HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nya B&C element, en ny våg av utveckling!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Circlomanen Posted - 2012/04/16 : 11:11:54
http://www.bcspeakers.com/product.php?id=373


http://www.bcspeakers.com/product.php?id=374


Jag pratade med Martinsson häromdagen om TH, och att vi befinner oss i en ny fas av expansion inom ljudreproduktion. Den konservativa period som varit sedan 1970talet nånstans, håller på att försvinna för en ny vår av utveckling. Vi har nya magnettyper som kan ge oss enorma fältstyrkor och skyhög motorstyrka. Tappade horn, Unityhorn, Danleys nya metod att samanstråla många diskantdrivers till en slits utan fasproblem, kamfiltereffekter mm.

Visst att det tappade hornet testades redan på 30talet, men det har inte varit ett verkligt alternativ tills idag. Med datorer, Hornrep och en stor exprimentlust har hifivärlden blivit så mycket roligare.

Nu har en högtalartillverkare tagit saker och ting ett snäpp längre.

Fy satan i gatan vilka element!!!!

(Jag som trodde att 12P80Nd var stöddigt!)

J.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Buggsson Posted - 2014/05/05 : 15:22:29
Gjorde en hastig sökning efter priser på 12", 15" och 18" av B&C NW 100 Serien och vad jag fann i hastigheten var att de verkar ligga någonstans i spannet runt 320-360¤ beroende på storlek.
Buggsson Posted - 2014/05/05 : 12:15:37
"r det TH du vill bygga så rekomenderar jag 12-15-18-NW100 serien, då de har riktigt bra värden för horn och TH."

Johannes, om jag skall vara ärlig så vet jag inte riktigt vad jag vill bygga. TH verkar ju vara relativt enkla att bygga när man väl fått till en vettig simulering? Vidare så har jag en en av dina tidigare inlägg i en tråd förstått att integreringen av en oveckad TH med toppsystemen kan bli problematisk så i så fall om det nu blir ett TH vad det lider så får det väl bli med ett veck eller två.

Jag har fortfarande inga toppsystem heller. Jag har det mesta för för min kommande MTM-topp, måste bara få till det hela, och sedan skall jag ha dubbla 10" till varje topp, och sedan måste jag ju ha något längst ned i kedjan, och då har jag tänkt TH. Byggtråd kommer senare, med betoning på senare.

Circlomanen Posted - 2014/05/03 : 09:45:52
http://www.bcspeakers.com/products/lf-driver/15-0/15nw100

Dom har snickrat en ny sida, så länkarna är föråldrade i den allt snabbare framåtrusande digitala värld bakom skärmen.

Är det TH du vill bygga så rekomenderar jag 12-15-18-NW100 serien, då de har riktigt bra värden för horn och TH.

Mvh Johannes
Buggsson Posted - 2014/05/02 : 22:03:58
Ingen av länkarna funkar för mig idag. Är det andra element som gäller idag? 12"-18" för TH är vad jag tänker på.
Buggsson Posted - 2014/05/02 : 22:03:46
Ingen av länkarna funkar för mig idag. Är det andra element som gäller idag? 12"-18" för TH är vad jag tänker på.
Wing Zero Posted - 2012/06/10 : 13:21:19
Ja precis. Basens värden skriker horn lång väg.
Circlomanen Posted - 2012/06/10 : 13:02:45
4 st 12FW76 i ett tappat horn borde kunna bidraga med lite bakgrundskval. Kanske tillockmed funka som extra-subb till datorn.
Wing Zero Posted - 2012/06/10 : 09:00:05
Jäklar vad dom spottar ur sig roliga element nu. Tolv tummarna ser grymma ut. Borde inte vara allt för dyra (hoppas jag).
Circlomanen Posted - 2012/06/07 : 22:16:23
B&C verkar gå från klarhet till klarhet på ett minst sagt förbluffande sätt.

http://www.bcspeakers.com/product.php?id=360

http://www.bcspeakers.com/product.php?id=363

http://www.bcspeakers.com/product.php?id=352

Vilka element!!!!

