T O P I C R E V I E W |
Tomas J |
Posted - 2012/03/17 : 19:02:22 Nu är det mycket frågor och diskutioner ang. olika THAM-konstrktioner, det är ju super kul!
Jag läser med mycket ha-begär om THAM15 och THAM12, dock ligger dessa utanför min budget, det är synd att bra element är så förbannat dyra
Däremot när jag kikar på minstingen i familjen THAM6 så hittar jag med stor glädje en högtalare som inte kostar skjortan och halva byxorna att bygga!
Jag skulle kunna klämma in 4 st THAM6 i min budget, det tilltalar mig
Jag hittade Audes 40W65-8 hos hifikit, dock har de slut på lager och har inga planer på att ta in dessa igen, men stefan på hifikit tipsade om ett annat element, http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=3547
Detta har en del siffror som stämmer överens eller ligger i närheten av Audes, men de är inte identiska.
Vilka parametrar är de kritiska? Skulle ovanstående element kunna funka, eller ska man satsa dubbla pengen och köpa de andra av martinsson föreslagna Peerless eller Seas element i stället?
Är det föresten någon som har byggt THAM6 och vågar sig på en liten recension eller omdöme?
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
ippo |
Posted - 2012/09/05 : 23:03:16 Väntar på mina golvare så Tham'en har nåt att lira ihop med, sen får jag prova runt lite med delningen... Är det nödvändigt att delaya frontarna mot THAM6? Skulle kanske köpt en större minidsp! :/ |
Tomas J |
Posted - 2012/09/03 : 23:42:08 Btw... Du delar vid 80hz. Man kan nog gå upp ända mot 150hz om man vill! Prova att stegvis öka delningen i minidsp:n och lyssna när du tycker det låter bäst, kanske känns det som om att du får ut mera om du hör lite bredare register ifrån dem än bara den allra djupaste basen!
|
Tomas J |
Posted - 2012/09/03 : 23:37:19 Jag kör med två moduler som är precis likadana. Jag har inte provat att bara köra en, men generellt brukar man ju säga att två eller flera är att föredra, varför det är så finns massor att söka om, så jag går inte in närmare på det, jag är för dålig på att förklara :-)
I början av den här tråden så finns det simar på hur de beter sig när de är hörnplacerade, jag har mina placerade ca 50 cm ut ifrån hörnorna, men dikt an mot sidoväggen, det fungerar i mitt rum, men det behöver ju inte betyda att det fungerar bra i ditt.
Det är jobbigt att förhandla, som tur är för mig så slipper jag, sambon är nöjd om hon kan spela musik, sen får jag sköta resten :-) |
ippo |
Posted - 2012/09/03 : 21:43:49 Det ska jag göra! :) Visst hade du två moduler, med silverflöjten i båda? :) Hur stor skillnad är det att köra två jämfört med en!?
Finns det några riktlinjer för vad som är en bra början eller rentav att undvika då det gäller att placera 2 moduler i ett rum? Är hörnplacering illa? Har ingen mätutrustning, eller kunnande i frågan! :( Tror jag kan komma undan med ev en synlig.... Den andra måste gömmas bakom soffa eller dylikt annars kommer det stå mig extremt dyrt i förhandlingar!
|
Tomas J |
Posted - 2012/09/03 : 18:36:35 Det är en disskutionstråd som jag absolut inte tänker hävda någon ensamrätt på!
Jag tycker du ska spela 100 timmar och se vad som händer, jag känner precis som du i början men efter ett tags inspelning så är det en enorm skillnad! |
ippo |
Posted - 2012/09/03 : 17:44:45 quote: Som slutsteg skulle jag rekommendera Yamaha. Tex P3500S. Kör du så högt att fläkten startar lär du inte höra den ändå. På det P7000S som driver basarna i sporthallen har jag aldrig sätt fläktarna snurra.
Jag är som sagt grön på detta... Men hur hänger det ihop min HK3490 har enligt spec 2x120W i 8ohm, hur stor blir skillnaden i att mata THAM6 genom ett eget slutsteg? w17rc38-08 är på 80W jue, blir det bättre kontroll eller vad händer?
Tror minsann jag måste åka och handla lite imorrn om det inte dyker upp nåt på blocket! Ett slutsteg måste iaf inhandlas om jag ska kunna använda grejerna, och då blir det ju ett stereoslutsteg vilket leder mig in på nästa del!
