HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fostex FP 203

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
RuneStone Posted - 2012/03/30 : 11:06:21
En bekant till mig har i dagsläget 2 stycken förskräckliga horn som någon har byggt för många herrans år sedan.. Jag vet inte exakt vad det är för horn men jag tror att det är det gamla klassiska exponentialhornet som rekommenderades att bygga till elementet, enda skillnaden är att i denna version sitter det dubbla element och hornet är dubbelt så brett..
Detta gör förstås att det lider av väldiga kamfiltereffekter. Då vi provade att koppla ur ena elementet lät det mycket bättre, dock verkar inte hornet ladda elementet speciellt bra, oavsett 1 eller 2 element..

Så.. Frågan är, vad skulle man sikta på att göra istället ?

Nya horn med 1 element i varje?
MLTL ? Basreflex, pipor ?

Förslag mottages.
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
asto Posted - 2012/04/01 : 12:45:52
quote:
asto: den där simmen ser ut ungefär som dom jag gjort.. frågan är vad man gör med ripplet över 200?
Ok, ja den är avstämd till ca 40Hz. Halvvågen av 250Hz är ca 70cm, så kring 70 cm från porten bör du ha ett hastighetsmaxima i pipan. Prova att dämpa därifrån och upp bakom elementen med skumgummi, filt eller liknande. Jag skulle dämpa så lite som möjligt till att börja med och öka vid behov. Musiken låter bara lite mer "levande" då man inte överdämpar. Även jag har till slut insett detta, då jag tidigare köpt fårull i alldeles för stora mängder
soundbrigade Posted - 2012/04/01 : 11:23:36
Jag tänkte lite på icke-horn: http://www.planet10-hifi.com/fonken.html
RuneStone Posted - 2012/04/01 : 11:18:08
tjao.. fast jag är inne på att låta han sälja 2 st element för att bekosta lådmaterial till nya lådor...

asto: den där simmen ser ut ungefär som dom jag gjort.. frågan är vad man gör med ripplet över 200?

Borde inte dessa element gå att få till ganska bra i någon form av horn i resonabel storlek ?
Fuling Posted - 2012/03/31 : 17:20:35
Håller med asto, om man ändå har elementen betalda och klara så skadar det nog inte att kunna nyttja två per kanal vid låga frekvenser. Spolar behöver inte vara jättedyra heller, vanliga ferritkärnor duger nog bra.
asto Posted - 2012/03/31 : 17:16:07




quote:
Är det värt att göra en 1,5 vägare med bredbandselement ?
Jag skulle göra det om jag ändå har 4 som jag kan nyttja. Blir ju super enkelt att bara sätta en spole till ena bredbandaren Kör du med endast ett element så kanske du ändå behöver en baffelkorrektionskrets.

sladdbarn Posted - 2012/03/31 : 14:48:34
quote:
tanken är väl att dom gamla lådorna får åka på tippen och nya blir byggda..



Okay!
DrBoar Posted - 2012/03/31 : 12:31:12
Att bara koppla ur det ena elementet gör att hornkopplingen blir lidande, när den aktiva konen trycker på för att trycksätta hornet rör sig det andra elementet åt andra hållet och sänker trycket.
Första steget skulle vara att skruva för en träbit på ena elementets hål och köra med ett element. Låter det bra skulle man kunna såga bord/demontera baffeln och göra en ny för att få elementet närmare mitten. Tanken är att sänka frekvensen för baffelsteget ner mot 200-300 Hz så att den funkar ner till där hornladdningen tar vid.

Hornet är litet med bara ca 10 dm2 mynningsarea så det är mer pipa än horn i basen. Jag skulle också ha tvärstag mellan P1 och P7 och P7 till P5 samt P5 till bakväggen. Dessutom brukar hornöppningens väggar vibrera en del. Resonanser i övre basen leder till att det basen blir "bumligt" otydlig och samtidigt bastunn då den lilla bas som finns under 100 Hz maskeras av skramlet mellan 100-300 Hz. Kan man tämja dom resonanserna kan hornen ställas närmare hörn och få lite hjälp i den riktiga basen.

Det går att få fantastiskt ljud ur små bashorn (Voxativ) men lätt är det inte, om man tycker att de nuvarande hornen är stora skall man nog satsa på kvartsvågspipor eller basreflexlådor.
RuneStone Posted - 2012/03/31 : 09:22:26
Som det ser ut efter lite forskning är det nog ett bk202-horn han har..
http://bildarkiv.hififorum.nu/Lord/BK202.pdf

RuneStone Posted - 2012/03/31 : 08:52:24
asto: du har inga simuleringar kvar du vill lägga upp?
Är det värt att göra en 1,5 vägare med bredbandselement ?
Känns som att man slösar med element då man kunde valt ett billigare element i botten istället..

MLTL är ett intressant alternativ, då borde dom inte bli så onödigt stora..
Annars någon form av bakladdat horn fast bättre optimerat än det han har nu för det är bara stort och låter illa..

asto Posted - 2012/03/31 : 07:14:20
Har 4 st själv och simulerade ML-TL till dessa tidigare, vill minnas att det såg ganska bra ut. Har ni 4 st så prova en 1,5-vägare, låt andra rulla av vid baffelsteget.
RuneStone Posted - 2012/03/30 : 23:31:29
tanken är väl att dom gamla lådorna får åka på tippen och nya blir byggda..
sladdbarn Posted - 2012/03/30 : 22:41:21
Japp, tänkte om vi får se bilder kanske vi kan få ett hum om vad som det kan användas/modifieras till.
RuneStone Posted - 2012/03/30 : 22:10:08
quote:
Bilder?


på befintligt horn ?
Ska se om jag har tid att åka dit och ta några bilder..

Hur det än är så låter det förskräckligt och det ska byggas nytt..
Blir väl troligtvis 2 st element över.. Kanske blir till salu eller så kanske jag lägger beslag på dom..
Fuling Posted - 2012/03/30 : 18:07:53
Googlade fram nåt som kan vara av intresse: http://www.diyaudio.com/forums/full-range/114251-fostex-fp203-suitable-sealed-box.html#post1389114
sladdbarn Posted - 2012/03/30 : 14:39:24
Bilder?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000