T O P I C R E V I E W |
highfive |
Posted - 2012/05/03 : 21:01:37 Hej entusiaster!
Jag har förstärkarna i Nakamichi 400 serien och tänker byta ut elektolytkondensatorena i dessa. Nakamichi 410 är försteget och Nakamichi 420 är effektsteget.
Vilka fabrikat och typer skall man välja? Tips på inköpskällor är välkomna.
Önskar bästa möjliga välljud utan att renovera sönder enheterna.
Med vänlig hälsning highfive / Björn |
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
more10 |
Posted - 2012/05/07 : 20:33:59 Bipolära kondingar om dom sitter i signalvägen. Eller är dom förspännda? Elfa har bipolära. |
hoktuna |
Posted - 2012/05/07 : 16:33:01 10 elyter i signalvägen En annan får ju utslag om man måste ha två kondingar i signalvägen. !0 uf borde väl gå att testa med en filmkonding. |
rannagarden |
Posted - 2012/05/07 : 15:23:12 Låter som en bra plan. Din fundering på små parallella filmkondingar tycker jag absolut du skall testa. Lycka till! |
highfive |
Posted - 2012/05/07 : 08:57:53 Tack för svar!
När jag detaljstuderar schemat i försteget, så ser jag att samtliga förstärkarsteg har elektrolyter i signalvägen. 22uF och 10uF. Sammanlagt ett 10-tal per kanal.
Strömförsörjningen: I nätdelen sitter det 1000uF x 4. Dessutom 470uF x 2 lokalt i förstärkarstegen.
(Några till för att ge transistorerna i nätdelen jämna arbetspunkter, 470uF, 220uF)
Tänkt arbetsgång: Nya kondensatorer i strömförsörjningskretsarna först.
Lyssningstest.
Därefter byte av kondensatorer i signalvägen i linjesteget.
Lyssningstest.
Och så vidare....
Funderar också på att parallella med goda filmkondensatorer i strömförsörjningen.
Att notera: Försteget låter utmärkt nu, men 33 år gamla kondensatorer borde påverka. Har "recappat" flera integrerade förstärkare, med gott resultat.
Med vänlig hälsning highfive / Björn
|
rannagarden |
Posted - 2012/05/04 : 08:16:00 Visst finns det audiofilvarianter på kondingar och skall du byta hela elektrolytbanken i bägge enheterna till säg elna silmic eller liknande som fått någon slags hifistatus så får du lägga en ansenlig summa på projektet.
Är du lite tveksam kanske du kan ta det lite i taget? Börja med de stora burkarna i effektsteget. Hur upplevde du den åtgärden osv. Sedan kan du gå vidare med ett knippe för att se ifall du är på rätt spår. |
highfive |
Posted - 2012/05/03 : 23:21:47 Tack för svar!
Jag har tänkt att ersätta med samma kapacitans på respektive ställe. Spänning med samma värde eller högre. Har fullständig servicedokumentation till båda förstärkarna, så att få rätt värden är ingen svårighet.
Min fråga rör snarast, vilka kondensatorfabrikat som låter bäst. Har tittat lite på trådarna i systerforat diyAudio, men blir snarast mer vilsen....
Nelson Pass, som designat Nakamichi 410 och 420 , förordar ELNA ..... Medan andra i samma tråd håller på Nichicon, eller Panasonic.
Kondensatorer låter definitivt olika, men jag vill inte föröda Nakamichistärkarna med kondingar som låter "kallt" eller tråkigt... Vill helst bara byta en gång, mönsterkort mår inte bra av för många cykler med avlödning, lödning. Har en Pace avlödningstation och Weller lödstation, men ändå....
Vad säger kondensatorkännarna på HifiForum?
Med vänlig hälsning highfive / Björn |
rannagarden |
Posted - 2012/05/03 : 22:53:22 Ofta handlar det om fysisk storlek och plats (höjd och bredd och rastermått). Originalkondingarna är säkerligen uppmärkta med µF och V och ev. vilken temp de tål. Jag föreslår att du följer det när du letar utbyteskondensatorer.
Rifa, Rubycon, Elna, jamicon... Det finns en uppsjö alternativ. ELFA är välförsedda med kondingar. Ebay är också ett alternativ. |