HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 th frekvensomfång...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Mathias på Öckerö Posted - 2012/04/03 : 00:14:11
En liten, kanske udda, fråga och en kanske ännu mer udda (galen?) idé så här innan läggdags;

I diskussionen th kontra br så framställs en av fördelarna med br att den kan ha bredare frekvensomfång. Då undrar jag hur brett frekvensomfång ett th kan ha, realistiskt. Hur högt i frekvens kan ett th vara användbart? Säg, till exempel att möta några banddiskanter typ Transmission Audios långa i en linjekälla. (th i linjekälla, de ni )Skall enligt uppgift kunna spela ner till 250 Hz men mer använbart från kanske ½ kHz. Och mötas underifrån av större th vid kanske 80 Hz. (Dessa dock inte som linjekälla...)

Bara en undring...
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
RuneStone Posted - 2012/04/05 : 09:06:59
quote:
Men kunde man inte använda sig av en hel näve skottkärra med tumregler så skulle högtalardesign bli närmast oändligt mödosamt.


Det är ju just det det är.. Mödosamt..
Men det är ju det som är kul.
Mickel-mackel Posted - 2012/04/04 : 22:44:03
Tumregler är bra!
Men man ska vara ytterst medveten om att det är just tumregler.
Och sen gärna också veta hur "säkra" olika tumregler är.

Men kunde man inte använda sig av en hel näve skottkärra med tumregler så skulle högtalardesign bli närmast oändligt mödosamt.
Mathias på Öckerö Posted - 2012/04/04 : 22:38:18
Tack PP! Har skummat igenom trådarna och fattat lite. Skall starta en ny tråd angående ett litet nytt projekt jag vill spåna om. I det vill jag ha lite hjälp med att räkna på en slot-port. I en basrelexlåda. Och, för att göra en jämförelse av br och th även spåna lite om ett th given samma förutsättningar. Därför - ny tråd om detta. Hoppas på erat intresse.

Men, hur De långa banddiskanterna skall möta något undertill är förmodligen av antingen massa koner i ob (12 st) eller lite färre (6-8 st) i portade lådor. Det finns ju flera exempel på detta som uppenbarligen funkar så jag skall inte krångala till den saken. Den dagen det blir aktuellt ;)
RuneStone Posted - 2012/04/04 : 22:21:24
Att porten skall vara lika stor som Sd är inte alls säkert att det blir det bästa, görs porten för stor kan det bli svårt för luften i porten att agera som en massa, elementet ser lådan som halvt öppen..

Allt skall avvägas och anpassas efter element och applikation.

Tumregler är dumt
PetterPersson Posted - 2012/04/04 : 21:21:56
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=44082&highlight=slitsport

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3140&postdays=0&postorder=asc&list=full

PetterPersson Posted - 2012/04/04 : 21:20:05
Högre porthastighet enbart är inte bra, men kan porten göras kortare
med samma prestanda undertrycks hörbara portresonanser som brukar
komma vid ett par hundra Hz.
Mathias på Öckerö Posted - 2012/04/04 : 16:23:00
Vilka nackdelar finns det med små porttvärsnittsytor? För utom ev blåsljud?
Många monitorhögtalare för studios mm har ju väldigt tunna slotar. Lätt för en lekman att dra slutsatsen att det då funkar bra.
Annars ser man ju ofta slotar, inte bara på rena subbor utan även på fina high-endhögtalare.
Hur är teorin bakom slotar kontra runda portar? Länkar?
Circlomanen Posted - 2012/04/04 : 15:02:05
quote:
vilket tillåter högre porthastigheter i mindre portar
utan att turbulens uppstår.


På vilket sätt gynnar hög porthastighet ljudkvaliteten?
Jag förstår att man vill hålla turbulensen stången, men det enklaste sättet är väl att hålla porten runt 1 X Sd, som i en TL.

J.
PetterPersson Posted - 2012/04/04 : 06:24:25
Raynoldstalet ändras med ändrad (tillplattad, eller fler små runda)
portgeometri, vilket tillåter högre porthastigheter i mindre portar
utan att turbulens uppstår.
Circlomanen Posted - 2012/04/04 : 00:58:58
quote:
Att hålla nere porthastigheten kan göras på flera sätt. ett av dom är att öka portarean, ett annat är byte till slitsport, ett tredje är att använda sig av expanderande portar(portar som är smalare på mitten).


Märkligt uttalande. På vilket sätt sjunker hastigheten på 1 liter luft som pressas genom en 100 cm2 slitsport på 50 mS - jämfört med om den porten är exakt lika stor men med rund form istället??

Det enda sättet nämnt ovan som påverkar luftens hastighet genom porten, är större portarea. De andra minskar bara turbulensen.

Det känns som om du försöker till varje pris bevisa att BR är bra, utan att behöva visa några simmar, studier eller liknande som stödjer det hela.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med detta?!?

Mvh Johannes.
solhaga Posted - 2012/04/03 : 23:27:15
Med risk att framstå som ett phon vill jag hävda att långa band inte generellt behöver delas så högt som 500 Hz. De band jag har är 125 cm långa utan några mellanliggande stag som kortar den "akustiska" längden. Delar för närvarande vid 180 Hz där de möter H-basar.


