porten alltid spla i motfas och inget ljud skulle skapas. Kan du förklara mer ingående hur du resonerat?
Snälla, se inte detta som "gnäll" eller liknande. Jag bara förstår inte alltid hur du menar men vill gärna. |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/05/19 : 01:20:56 Hej Ingvar!
Jag har ju som alltid alldra största respekt för din kunskap och erfarenhet inom högtalerikonstruktioner och känner mig därför nu uppmanad att skissa på en modifikation av mina Peerless-subbor till ett hydrodynamisk slavbassystem. Dessvärre kan jag ej med vare sig HornResp eller BassBox simulera fram vilken vätska som lämpar sig bäst till nattens musik, är det Laphroaigh, Lagavulin eller Arbeg?
Vänligen/
Mathias
Ps, Det var länge sedan vi diskuterade dessa ting, jag tror vi får höja resonans-frekvensen.
Go natt |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2012/05/18 : 23:35:38 Åsikter är välkomna, men jag tror det Du skriver är något Du lärt Dig från någon av de beräkningsmodeller som finns runt basreflexkonstruktion, inte åsikt, och tyvärr så är det inte fakta utan antaganden baserade på en approximation, alla olika beräkningsmodeller för sådan här konstruktion är approximationer som bortser från väsentliga delar av den fysikaliska verkligheten.
Här kommer en till faktaruta:
Luft är kompressibel, väldigt kompressibel.
Det här är jättebra, Mathias får plats med 2900 liter luft i en 15 liters tub när han dyker, Ed Villchur hade inte kunnat konstruera sin acoustic suspension högtalare om det inte var på detta sätt.
Däremot så är det en ren PITA situation för oss som inte vill ha täta högtalarlådor.
Egentligen skulle vi ha ett ickekompressibelt media i lådan, t.ex hydraulolja, om vi då gör om ovanstående experiment så att konen åker 1cm inåt och vi tänker oss att detta motsvarar en flyttad volym av 1 liter så kommer det, utan någon tidsfördröjning, hoppa ut 1 liter hydrauolja på golvet. Detta skulle dock med tiden bli ett gissel när det gäller renhållning i hemmet samt olägenheter runt påfyllning av systemet.
(Det är troligen en riktigt bra ide att testa detta med ett slavbassystem)
Ingvar |
Mickel-mackel |
Posted - 2012/05/18 : 21:13:15 quote: Här upptäcker vi en gratisfördel med hål i lådan. Om hålet är riktat framåt så kommer den kraft vi påverkat den inneboende luften med trycka ut motsvarande mängd luft genom hålet och skapa en motkraft som bromsar lådan i dess resa framåt.
Mja, här har jag också mina åsikter.
Under portens avstämningsfrekvens stämmer det du skriver. Ljudvågen från porten ligger i motfas med elementet vid dessa låga frekvenser och kan anses hjälpa till att hålla lådan still. Vid portresonansen så ligger luftrörelsen i porten i fas med membranet och kan alltså kanske på ett ungefär dubbla kraften som vill flytta på lådan. En bit över resonansfrekvensen så rör sig luften fram och tillbaka bara liten liten bit och i hög frekvens. Och kommer alltmer upp i frekvens snart närma sig stillastående. Dvs inte ge något direkt bidrag till lådans rörelse (vare sig flytta eller bromsa). |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2012/05/18 : 13:49:56 Jag hade ingen bild på en röd gris, men väl på ett fyllesvin, här kommer således en faktaruta:
Mot varje kraft finns en lika stor motsatt riktad kraft.
Jo så är det, det kan man se tydligt i vardagen, hur mycket Brittmarie än städar så hinner jag stöka till i exakt samma takt.
Vad har det med vår högtalare att göra då? Vi tänker oss att vi skickar in en signal i talspolen som drar konen 10mm bakåt, då försöker motorn skicka sig själv lika långt framåt. Här har vi oftast lite tur så att motorn sitter fast i korgen vilken i sin tur är fastsatt i lådan, dessa är oftast mycket tyngre än konen, om de t.ex väger 100 gånger så mycket så åker lådan endast 0,1mm framåt, sedan har vi ytterligare hjälp av friktionen mellan låda och underlag, såpa inte under högtalaren!
Här upptäcker vi en gratisfördel med hål i lådan. Om hålet är riktat framåt så kommer den kraft vi påverkat den inneboende luften med trycka ut motsvarande mängd luft genom hålet och skapa en motkraft som bromsar lådan i dess resa framåt.
En portad låda med hål framåt står, allting annat lika, alltid mer still än en sluten låda.
Ingvar |
martinsson |
Posted - 2012/05/18 : 11:34:37 quote: ...och vill börja lite mjukt med att säga att det finns inga basreflexhögtalare.
om detta är en mjukstart vill jag inte vara i närheten när han tar i och visst vore det en vacker tanke, en utopi... nejdå, vi behöver kontraster, variation och dynamik i vårat intresse, vi behöver precis sånt här, ska bli intressant att se vart detta bär hän. |
Mickel-mackel |
Posted - 2012/05/18 : 08:42:34 Som vanligt så är Ingvar's inlägg en trevlig blandning av fakta och roligt som f** att läsa.
Jag väntar ivrigt på fortsättning. |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2012/05/17 : 21:22:34 Hornmänniskor? Det är väl kor? Nåväl, jag har fångat Highland Cattle kossor och tjurar med lasso, så jag är nog hornmänniska.
I den elektroynamiska högtalarens ungdom var alla högtalare "öppna" eller av horntyp. Det fanns stängda lådor men inte täta utan läckande, vilket är en bättre ide än man kan tro, den äkta slutna lådan är en helt annan sak, den skall vi inte dikutera här.
Modern högtalarkonstruktion, lådkonstruktion alltså, är generellt sett baserad på något vi kallar TS parametrar. Detta är en uppsättning mätetal över högtalarelementets elektromekaniska och elektromagnetiska uppförande, inget elementtillverkaren konstruerar utan mäter upp på färdig produkt.
Thiele/Small var två Australiensiska tekniker/forskare som definierade denna uppsättning parametrar för beräkning av ett högtalarelements funktion och verkningssätt i en inneslutning.
T/S parametrarna för ett element är att betrakta som fysikaliska fakta, ibland sanna, dock inte beständiga med tiden.
Efter detta har det växt fram, baserat på dessa parametrar, otaliga beräkningsmetoder, de flesta ganska likvärdiga, för konstruktion av låda till ett element med en specifik uppsättning T/S parametrar.
Ingen av dessa beräkningsmetoder skall betraktas som fakta, de är grova approximationer men de flesta är utmärkta för att räkna fram lämplig lådvolym för det vi skall fundera över sedan.
Ingvar |
Bubbel |
Posted - 2012/05/17 : 20:55:26 quote: det finns inga basreflexhögtalare
Helt rätt!
Bas är något som kommer ur bashorn.
Reflex är något man bär vintertid särskilt när det är mörkt.
Högtalare är viktiga saker.
Anders |
Passerati |
Posted - 2012/05/17 : 20:36:23 Blir intressanta att följa hornmänniskornas syn på basreflexlådor! |
|
|