T O P I C R E V I E W |
secanbj |
Posted - 2012/04/17 : 10:47:30 Hej
Tänkte höra om det är någon som spelar med bredbandselement typ Fostex FE206 och liknande i hornkonstruktioner och dessutom driver dem med "Ström/Current source/Transconductance" förstärkare ? De förstärkare jag vet om är Nelson Pass's F1, F2, F1J och F2J, men det kanske finns fler varianter som är DIY-vänliga?
Anledningen att jag frågar är att jag precis fått en sådan setup klar, Fostex FE206e i Fostex's rekomenderade horn ihop med en Firstwatt F1J clone, och undrar om andra upplevt samma förbluffande(för mig) resultat/förändring kontra en "normal" "spännings/voltage source" förstärkare.
/Anders |
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
secanbj |
Posted - 2012/04/20 : 09:29:14 Här kommer länken till den artikel som Nelson skrev "long time ago" som fick mig intresserad
http://www.firstwatt.com/pdf/art_cs_amps.pdf
/Anders |
manw |
Posted - 2012/04/20 : 08:39:40 För bredbandare utan delningsfilter är det nog ingen dum idé :) Det är ju strömmen som är proportionell mot kraften, och inte spänningen :) |
ZAC |
Posted - 2012/04/19 : 15:48:52 Bilder?
/Z |
secanbj |
Posted - 2012/04/19 : 13:58:22 Då kan jag meddela till dem som har bredbandselement med stark motor och lätt kon i horn som inte kör current source att det finns mer att att hämta ur era högtalare. Genom att bara byta förstärkare så spelade mina lådor 20Hz djupare bas vid samma SPL, nästan som trolleri.
/Anders |
Fuling |
Posted - 2012/04/17 : 18:55:31 Innan jag gav mig in på frontladdade flervägshorn lekte jag mycket med bredbandare och förstärkare med hög utimpedans. Skrev en del om det här på forumet också men det är undanskuffat i arkivet sedan många år.
Någon ren transkonduktansförstärkare byggde jag aldrig men däremot flera Zen-liknande kopplingar med effektmotstånd istället för konstantströmkälla och utan global återkoppling. Rätt utfört vill jag minnas att det lät väldigt bra. Med "normala" förstärkare lät mina bredbandare som en trattgrammofon men utan dämpfaktor började de lira musik. |