Är det en dålig idé att bygga nästa modul med ett annat (läs bättre) element? Det rekommenderades ett par som skulle vara bättra, iaf på pappret...
Tack för ert tålamod och sorry TomasJ om jag kapat din tråd! |
Joda |
Posted - 2012/09/03 : 17:06:57 Attack får man inte bara sådär utan att ha en topp till. Det kräver ett samarbete för att det ska bli bra.
Mina 8" Audes TH låter inte jättekul när man kör dom ensamma. Har lite svårt att lokalisera missljuden då de flesta saker i rummet verkar vilja skaka med. Men har man väl integrerat dem med topparna så funkar det utmärkt.
Kan också tillägga att det är totalt omöjligt att veta hur högt man faktiskt spelar om man bara kör bas. Mer än ett par lägen då man börjar känna, saker skakar, allt skakar, man själv skakar. Så för att utvärdera bas så behöver man en topp annars blir det väldigt konstigt.
Om man nu inte bygger så pass stort att man utvärderar och jämför knytnävsslag.
Jag skulle lätt välja två, blir liksom en helt annan koppling till rummet då.
Som slutsteg skulle jag rekommendera Yamaha. Tex P3500S. Kör du så högt att fläkten startar lär du inte höra den ändå. På det P7000S som driver basarna i sporthallen har jag aldrig sätt fläktarna snurra. Det P2500S som driver topparna har fungerat nu i ett antal år av daglig användning så jag har inga problem att rekommendera dessa steg. Mer watt per krona än tex T.Amp S150 |
ippo |
Posted - 2012/09/03 : 15:47:21 Tack för era svar! Alltså nog låter den, tycker bara inte att det är den där attacken som jag fantiserat om... Förstår oxå att det blir otroligt missvisande att inte ha några toppar....
Har dessvärre inget steg att koppla på... Kanske skulle man slå till på ett Behringer A500, är det kompetent nog för ändamålet? Köper jag ett sådant kan jag ju lika gärna smälla ihop en THAM6 till och gömma för min käresta. Är vinsten av att ha två av dessa stor gentemot en ensam?
Dessvärre är det 'ganska' tight mellan magnet och vägg i mynningen, reflekterade inte riktigt över risken med det... Det är ganska exakt 10mm, låter som det är orsaken till blåsljuden. Kanske får jag meckla loss den och sen öppna toppen och montera flöjten som TomasJ gjort.... Segt men om det gör stor skillmad får det vara värt besväret helt enkelt!
|
sladdbarn |
Posted - 2012/09/03 : 15:01:33 Är det tätt mellan element och baffel? |
Circlomanen |
Posted - 2012/09/03 : 15:00:22 En ensam THAM6 utan toppar kommer såklart inte låta värst imponerande. Innan man tycker att de fyller rummet med energi så ökar disten allt för mycket. Även om tappade horn kan mycket så är det fortfarande bara en st hifi-6,5a. Lägg till ett par bra toppar som kan fylla på med energi från 90 Hz och uppåt så kommer du nog tycka att det är ganska högt innan THAMen blir ansträngd. De är mycket potenta för sitt pris och storlek, men de kan såklart inte ersätta stöddiga 12 eller 15-tummare.
Drivning är oxå mycket viktig. Även ett skitelement i en BR kan låta ganska ok med ett QSC eller LAB-Gruppen bakom rodret, medans en THAM15 kan låta ganska svag och trist med en billig Plate-amp" bakom rodret. Det är tillockmed så att dessa kräver ganska potenta slutsteg. De är så högupplösta att dålig drivning bara låter trist och menlöst.
Lite som att lyfta en skräckslagen pensionär från sin -87 Fiat Uno till en Dodge Viper. Inte kommer det bli nått åka av bara för att hen har 500 extra hästar under huven. Det blir nog mest krampaktigt hållande av ratten och kryp i 60 km/t på en 90-väg med treans växel, som det brukar bli...
Har du tillgång till en gammal hederlig Mark Levinson, Krell, QSC eller LAB, så testa den. Jag tror att THAMen kommer att låta betydligt piggare. Hemma hos Martinsson så hördes det en ganska stor skillnad när han bytte ut sina QSC PLX 2402 mot sina rejält mycket klenare nuvarande LAB-Gruppen.
