HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Switchad nätdel + seriemotstånd + hög kapacitans?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mayday Posted - 2012/04/05 : 10:01:18
Hur och vilket värde är bästa implementeringen av ett seriemotstånd mellan en switchad +18V/1A nätdel och 10000-25000uF kapacitans?

Tänkte mellan positiv anslutning på DC-in jack i chassi och 15000uF kondingen jag funderar på att sätta mellan kontakt och B1-kort(som innehåller ytterligare 10000uF). Är det rätt ställe att sätta motståndet? Värde på motståndet?
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mayday Posted - 2012/04/05 : 14:05:26
1A är väl bra mkt mer än B1 kortet kräver? 4st 2sk170 är väl allt som drar på kortet?
Bernt Jansson Posted - 2012/04/05 : 13:55:16
Exakt! Stor trafo och drosslar är rätt väg.
Circlomanen Posted - 2012/04/05 : 13:46:54
quote:
Enkelt förklarat: När stora kondingar ska laddas 50 eller 100 gånger per sekund så blir strömmarna i stora spikar från dioderna.
Större kondingar - värre spikar med högre ström. Strömmen i spikarna blir så hög att trafon börjar ställa till bekymmer också,
särskilt om den är underdimensionerad. Det stör, så man motverkar syftet.


Jag skulle vilja hävda att mängden järn måste öka med kvadraten på kapacitansen man använder. Järnet kan användas till vanlig induktans istället för resistans för att få CLC istället för CRC, eller större trafo för att kunna ladda lytarna utan att tappa spänning, brumma och börja klippa nätströmmen pga våldsammma magnetiska spikar i transformatorkärnan.

Man skall aldrig snåla med järnet i förstärkare.
mayday Posted - 2012/04/05 : 13:01:43
Switchad nätdel skulle efter vad jag förstod vara värre( en jag mailar med sa det, då frekvensen är hög så är mkt kapacitans inte bra).
Var detta jag tänkte på.
Bernt Jansson Posted - 2012/04/05 : 12:43:30
quote:
Betyder det, om skulle få för sig, att batterimatning skulle ge samma resultat som stora kondingar? Man ser ju ibland att batterimatning skulle vara det bästa.
Intressant fråga. Jag har själv bra erfarenheter av batterimatning.
Enkelt förklarat: När stora kondingar ska laddas 50 eller 100 gånger per sekund så blir strömmarna i stora spikar från dioderna.
Större kondingar - värre spikar med högre ström. Strömmen i spikarna blir så hög att trafon börjar ställa till bekymmer också,
särskilt om den är underdimensionerad. Det stör, så man motverkar syftet.

Inget av det där har du i en batterimatning. Där är du dessutom bortkopplad från strömnätet, som i sig inte är så rent.

Edit: Nu är det ju en switchad nätdel så det blir lite annorlunda. Men i princip så tycker jag inte att överdrivet mycket konding är bra.
mayday Posted - 2012/04/05 : 12:29:27
Ok, hoppar den extra på 15000 och kör det som sitter på kortet bara :)

Tack Lars och Bernt.
Rolf-san Posted - 2012/04/05 : 12:14:16
quote:
Tokmycket elektrolytkonding dödar effektivt all spelglädje, det är min erfarenhet i alla fall.

Betyder det, om skulle få för sig, att batterimatning skulle ge samma resultat som stora kondingar? Man ser ju ibland att batterimatning skulle vara det bästa.
Bernt Jansson Posted - 2012/04/05 : 12:02:37
OK! Helt enig med reVintage angående kapacitansen.

Tokmycket elektrolytkonding dödar effektivt all spelglädje, det är min erfarenhet i alla fall.
mayday Posted - 2012/04/05 : 11:48:53
Ok, så att öka utöver det som redan är på kortet är ingen höjdare då.
Bernt: Ett försteg baserat på B1 med switchad 18v/1A bula.
reVintage Posted - 2012/04/05 : 11:33:22
Det ingår ett 1ohm på B1s kort(?)/schema. Testa med det. Om det inte lirar så kan du testa att öka till aningen större värda. Komplettera inte med fler kondensatorer än de som ingår på schemat! Det blir inte bättre av det. Man kan ev. lägga en liten filmkondensator parallellt med första ellyten för att ev. få bort lite mer HF.
Bernt Jansson Posted - 2012/04/05 : 10:52:49
Vad ska det vara till?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000