T O P I C R E V I E W |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/04/05 : 00:56:36 Jo, jag är ju ånyo lycklig ägare till ett par gamla Infinity Modulus som jag vrölgillar. Dessa testas nu för fullt i tv-rummmet tillsammans med mitt stora th. Men förmodligen kommer de att hamna på kontoret och där är det lite begränsat med utrymme så därför har jag tingat ett fyra begagnade Peerless XLS tior;
http://www.tymphany.com/files/XLS-P830452%20Rev%201_1.pdf
Tanken var först att försöka att få till ett par dubbla (ev som stativ) eller fyra st br med slotport och gömma undan. Finns det nå'n som vill ge lite bra fakta om hur man får till så'na, speciellt med porten om det skall vara en slitsport; storlekar och volymer. Gärna nå'n br simm. Men nu har jag för skojs skull simmat lite på th med två av dessa element i var submodul och det verkar inte vara omöjligt att få till något som inte är för stort och samtidigt spelar så att de passar topparna. Problemet kanske är att få dem att spela hyggligt djupt utan att de blir för stora. Den ena får stå i hörnet bakom dörren och den andra skall gå att smygas undan brevid en ev Billy-bokhylla (2020 mm hög och 280 mm djup).
Iaf, kolla vad ni tror:
S1 156 S4 390 L12 39 L23 320 L34 41
Här är en kurva från ett test i Stereophile av topparna:
http://www.stereophile.com/content/infinity-modulus-loudspeaker-modulus-subwoofer-measurements
Man skulle kunna se även detta som en utmaning br vs th, i verklig miljö. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/04/18 : 10:25:00 Sitter i bilen på färjan in till stan för att köps Rampemuffar mm till både 1/4-vågskornen i plywood och till slavbasburkarna i mdf. Skall försöka lägga in en bild:
|
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/04/15 : 14:28:53 Två Beyma 10g40 med en TLP -150 emellan. Circa 150 höga 35 breda och 45 djupa. En 10 cm öppning fram och en bak. 18 mm plyfa. Dubbel i baffeln. 13 mm gips och 13 mm tretex på sidor och bakvägg. Vore kul att se vad du får för kurva på det;) |
RuneStone |
Posted - 2012/04/15 : 14:13:05 Linkwitzfilter fungerar som ett eq för låga frekvenser.. det kan du använda om du vill har en spikrak kurva ända ner till 20. Men jag tror att du kommer få för mycket bas i dom lägre frekvenserna om du använder det.. Jag tror det blir bra med rumsstödet...
Såhär ser det ut med roomgain på ett ungefär.. svårt att veta exakt utan att mäta upp rummet..
Vad är det för element du ska använda till hornet ? Kan göra en snabbsim på det också..
|
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/04/15 : 13:57:55 Tack!
Har försökt att få till simmar i Basta! men med mindre framgång. Kanske skall sätt mig in i det programmet innan jag gör några seriösa simmar.
Måste säga att dina kurvor ser ganska lovande ut. Speciellt när man skall ha fyra subbor, placerade runt i rummet. MOL på ca 105 dB @ 24 Hz per burk, detta utan rumsstöd? Det räcker nog för dansen. "Kvaliteten" på basen lär märkas... Linkwitzfilter är jag inte säker på att det behövs. Kommer nog att använda aktivt filter. Om inte så blir det ett senare projekt. Stort Tack Rune!
Så, 35-40 liter. Ev justering på slavarna. Känns som om att det är att bestämma yttre form som passar in i sammanhanget.
Tack igen! Nu skall jag ut i det fina vädret och klippa gräsmattan. Sen, skall jag limma 1/4-horn! Ett projekt i taget... |
RuneStone |
Posted - 2012/04/15 : 10:29:19 idag är det i morgon, även det rent tidsmässigt inte är så..
Här är 35 Liter låda.. kurvan är näst intill identisk. Om du jämför mot gamla simuleringen kanske du tycker det är stor skillnad men det är bara för att jag ändrat decibelskalan för att lättare kunna se nivåskillnaden i kurvan..
Här är en simulering med Linkwitzfilter..
|
RuneStone |
Posted - 2012/04/15 : 01:57:20 yes.. det ska jag göra.. i morgon.. |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/04/14 : 10:43:10 Rune, har du lust att kolla i Basta! vad 35 liter simmar? |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/04/14 : 10:06:48 Det känns som om att det är färdigsimmat. Som du skriver är det dax att bygga. Skall göra det mellan husrenovering och slipning på ett 1/4-hornsprojekt. Delar i datorn eller med ett Behringerfilter. Driver kanske med nå't större pa-steg eller 1 kw icepowermoduler. Eller kanske det räcker med ett surroundsteg. Får se. Max dB kommer att testas vid kristihimmelsfärdsdansen. |
RuneStone |
Posted - 2012/04/14 : 08:49:13 112,8dB@58,53Hz, 103,1dB@20,53Hz.