Hifi/Pro-ljud är kul nu!
Circlomanen Posted - 2012/04/19 : 04:37:27
quote:
Största problemet med dessa monster är troligtvis luftens egendistorsion
vid hornmontering. De vill ju ha rätt mycket kompression


Jo, det är ju lite osmakligt när man får basreflexliknande portkompression i ett tappat horn!

Som tur är kan man uppenbarligen styra elemntets parametrar rätt hårt med de där förstärkarmodulerna.


quote:
IPAL technology
By using a differential pressure sensor, a dedicated amplifier and a specifically designed control software,
IPAL technology opens the way for employing 21IPAL in two special modes, leading to a wide variety of
applications.
Virtual Loudspeaker Parameters
In this mode, 21IPAL can emulate the behaviour of a loudspeaker having a totally different set of
Thiele-Small parameters, while maintaining its typical transduction efficiency. It can be used as a
replacement in an existing loudspeaker system, it can help assess the effect of loudspeaker parameter
variations or it can be used with different acoustic loads by simply setting the most appropriate
parameters for each system.



Även om det bara står om 21tumaren så gäller det även 18tumaren.


Sånt gillar jag. En ny vår som sagt var!

Johannes.
PetterPersson Posted - 2012/04/18 : 21:31:53
Största problemet med dessa monster är troligtvis luftens egendistorsion
vid hornmontering. De vill ju ha rätt mycket kompression i och med det
låga qts. Men å andra sidan får man en grym känslighet och SPL-kapacitet
PetterPersson Posted - 2012/04/18 : 21:30:24
Inget hokus pokus, bara simpel elektroakustik
martinsson Posted - 2012/04/18 : 21:26:24
may you live in intresting times :) check that ! :) ruggit intressant teknik det lilla jag förstår av den, bra att ni (petter och johannes) förklarar lite runt detta, för en vanlig dödlig ser det mest ut som ett element med lite småskumma parametrar.
PetterPersson Posted - 2012/04/18 : 21:19:05
Jo, jag ser nu att jag missade...det ska naturligtvis vara en faktor
roten ur 2 som BL minskar vid impedanshalvering. Det stämmer mycket
bra med JBL:s uppgifter.
Circlomanen Posted - 2012/04/17 : 08:46:38


JBL 2226 H (8 ohm) och J (16 ohm).


8 ohms talspole 19,2 i Bl.
16 ohms talspole 27,1 i Bl.



quote:
Det vill säga, minskar Re med en faktor 8 ökar Bl med en faktor 8


Jag antar att du utgår från en given spänning.
Bl mäts väl utifrån 1 ampere, inte 2,83 volt (eller annan given spänning)

MVh Johannes.
PetterPersson Posted - 2012/04/17 : 06:20:40
Motorstyrkan är som vi vet

Bl =(B·l)^2 / Re

Det vill säga, minskar Re med en faktor 8 ökar Bl med en faktor 8.



quote:
så kommer de där 0,65 mH induktans i talspole påverka transientrespons minimalt.


Nja...Samma sak gäller här med, Talspolens RC-kretsens börjar verka
tidigare med lägre impedans. Kolla på Impedansplotten.


Det är riktigt grymma element. Ett TH på 300 liter med 21"aren spelar
mer än vad som är hälsosamt


18 Sound har också kommit med en liknande driver,

http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product_simple&pid=328

Det ska bli kul att lyssna på horn i framtiden
Circlomanen Posted - 2012/04/17 : 00:47:25
quote:
Men 2 respektive 1 ohms impedans? Ställer lite krav på förstärkeriet...


Visst skall man inte försöka driva dessa element med sin gamla 5.1 surreförstärkare. De behöver runt 100 ampere tillgängligt för att spela maximalt.

Fördelen som jag ser det är att med extremt låg impedans och extremt strömstark förstärkare så kommer de där 0,65 mH induktans i talspole påverka transientrespons minimalt. Tänk er själva vilken oerhörd acceleration med 1,5 T "flux density" i talspolegapet, 24,5 i Bl, 0,65 mH Le och 150 Ampere tillgängligt från förstärkaren - som dessutom går genom talspolen då impedansen är så låg att den mer reagerar på strömförändringar än spänningsförändringar.