Mvh Johannes. |
ippo |
Posted - 2012/09/03 : 13:03:52 Så, nu ska den få ett lager färg till sen får finishen duga... Är dock lite fundersam över ljudprestandan... Tycker inte det blir nåt vidare tryck, kanske har helt skeva förväntningar! Kör cd> stereoförstärkare pre-out> minidsp > stereoförstärkare pre-in> THAM6 , måste tillägga att just nu har jag inga golvare utan provade endast THAM6'an solo. (Stereon är en Harmon Kardon 3490) Får förhoppningsvis tillbaka högtalarna från lacken snart och kan se hur de lirar tillsammans.
Jag är novis på detta och undrar om det har med stärkaren att göra eller om en 6.5'a inte genererar mer än så här... Tycker det distar och inte blir nån punch och om man vrider på blir det mkt blåsljud... Vad gör jag fel!? Alternativt att min låda är generalknas. Den läcker inget vid terminal eller runt ytterkanterna iaf, är säker på att jag fått det sista mot locket tätt också då jag körde polyuretan lim där som expanderar i kombo med att det satt i press ordentligt.
Har delat 20-80hz och BW24dB i minidsp'n.
Edit: Lite skrivfel! ;D |
Mickel-mackel |
Posted - 2012/09/01 : 00:44:42 quote: ...THAM15 funkade inte alls, de laddade rummet för hårt på något vis, mättade det, saker och ting började röra på sig innan jag fick känslan att det var någon nivå på det hela...
Det där var ju spännande. Skulle vara jättekul att lyckas få reda på vad fenomenet skulle kunna tänkas bero på ... Kan det möjligen ha något med ljudets spridningsbild från mynningen?
Även om det alltid sägs att basen är rundstrålande, så undrar jag om inte det finns en viss riktning ändå, när vi har med horn att göra. |
bearwik |
Posted - 2012/08/31 : 23:58:01 THAM 10 verkar vara mitt ljudideal, finns det fler lämpliga element; Hifikit verkar varken ha Peerless-elementet eller det från B&C? |
martinsson |
Posted - 2012/08/31 : 23:24:45 THAM6 är den mest lämpade för hemmabruk, THAM10 (och uppåt) är mer riktade mot publika proffesionella tillställningar, med detta menas att de har en högre avstämning och ljudtryckskapacitet än minstingen, med detta följer alltså att THAM10 i förhållande till sin storlek inte spelar lika djupt, men skarpare och mer attackvilligt, svårt att beskriva sånt här :)
Jag har själv använt THAM6 hemma, liksom THAM15 och THAM10 (just nu) och jag märker att THAM10 inte sticker lika djupt som THAM6, men de är mer precisa, tightare och snabbare, med andra ord som jag ser det roligare (min egna åsikt), så jag gör gärna den kompromissen, THAM15 funkade inte alls, de laddade rummet för hårt på något vis, mättade det, saker och ting började röra på sig innan jag fick känslan att det var någon nivå på det hela, i större rum eller utomhus funkar de dock kalas.
Kanske det gjorde det hela något klarare, men det är alltid svårt att beskriva sånt här, och det är så många andra faktorer som spelar in, rum, musiksmak, signalkvalité etc.
Jag vet inte om THAM serien som sådan är lämpad för hemmabio, där krävs nog mer djup, men i de register de väl spelar så hänger de med bra, men ingen THAM har någon nämnvärd output under 30Hz, för musiklyssnande så känner man nog inte av detta så mkt, men i bio (?) kanske, har inte provat. |
ippo |
Posted - 2012/08/31 : 22:09:13 quote: THAM6 är på många sätt och vis en oäkting i THAM familjen...de större syskonen som förvisso är avsedda för annat bruk, men den har sin plats likväl, och den gör sig rätt bra där.
Är inte riktigt med i svängarna. Hur menar du? Min tanke med den THAM6'a jag nu bygger är att ställa den i vardagsrummet med mina golvare http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830875.htm och om jag gillar det skarpt eventuellt byta den till en större (, förmodligen THAM10)...