Dubbla antalet basar ger 3dB till. Dubbla effekten ger ytterligare 3dB(teoretiskt).
Med 1 låda får du en systemkänslighet runt 85,5dB om man bestämmer arbetsområde 20-120Hz.. med 4 lådor får du 97,5dB om man tar ett snitt på känsligheten.. Det är inte så dåligt..
97,5dB systemkänslighet med output från 20Hz..med rumsstöd skulle jag tro du har nog ganska rak kurva från 120Hz ner till 15Hz iaf..
hur har du tänkt dela systemet? vad ska du ha för drivning..
Bygg! Bygg! Bygg! Bygg! Bygg!
Det här kan bli ett riktigt trevligt bassystem..
|
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/04/14 : 00:11:10 Faller de av i rum vid tjugo hertz kan man väl vara nöjd
Nu har jag skissat lite på lådor med det material jag har. Som det verkar blir de på 39 liter totalt. Två eller alla fyra 40x40x40 cm med hela 40x40 sidor i 45 mm plyfa som jag hittade på tippen i går. Bafflar i dubbla ihoplimmade 22 mm MDF som jag hittade på tippen en annan dag. Bak, botten och topp tror jag blir enkla 22 mm MDF som jag kanske tvingas handla i affären. Om jag inte hittar nå't i morron. Jag har även stora bordsskivor i 30 mm stavlimmad ask tror jag att det är. Men dem kanske jag skall ha till annat. Kanske om jag nu skall använda subborna till topparna så blir ett par lite smalare och högre. Detta för att kunna tjäna som stativ. Har även ett par 30 mm plåtar 40 x40 cm som skulle kunna användas som fundament så de inte hoppar omkring.
Testade att ändra på Ql men vad jag såg gjorde det inte så mycket skillnad.
Johannes, går det nå't framåt med MLTL skisserna eller skall jag glömma det? |
Joda |
Posted - 2012/04/13 : 22:24:55 RMS är medelvärdet för en sinusvåg och det är det som visas i kurvan. Svante förklarar här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=801426 |
RuneStone |
Posted - 2012/04/13 : 21:27:29 Det finns under tabben Box Design i Box properties..
Det är förluster i lådan.. en sluten välbyggd låda brukar ligga mellan 7-10 medan en portad brukar hamna runt 20..
Det verkar iofs inte bli så stor skillnad i basbox då man ändrar Ql.
Hur djupt behöver dom gå och hur stora är topphögtalarna ?
Du kommer få rätt brutala subbar som spelar under 20Hz med bra Spl i 40 liters-lådor.. Behöver du högre ljudtryck går det att lätta slavarna en aning, men då höjs avstämningen.. |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/04/13 : 17:03:02 Ql, vad är det? Och hur höjer man den? |
RuneStone |
Posted - 2012/04/13 : 16:41:08 Prova att höja Ql lite grann så borde puckeln minska.. |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/04/13 : 11:35:25 quote: Mathias: du har alltså 2 bas till varje slav? hmm.. Du borde ha minst 1 slav per bas.. Om det går att lätta slavarna lite får du högre resonansfrekvens för samma lådstorlek, kurvan faller tidigare men du får högre ljudtryck innan den faller..
Rune: Givetvis skall jag i så fall köpa de två 12" slavar som saknas De jag har är 625 grams men det går säkert att plocka av lite vikt. Man kan ju simma på en lättare slav. Det finns nå'n med typ 425 gram, 830548.
http://www.d-s-t.com.au/data/Peerless/830548.pdf
I BassBox får jag en liten topp längst ner innan kurvan faller av. Nog pga tung slav. Har fått för mig att det är bättre att den faller av mjukare för att sedan på ett mer linjärt sätt ta del av room gain.
|
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/04/13 : 11:21:38 Hmm, jag förstår inte. Är inte Xmax hur mycket konen rör sig från mitten, dvs just enkel väg? Vad är då RMS? Detta tarvar en djupare förklaring...
http://www.tymphany.com/files/XLS-P830452%20Rev%201_1.pdf |
RuneStone |
Posted - 2012/04/13 : 11:20:52 Joda: vart hittar du den informationen? Det ända jag hittar är: quote: The driver also has two level limiting factors that are used to determine the maximum output level (MOL) of the system; the maximum peak one-way cone amplitude, Xmax, and the maximum power dissipated in Re, Pmax.