[OT] Skulle kunna gå längre ner, men då måste jag göra bättre band. Om de nuvarande banden inte är centrerade i magnetfältet kan lågfrekventa (1-5 Hz) intermodulationer i magnetfältets led (höger/vänster istället för framåt/bakåt) uppstå.
Delar är dock inköpta för att kunna göra det perfekta bandet...
Om det nu inte är ett annat fenomen som påverkar, till exempel det korsande magnetfält som banden och återledarna åstadkommer.[/OT]


Min drivkraft för framhärda med att dela lågt är att slippa ett trevägssystem.

Tycker inte att jag saknar något i ljudbilden/dynamiken.

Mina egna ljuderfarenheter står sig dock slätt med herrarnas ovan så jag säger detta med största ödmjukhet. Jag har ingen aning om THs och bands lämplighet tillsammans. Det kanske är så att mina något svampiga H-basar passar banden bättre.
Mathias på Öckerö Posted - 2012/04/03 : 22:23:54
quote:
Jag kan nog gott offra några dB för att få mindre låda, mindre fasvridning och avsevärt mycket större bandbredd.



Ja, det kan ju ibland behövas.
RuneStone Posted - 2012/04/03 : 20:17:27
quote:
SKall en BR bli bra, så blir den betydligt mycket större än en TH med samma ljudtrycksmöjligheter. I en BR skall porten vara på minst halv SD, och man skall inte använda långslagiga element. För att hålla porthastigheten nere på samma hastighet som i ett stort horn eller tex en THAM15 så handlar det om många hundratals liter i hemmamiljö.


Märkligt uttalande.
Porten skall anpassas efter varje enskilt element och kan gott vara mindre än halva SD, det beror på hur mycket luft elementet flyttar samt hur porten är utformad.
Långslagiga element kan man absolut använda, ju längre ett element slår desto mindre konyta behöver man ju för samma luftförflyttning.

Att hålla nere porthastigheten kan göras på flera sätt. ett av dom är att öka portarean, ett annat är byte till slitsport, ett tredje är att använda sig av expanderande portar(portar som är smalare på mitten).

Angående ljudtryck så borde det rimligtvis inte vara enda kravet ur en högtalare, isåfall kunde man ju köpa det element med störst luftförflyttningsförmåga.
Jag kan nog gott offra några dB för att få mindre låda, mindre fasvridning och avsevärt mycket större bandbredd.
Gubben i Kalmar Posted - 2012/04/03 : 11:36:32
Sundström skrev:
"30-100 hz så behövs större element skulle jag tro. 12-15tum"

Men THAM6 är (enligt tester med dom tre TH) en väl fungerande
bas horn, eller? Och 6,5tum vara gott nog, eller?


Detta som Bernt skrev om dynamic är mycket viktigt framförallt
i basen. Det blir mer levande helt enkelt.
Det borde ge horn en eller flera +poäng.

Mathias på Öckerö Posted - 2012/04/03 : 10:57:14
Jo, att möta band med th är väl nå't tom jag har på känn att det är "döfött", men jag vill ställa frågan. Det är ju ett väldans tjöt om att th är så överlägset

Till långa band (i ob) är det ju vanligast att möta med mellanregisterband, (Apogee, Magnepan mf) eller koner, antingen ob (Carver, Bosse Bengtsson + Bernt;)) eller i just, portade lådor.

Till mina Apogee har jag ju ett stort th med en bergkrossar-femtontummare. Ville ha det tuffaste som gick . Det låter verkligen bra (i mina öron) men när jag kopplar in mina bakhögtalare (detta är ju i tv-rummet) med portade, trevliga 8" så känns det som om "Ah! där var det ju!" och när jag kopplar bort dem för stereolyssning så upplever jag det som att något saknas.

Det kan vara integreringen mellan th och Apogeerna som inte är helt korrekt, fel i konstruktionen av mitt th, eller så kan det vara så att th är fel typ av konstruktion i just detta sammanhang.

Jag har även ett set Infinity rs1b där sex åttor per kanal spelar servostyrt i slutna lådor. Kan inte påstå att det låter kattskit. Även om de inte är nå't vidare när vi skall ha diskodans eller metal-kväll. (Banden börjar fladdra mot magneterna.)

Däremot, när vi skall ha inflyttningsfest på övervåningen, har jag förhoppningsvis färdigt mina kvartvågspipor med dubbla Beyma tior och amt-diskanter. Ser fram emot att höra mitt th spela ihop med dessa. Om vi klarar av att bära upp det vill säga;)
(Ser fram emot den dagen jag har möjlighet att bygga några frontladdade horn.)

