HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips på buffert med tre funktioner?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Jolojl Posted - 2012/03/26 : 10:38:08
Hej!

Vill testa något nytt och har köpt ett ICE Power 50ASX2-steg på eBay. Ett problem med det här steget är att det har en ganska låg minsta ingångsimpedans, 8k ... En buffert med hög ingångsimpedans och låg utgångsimpedans är därför nästan ett måste att använda innan steget ...

I dagsläget kör jag en DAC med chippet AKM 4396. Har tänkt att modda den och då summera den balanserade signal som chippet lämnar ...

Nu skulle jag vilja slå tre flugor i en smäll, nämligen att summera den balanserade signalen från DAC:en, att styra volymen, och så hålla utgångsimpendansen så låg som möjligt ...

Jag kör på en optovolym (Warpspeed från diyaudio) och det vore smidigt att återanvända den ...

Det här är lösningar jag tittat på men lagt åt sidan så länge:

1) Broskies katodföljare, den verkar ju kunna göra allt det här, men jag skulle hellre testa en fet-buffert. Är det någon som känner till en en enkel konstruktion med fetar som kan göra allt det ovanstående? Pass B1 är ju en vanlig buffert men den summerar väl inte balanserade signaler?

2) För summering har jag tittat på trafo men hoppar över det just nu. Det finns en integrerad komponent från That (http://www.thatcorp.com/THAT_IC_Selection_Guide.shtml: nr 1200) som fungerar som trafo, och en lösning kan alltså vara IC + volymkontroll + buffert men jag skulle hellre köra en allt-i-allo-buffert.

Någon som har bra tips?

Johan
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jolojl Posted - 2012/03/31 : 15:46:21
Hej igen!

Jag har kommit på lite andra tankar, jag håller bufferten och summeringen av den balanserade signalen isär. På så vis kan jag låta bufferten + B&O-modulen vara en enhet och jag kan byta DAC efter behag ...

Så nu blir det troligen en B1, eller kanske troligare den här bufferten (väntar på svar bara på några frågor ...): http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/151846-anybody-using-new-ess-vout-dac-es9022-32.html#post2867664

Tack reVintage och Circlomannen för all hjälp! Tack time och Ryssen för input!

Johan
Ryssen Posted - 2012/03/28 : 18:55:35
Hmm,ja det är ju en spännings delare kopplad över ingångarna.Ja då behövs det ju kondingar.
reVintage Posted - 2012/03/28 : 18:48:27
Johannes, nu får du nog tänka till lite ;-) . Ta B1 till hjälp så klarnar det(inga sourcemotstånd). Med 100ohm och 2SK170 så kommer det knappt att gå någon ström alls.

Ang. 100k i motkopplingen var det självklart ett exempel. Kör 10k om det passar. Tänk också på att det är -6dB gain.

Det går att få det kondensatorlöst med en supersimpel 4-FETs diffamp.

Ryssen, den sista kretsen kräver kondensator på båda ingångarna och är en förlaga/utgångspunkt för den följaren en bit upp.
Ryssen Posted - 2012/03/28 : 18:26:52
Denna:
Jolojl Posted - 2012/03/28 : 18:19:51
Hej Ryssen!

Försökte hitta men det enda jag hittade utan konding var en obalanserad krets (försökte klistra in den här men det gick inte) ... Men kanske den går att överföra ...
Ryssen Posted - 2012/03/28 : 14:09:04
Här har han ett schema utan kondensator på ingången.
En bit ner på sidan.
http://www.tubecad.com/2012/03/blog0226.htm
Jolojl Posted - 2012/03/28 : 12:56:26
Vad kul att få hjälp av två så kunniga personer! Den här kretsen kommer att byggas! Ni kanske kommer att fortsätta diskussionen, jag inväntar med spänning slutresultatet!

Johan
Circlomanen Posted - 2012/03/28 : 12:21:03



Så nånting kanske.
Circlomanen Posted - 2012/03/28 : 12:09:00
Det känns som det saknas lite sourcemotstånd för att lugna ned fetarna lite. Lägg till kanske 100 ohm mellan varje source-pinne och anslutning under?!?
Vet inte om jag bara är kinkig men 100 kohm i återkopplingslingan borde kanske bli typ 47 kohm istället? Jag är inte förtjust att mata en fet via ett motstånd på 100 kohm, då det kommer att rulla av hf-egenskaperna en del. Småsignalstrioder tar det utan problem, men jfetar har högre Gate-Source kapacitans.

