HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ny center Seas Excell FILTER HJÄLP!!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
softishman Posted - 2012/04/02 : 15:34:06
Vet ej om detta är rätt del men jag provar!

Ska bygga en ny center till mina Jamo Concert 11 då jag kommit över lite Seas Excell element (samma som i concert 11).

Har ett färdigt filter till en center MEN med endast en bas/mellanregister och jag vill ha två i min center pga symmetrins skull framme på bänken, det är noga det här!

OBS!!! Inte jag som räknat ut filtret då jag är helt okunnig inom detta område!
Jag behöver alltså hjälp med att anpassa filtret till två SEAS W17EX002 istället för 1 st som filtret är räknat efter.

Vet inte heller hur man lägger upp bilder här så det blir en länk till minhembio...

http://www.minhembio.com/softishman/324234/

Så finns det någon som vill och kan hjälpa mig med detta?!

Mvh Fredrik
0730656255
softishman@hotmail.com
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
softishman Posted - 2012/04/04 : 14:38:13
ok, då använder jag bara den gamla lådan som filtret varit avsett till... Men gör om filtret eftersom en mid till ska in!

Men hur gör jag då med filtret, kan ingen förklara för mig? Schema på filtret finns i länken i först inlägget!
Andrén Posted - 2012/04/04 : 14:16:22
Softishman: Feltänk, gör lådan först, sen filter. För att filtret skall bli bra så behöver man mäta på en befintlig låda. Annars är risken att du får göra om filtret iaf, för att det inte beter sig som tänkt.

I ditt fall skulle jag resonera som så att, gör den så som du vill att den skall se ut så hjälper jag dig att få det att låta så bra som möjligt efter förutsättningarna.
softishman Posted - 2012/04/04 : 08:54:00
Tittade lite på ODIN nu och det kanske skulle fungera...

Dock så är det endast ODIN MK1 som har samma element som jag kommer använda och jag behöver väl inte en BR?
En center behöver inte spela ner till 33hz då frontarna och/eller subbarna gör det...
Så då borde ju volymen på lådan kunna minskas lite från 33 liter?!
softishman Posted - 2012/04/04 : 08:36:06
Nuvarande låda är på 14,4 liter och sluten. Det blir en seas excell diskant oxå! TC25-001 heter den och två middar W17EX002.

Men lådan kan man ju göra om så den blir större om det behövs.

Men hur löser jag filtret?
emanuelgbg Posted - 2012/04/04 : 08:01:16
Hur stor låda hade du tänkt? När man kollat lite på nätet verkar det landa på ca 12-15 liter/element vid BR och avstämning runt 40Hz. Nu kanske inte man behöver stämma av riktigt så lågt?

Seas Excell-diskant oxå?

Det går inte att kika på hur Seas Odin är byggd?
softishman Posted - 2012/04/04 : 07:05:07
Tack, vill ju komma igång och bli klar med filtret innan jag gör klart lådan...
Andrén Posted - 2012/04/04 : 00:23:56
Ring mig så styr vi upp det! =)
softishman Posted - 2012/04/03 : 20:13:08
Ok, var det så enkelt, det finns schema i länken i första inlägget, vet ju inte hur man får in bilder här...

Hur gör jag om filtret så det blir anpassat till halva impedansen?!
RuneStone Posted - 2012/04/03 : 20:06:09
MTM = Mid Tweeter Mid.

Du måste räkna om värdena på filtret då impedansen halveras.

Lägg upp ett schema på filtret med värden så blir det lättare..
softishman Posted - 2012/04/03 : 14:06:36
Vad är MTM?!
EngelholmAudio Posted - 2012/04/03 : 13:29:12
Kan man göra. Mitt problem med liggande MTM är spridningskaraktäristiken.
softishman Posted - 2012/04/03 : 13:26:48
Men då kan man väl göra en 3-vägare fast med två st W17EX002 element?!
EngelholmAudio Posted - 2012/04/03 : 11:18:06
När det gäller centerhögtalare så rekommenderar jag starkt en 3-vägare framför liggande MTM.

Har du nån i närheten som kan göra impedansmätningar och frekvensdito så är vi många här på forumet som kan hjälpa dig.
softishman Posted - 2012/04/03 : 11:08:14
Jag har kanske varit otydlig, jag har redan den "matchande" centern D8 och den låter inte ens i närheten av frontarna så jag ska bygga en egen ny center med samma diskant och bas/mellanregister som frontarna Concert 11.
Har redan ett filter uträknat efter en bas/mellan och en diskant medans jag vill ha 2 st bas/mellanregister (seas W17EX002) i centern, då ändrar jag ju impedansen och måste därför göra om filtret... Har ingen kunskap i det ämnet än så därför vill jag ha hjälp med att räkna om filtret...

Så därför har jag länkat till minhembio där jag lagt upp filtret och all info på elementen..

Tack iaf för era förslag!
emanuelgbg Posted - 2012/04/02 : 20:35:45
Jamos egna center i Concert-serien har väl iofs inte Excell-basarna men det kan ju bli mumma ändå. Den heter D8(?)

Jag gissar på att basarna är paralellkopplade och att impedansen halveras.
RuneStone Posted - 2012/04/02 : 20:23:37
Vad heter Centern ?

Jag har nämligen 2st filter tillhörande Jamo, 1 från en center med dubbla mellan/bas och ett från ett par golvare..

Jag skulle absolut kunna tänka mig att bli av med något av filterna

Edit: kollade upp vad det är för filter. det ena är D 590 http://www.jamo.com/eu-en/products/d-590-description/
det andra från center är en Center 200

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000