Är det nån av THAM-burkarna som är lämplig i en hemmabio? |
Fuling |
Posted - 2012/08/31 : 21:49:37 THAM6 delad vid 150-170Hz 12dB/oktav, är det dömt att misslyckas? Börjar bli dags för något roligare än mina underavstämda basreflexlådor som komplement till hornen. |
martinsson |
Posted - 2012/08/31 : 21:34:18 THAM6 är på många sätt och vis en oäkting i THAM familjen, en bastard helt enkelt, men likväl med ok resultat, detta då den är den minsta och även den enda avsedd att i grundutförande vara bestyckad med hifielement, den är därför relativt snäll och mjuk i sin framtoning jämfört med de större syskonen som förvisso är avsedda för annat bruk, men den har sin plats likväl, och den gör sig rätt bra där. |
ippo |
Posted - 2012/08/31 : 21:10:16 Ok, låter rimligt och klokt... Har ju trots allt smugit runt här på forat länge utan att bidra eller byggt. ;)
Valde att bygga med Silverflöjten då jag aldrig hört ett tapped horn men blev så sjukt nyfiken efter allt man läst i trådarna om THAM och bla Kraken212! :D Har idag grundat dem, dock ingen bild, och skall köra en sväng till imorrn. Dessvärre kom jag på mitt i målningen och min förkylningdimma att jag glömde förtunna grundfärgen! DAMN! Kom både en och annan svordom och fula ord! Jaja, slutresultatet blir förhoppningsvis inte sämre trots detta, kommer ju slipa ner denna strykning till den är jämn och sen köra en tunn vända... :/
|
FForsman |
Posted - 2012/08/31 : 08:15:09 quote: vi måste ju hålla forumet levande,
- Bra sagt
/mvhff |
Tomas J |
Posted - 2012/08/31 : 06:43:25 Mina krävde en hel del inspelning innan jag blev nöjd med mina, det är säkert olika beroende på vilka element man använder, men räkna med att spela på dem ett par timmar innan de låter som de skall!
Själv driver jag mina just nu med ett NAD 216 steg, det räcker alla gånger. Framöver när jag skramlat ihop lite pengar ska jag bygga en större variant, 12 eller 15" och då ska de små få flytta upp till den allmänna familjeanläggningen :-)
Det klart du ska lägga upp en bild, vi måste ju hålla forumet levande, då gäller det att alla bidrar med någonting och inte bara hänger runt och läser ;) |
ippo |
Posted - 2012/08/30 : 22:42:12 Jo... Får väl lov att lägga upp en bild på styggelsen. Den är på firman och ska väl vara klar efter helgen, då kanske jag vågar visa burken!
Nästa gång jag bygger, blir förmodligen en THAM10 dvs om THAM6 är så bra som jag hoppas, så ska det inhandlas björkplyfa och inte kplyfa... Satan i min låda vad det ska spacklas för att få en hyffsad WAF-nivå på det... Är idag särbo men blir sambo 1/10 så man vågar ju inte komma dragandes med vad som helst i sitt flyttlass! Räcker med mina egenbyggda NOMEX-164 som nu i detta får vit färg av en möbellackerare...
Ska kika in t.amp S-150... Vore rätt bekvämt att köpa färdig produkt även om jag skulle vilja bygga ett slutsteg. Men det kanske man ska spara till golvarna ist, har en H/K 2-kanalare som står för moset i denna stund.
Go'kväll på er!
|
bearwik |
Posted - 2012/08/30 : 13:06:21 Jag är ute efter snabb och rapp bas, vilken THAM är bäst då? |
sladdbarn |
Posted - 2012/08/29 : 07:28:22 quote: Min fråga är då följande; vilket är det ultimata steget till en THAM6'a??!
Nu vet jag inte vilka krav eller vilken budget du har men ett t.amp S-150 för ca 1200:- i bryggat läge är en budgetbomb.
Slutsteget är brusigt men beroende på känslighet och placering behöver det inte vara ett problem. |
FForsman |
Posted - 2012/08/29 : 06:45:21 Hej ippo.
har man byggt något kul måste man visa! Så står det i alla fall i fantomens DIY-djungellag.
/mvhff |
ippo |
Posted - 2012/08/29 : 01:51:51 Halloj! Har slängt ihop ett stycke Tham6 som jag tänkte sparka igång snarast....
Har en minidsp som är tänkt till detta men måste skaffa ett steg också!
Min fråga är då följande; vilket är det ultimata steget till en THAM6'a??! |