men jag har för mig Svante nämnt något nån gång om säkerhetsmarginal
Mathias: du har alltså 2 bas till varje slav? hmm.. Du borde ha minst 1 slav per bas.. Om det går att lätta slavarna lite får du högre resonansfrekvens för samma lådstorlek, kurvan faller tidigare men du får högre ljudtryck innan den faller.. |
Joda |
Posted - 2012/04/13 : 10:12:19 Basta! anger konutslag i RMS (enkel väg) och inte P-P/2 (peak konrörelse enkel väg). Så 9,5mm blir 13,4mm (vilker är över Xmax) |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/04/13 : 07:26:23 God morgon Rune! Kanske går det att plocka av lite vikt. Men volymen kan ju ändå vara på ca 35-40 liter per låda. (Lite beroende på vad jag har för material och utrymme.) Verkar vara helt i paritet med vad de olika byggen man kan hitta på nätet. De är ju nästan lika populära som tappade horn
Jag har nu fyra 10" basar och två 12" slavar. Option på två till. Då kan jag ha fyra små lådor att labba placeringar med. Skall kolla lite efter basfällor så att det inte blir för bumlig bas om de hamnar i tv-rummet. Det är ju inte trevligt när det mest mullrar. Men det är ett annat projekt. En del annat att få färdig först.
Johannes, jag skissar lite på slavbaslådorna ett tag till. Kommer du fram till nå'n MLTL som känns "sannolik", nått som verkar "sunt och vettigt" vore det kul. Men för att börja snickra på så'na lådor så är det ju bra om måtten är ok |
RuneStone |
Posted - 2012/04/13 : 06:45:45 Basta! kör med säkerhetsmarginal om jag förstått det rätt så programmet begränsar MOL vid kanske 80-90%(är inte helt säker på siffrorna) av max.. Därför begränsas xmax till 10mm.. men man kan testa att höja xmax för att se om det är något annat som begränsar, men som det ser ut är det xmax som sätter begränsningen i denna låda och i verkligheten kommer du kanske att använda något mm mer men ljudtrycket borde inte bli mycket högre ändå pga. andra förluster..
Ja, det är ungefär 15Hz, jag provade att få en lagom lutning på kurvan så inte lågbasen blir dominerande med rumsstödet.. Det är väldigt låg Fs på slavarna.. 9Hz. Går det att ändra vikten på slavarna för att höja resonansfrekvensen ?
Annars får du ett ganska kompetent lågsbassystem.. 100dB@17Hz med en låda på bara 40L. Går att pressa ner lådorna i 30L också, skillnaden blir att kurvan faller aningens brantare och du har 100dB@24Hz ungefär..
Mycket trevliga basar som lämpar sig ypperligt till subbar..
Hur många basar och hur många slavar har du ? |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/04/12 : 21:30:39 quote: Tyvärr tycker jag mig inte få till nått som verkar sunt och vettigt. Det blir knäppa mått och det ser osannolikt ut.
Nu hittade jag tre bitar plyfa på tippen i eftermiddags. 40 cm breda och 45 mm tjocka En på 190 cm och två på 145 cm. Första tanken som slog mig var att "Yes! Sjyssta skrotbitar att testa tre 10G40, en AMT och två XLS10 i var baffel!" Med 40x40x3 cm järnplåtar som fötter. Ett hpd-diy projekt. Men undrar om inte dessa bitar vore bra att ha i fyra seriösa subbar med Peerless-elementen och slavarna. Beyma-elementen skall ju ändå in i de lådorna jag snart har ihop (jojo).
Så, jag skall se om bitarna räcker till fyra lådor. Annars får jag komplettera med nå't annat.
Rune, det var väldans vad djupt de går i Basta!-plotten! Vad är det? 15 Hz?! Fast det kan vara så att jag är dyslektiker på plottar... Vad ställde du Xmax på? Den röda kurvan verkar toppa på knappt 10... Enligt specarna skall det klara 12,5. Men jag skall springa upp på vinden och kolla vilken modell av xls10 det är. |
Circlomanen |
Posted - 2012/04/12 : 20:46:01 Jag har inte glömt mina ideer med MLTL och dessa element. Det har tagit ett tag för mig att testa och klura. Tyvärr tycker jag mig inte få till nått som verkar sunt och vettigt. Det blir knäppa mått och det ser osannolikt ut.
Mvh Johannes. |
RuneStone |
Posted - 2012/04/12 : 20:30:51 gjorde en snabbkalkylering, mest för att se på ett ungefär.. ska kolla bättre sen om jag får tid..
40 liter låda. en bas och en slav. |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2012/04/12 : 15:49:15 Ah! Tack för tipset! Skall kolla på detta ikväll. Kanske kan lägga upp lite kurvor och parametrar från BassBox så det finns lite underlag att diskutera och jämföra med vad du kan få fram med Basta!. |
RuneStone |
Posted - 2012/04/12 : 15:32:16 Bassbox räknar i 2 Pi men har även en funktion för Roomgain men det heter architectural acoustic response och det är en bild på ett hus.. där kan du välja färdiga gain-kurvor.. om jag inte minns fel finns det 3st förinställda att ladda in, annars får man göra egna kurvor.
Om jag får lite tid i helgen ska jag se vad Basta! säger med slavbasar..
|