J.
Circlomanen Posted - 2012/03/28 : 10:36:29
Tack reVintage! Jag hade nog ritat lite svårtydda kråkor på ett papper.

Detta var enkelt och snyggt.

Mvh Johannes.
Jolojl Posted - 2012/03/28 : 10:26:59
quote:
Trist med kondensator på ena ingången. Svårare än så här är det inte, man slipper dessutom lytarna.




Vad schysst reVintage! Håller med om att det är trist med kondensator på ingången ... Fick just ett schema från en person på diyaudio med en krets av den här typen från Pass X0.2, och den har lytar på utgångssidan, så den hoppar jag nog ...

Får jag ställa några elementära följdfrågor? Du får ha tålamod med noviser ...

1) Kretsen matas alltså med 20V om jag förstår det rätt, hur stor bör första kondingen vara?

2) Varför är det bara konding på den ena ingången? Inget enkelt sätt att hoppa kondingar?

3) Hur utläser jag ingångs- och utgångsimpedans. För att funka med det steg som skall användas bör jag nog inte ha mer än 500 ohm på utgången ...

4) C2 på utgången är på 10u. Det steg som skall användas har en konding på 2,2u på ingången. Kan jag hoppa över C2 och låta kondingen på 2,2u ta hand om DC?

5) Jag har några frågor om hur jag kopplar in optovolymen i kretsen, men det tar jag i en annan vända (Broskie verkar använda sig enbart av varm och kall i den balanserade signalen och sedan en vanlig stereopott ... Jorden lämnas "flytande" eller går via liten konding till chassi ...)

Tack för din hjälp!
reVintage Posted - 2012/03/27 : 21:41:59
Trist med kondensator på ena ingången. Svårare än så här är det inte, man slipper dessutom lytarna.

Jolojl Posted - 2012/03/27 : 19:35:16
quote:
Denna går väl lätt att få till med ett par jfetar?!

Jag får läsa artikeln i morgon, så får vi se vad som går att vispa ihop med ett par 2SK170BL, DN2540, IRF610 eller liknande.

Mvh Johannes.


Grymt!
Circlomanen Posted - 2012/03/27 : 19:17:30



Denna går väl lätt att få till med ett par jfetar?!

Jag får läsa artikeln i morgon, så får vi se vad som går att vispa ihop med ett par 2SK170BL, DN2540, IRF610 eller liknande.

Mvh Johannes.
Jolojl Posted - 2012/03/27 : 19:08:42
@time: det skall jag absolut göra. Gäller bara att få den att jobba i rätt omgivning bara ... Här är en länk till eBay där jag köpte min för ca 800 kr inkl. frakt, om du är intresserad: http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180663729671&ssPageName=ADME:L:OU:GB:1123

@Circlomannen: hittar tyvärr ingen bild på nätet som överensstämmer med schemat i den pdf som finns på glass-ware stores. Här är en länk till pdf:en, schemat finns på sid 3 ... http://tubecad.com/Product_PDFs/BCF%209-Pin.pdf

time Posted - 2012/03/27 : 18:39:49
Berätta hur Bangen låter, jag funderar också på en sådan, iofs bara att beställa men en åsikt vore fint, kanske den låter grusgurka ?
time Posted - 2012/03/27 : 18:37:55
Det kostar att ligga på topp...
Circlomanen Posted - 2012/03/27 : 16:40:32
Hur ser Broskies katodföljare ut?
Han har visat på några st vid det här laget, så jag vill bara veta vilken? Rör är oftast inte så svårt att översätta till grus.


Mvh Johannes.
Jolojl Posted - 2012/03/27 : 14:13:04
Jo, det skulle säkert bli bra, men bra trafos är dyra och så vore det kul att testa ngt nytt ... Jag hoppas på att hitta något som liknar en Broskie katodföljare men med fetar ... Bangen lämnar +-25 V/200 mA oreglerat, så det är helsmidigt ...
time Posted - 2012/03/27 : 11:35:41
En B1 med trafo skulle iaf locka mig ! den är väldigt transparant och enkel att få till, om jag inte minns fel så finns det en spänning ut från Bangen. Lite regulator bara.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000