Som sagt var. Detta är en milstolpe inom ljudrepoduktion. Vi kommer alla titta tillbaka på denna tid precis som de födda på 40talet, tittar tillbaka på 60talets musik och kulturella revolution.

Det är en spännade tid. Tack Tom Danley med många fler för all häftig teknik som blir oss tillgänglig.

Mvh Johannes.
Circlomanen Posted - 2012/04/17 : 00:13:13


Med lite bakvänt Hornrespande så ser man att Hornresp vill få Bl till 25,15 för det "vanliga" elementet, men om man räknar om det hela till 6,2 ohm DC-resistans i talspolen så hamnar Bl på 52,94 - enligt Hornresp.
Inte riktigt så brutalt som jag trodde, men ganska respektabelt ändå.
Circlomanen Posted - 2012/04/16 : 23:53:23
quote:
Jag var inne på B&C:s sida härom veckan och nu har mitt windows infekterats av ett virus som hävdar att man är snuskgubbe och terrorist och att man ska betala 1000¤ till en hemsida för att de ska låsa upp datorn.



www.debian.org

www.freebsd.org

www.ubuntu.org

Med ett bra OS behövs inte en massa antivirusprogram. (än)

Mvh Johannes.

Circlomanen Posted - 2012/04/16 : 23:46:09
quote:
men en fråga dock, BL är extremt dålig för att vara 21" snarare som en medioker 12



Om man "översätter" 18tummarens Bl till motsvarande element men med 8 ohms talspole så hamnar Bl på 98! Det är ganska få mediokra 12or med 98 i Bl. Jag måste säga att jag är inte helt hundra på att det är en linjär skala, men jag vill minnas att det är så. Jag kan ha fel i det.

Bl följer Re. Med ett högre Re så krävs det högre spänning för att få en ampere att flyta genom talspolen. Volt gånger ampere = watt så ger högre Re för en given "magnetstyrka/mängd talspole i gapet mm" högre Bl.

Det är bara att kolla på välfritt datablad för samma element i 8 och 16 ohms utförande, så ser man att Bl ökar med ökat Re.

Jag vill minnas att JBL hade samma datablad för 8 och 16 ohm för nått element, men jag kan inte hitta det nu.

Kollar man på det extremlåga Q-värdet för elementet så ser man oxå att Bl inte riktigt stämmer med vad man förväntar sig. Det krävs ett extremt magnetsystem för att få ned Qts till 0,14 för en rörlig massa på 330 gram och en slaglängd på +-20 mm.

Mvh Johannes.
martinsson Posted - 2012/04/16 : 22:27:48
quote:
BL är extremt dålig för att vara 21" snarare som en medioker 12".


Det tänkte jag också, till Circlomanen berättade lite om hur BL förhåller sig till Re, men jag låter honom berätta då han har kunskapen.
acebowler Posted - 2012/04/16 : 22:18:43
jösses vilka element!! Högtalarporr på hög nivå!!!
Beat Posted - 2012/04/16 : 22:07:34
tack anders!
Ingvar.Ahlberg Posted - 2012/04/16 : 21:27:28
Ser ut att vara ett riktigt roligt element, jag har långt tidigare påpekat att size matters, men en fråga dock, BL är extremt dålig för att vara 21" snarare som en medioker 12". Har det att göra med IPAL systemet och man kompenserar för en underdimensionerad motor i det?

Drivet utan aktiv kompensation för den lilla magneten går nog inte elementet att använda till mycket, men det skall väl heller inte säljas på annat sätt?

Ingvar
Anders Johansson Posted - 2012/04/16 : 21:27:28
Jag var inne på B&C:s sida härom veckan och nu har mitt windows infekterats av ett virus som hävdar att man är snuskgubbe och terrorist och att man ska betala 1000¤ till en hemsida för att de ska låsa upp datorn.

Jag har inget vidare virusprogram på datorn eftersom jag i vanliga fall kör mac. Därför fick jag ingen varning men nu när ni säger det kraschade datorn när jag just var inne på nämnda hemsida.

Ta varningen på allvar är mitt råd.

mvh/Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000