Så, med denna min lilla erfarenhet av th kontra andra konstruktioner, skulle jag vilja framhålla att olika konstruktioner passar bra i olika sammanhang. Kanske är detta något som även ni andra med mer och större erfarenheter skulle kunna enas om. Och kanske kan vi se lite andra basstödskonstruktioner här på forumet. Byggda med samma seriositet och engagemang. Satta i sammanhang där just deras modell passar bäst.
Bernt Jansson Posted - 2012/04/03 : 09:07:05
Det TH jag hade ett tag spelade ok ca en oktav. Det gick väldigt lågt i frekvens och jag delade av det mycket brant, 24 eller 36dB, vid 35-40Hz.

Som jag ser det så är det dödfött att ens försöka möta banddiskanterna. TH spelar helt annorlunda och har dynamik som paradgren medan band brukar vara
högst mediokra vad gäller dynamik. Det blir så att det kan låta ok vid en enskild volyminställning och fel på ella andra, beroende på hur mycket banden
komprimerar ljudet. Det var det problem jag upplevde i alla fall. Och det fenomenet blir värre och värre ju längre ner i frekvens du försöker pressa
bandet. Dessutom får du ett frekvensmässigt glapp att fylla i mellan TH och band.
Circlomanen Posted - 2012/04/03 : 07:48:14
Det finns ideer som gör THn betydligt mer bredbandig, men för 30 - 500 Hz hade jag tittat på en TH mellan 30 och 90 Hz och ett kort frontladdat horn ovanför. Betydligt mer lättmöblerat och troligtvis lätt att dela och få att spela homogent och fint. TH gör sig bäst som en subb eller mycket kompakt baslåda med ett begränsat passband.

SKall en BR bli bra, så blir den betydligt mycket större än en TH med samma ljudtrycksmöjligheter. I en BR skall porten vara på minst halv SD, och man skall inte använda långslagiga element. För att hålla porthastigheten nere på samma hastighet som i ett stort horn eller tex en THAM15 så handlar det om många hundratals liter i hemmamiljö.
Sundström Posted - 2012/04/03 : 07:04:44
Det ska bli intressant att få höra vad Petter tycker om sitt djupbasexperiment med många slutna lådor. Annars så ser jag TH som mycket trevlig luftpuffare mellan 30-60 hz. Det blev bättre konturer i basen efter att mina TH blev klara. Ljudbilden blev också verkligare men det kanske den hade blivit med andra bassystem ockå, men det hade blivit mycket dyrare att få till det lika bra.

30-50 hz ställer inte så höga krav på bygget. Klaras med 8", har inte testat 6".
30-70 hz så måste det se fint ut med resonanstoppen vid 100-110 hz
30-100 hz så behövs större element skulle jag tro. 12-15"
Mickel-mackel Posted - 2012/04/03 : 05:51:00
quote:
Säg, till exempel att möta några banddiskanter typ Transmission Audios långa i en linjekälla. (th i linjekälla, de ni )Skall enligt uppgift kunna spela ner till 250 Hz men mer använbart från kanske #189; kHz. Och mötas underifrån av större th vid kanske 80 Hz.

Jag tror mer på att du sätter ett TH på t.ex. 30-80 Hz, eller 40-120 eller något sådant. Då vinner du fördelen med TH's mindre volym än traditionella horn.
Sen får du hitta en annan lämplig lösning mellan 80-120Hz nåt och 1/2-1kHz nåt.
Ett midbasshorn, eller bara ett schysst och välljudande PA-midbas-element i sluten låda.
Mickel-mackel Posted - 2012/04/03 : 05:46:13
TH , bandbredd 1 oktav = inga problem.
2 oktaver kan gå med lite tur och skicklighet, utan att allt för många nackdelar kommer in.

Jag spelar mina mellan 40-100Hz dvs aningens dryga 1 okt, delar av brant med 24dB/okt sen.
more10 Posted - 2012/04/03 : 00:57:52
Det fina med BR är att den har bara en resonansfrekvens som går att kontrollera fint.

TH har många resonansfrekvenser och en massa jobbiga fasvridningar. Även om man lyckas konstruera ett TH som har linjär frekvensgång så ställer all fasvridning till det.

När jag jämförde (simulerat förstås) hur mycket ljudtryck jag kunde få ur ett TH med JBL 2226 jämfört med en frontladdad pipa med stor sluten bakkammare så blev resultatet att TH inte gav samma maximala ljudtryck. TH gav större konutslag vid samma effekt. Nu kommer jag inte ihåg om lådorna var lika stora. Nästa basbygge för min del blir nog en frontladdad pipa.

Det finns ju en massa andra roliga konstruktionsprinciper också.
Fuling Posted - 2012/04/03 : 00:40:36
Tjaaa... Har för mig att Martinsson delade sin THAM15 vid omkring 200Hz vid något tillfälle. Själv har jag råkat simulera fram ett TH som på pappret (skärmen) var tämligen frekvenslinjärt upp till 600Hz, dock har jag inga illusioner om att det skulle låta särskilt vackert uppe vid de frekvenserna. Med tanke på hur TH-principens prestanda i allmänhet och bandbredd i synnerhet har förbättrats sedan "starten" för några år sedan håller jag ingenting för omöjligt. Själv vill jag nog mena att 80-500Hz är ett trevligt frekvensområde för raka frontladdade horn i relativt human storlek...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000