HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bummelmumsare?!?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Fuling Posted - 2012/03/12 : 20:45:58
Go afton.

En stilla fundering: Det där med bummelmumsare (aktiv basabsorbering) var ju en stor grej här på forumet för några år sedan, en jättetråd med gruppköp av kretskort och allting. Vad blev det av alltihop? Sitter själv med en trave tomma kretskort och två bumlande rum men det sista jag minns av tråden var att det uppstod en massa oklarheter kring hur elektronikens filtersektion skulle se ut.
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Lovan Posted - 2012/03/14 : 19:59:17
Jo om man ser det relativt så
Mickel-mackel Posted - 2012/03/13 : 22:50:17
quote:
6dB är ganska flackt. 12dB är oflackare.

ja, ungefär så tänkte jag.

Men jag håller med om att det inte var helt stringent formulerat.
Bernt Jansson Posted - 2012/03/13 : 22:37:11
6dB är ganska flackt. 12dB är oflackare.
Lovan Posted - 2012/03/13 : 17:50:48
Flackt 6db filter? Hur tänkte du nu?
Mickel-mackel Posted - 2012/03/13 : 12:47:26
Ang filter var det en issue om lågpassfiltret skulle vara 12dB/okt, eller 6.

Men jag är helt övertygad att det ska vara ett flackt 6dB-filter för att inte få problem med fasvridningen.

Jag har 4 kort, som just nu "tillfälligt" tjänstgör som aktiva filter + förstärkare till mina TBTH.
Så jag har ingen egen erfarenhet av hur dom kommer fungera som mumsare, att prova IRL ligger någonstans i 5-års-planen just nu.

Tomas, jag har två st färdiga lådor med Jensen 12" bilbasar med väldigt lågt fs. Köpta för typ en 50-lapp på röda korset -kupan.
Jag tänkte prova dom med mumsarna, men som sagt ligger det långt fram i tiden. Är du intresserad kan du få ha dom på ett långtidslån.
Bara plugga basreflexröret och testa.
Fuling Posted - 2012/03/13 : 00:27:03
Ok, då lägger jag ingen energi på dem. Knepiga och illa byggda element överlag, de där Gamma.
Bernt Jansson Posted - 2012/03/13 : 00:25:35
Gammatolvorna funkade inget vidare, minns inte varför. Men de byttes mot SLS12 och käkar basbummel hos Claes (No Frills) i Linköping.
Fuling Posted - 2012/03/13 : 00:04:17
Ok, bra att veta att det fortfarande finns mumsare i bruk! Hur funkade de där Gamma-tolvorna som du körde med ett tag? Har ett par hemma som ligger arbetslösa.
Bernt Jansson Posted - 2012/03/12 : 23:52:40
Jag har två bakom soffan, funkar utmärkt. I tråden komplicerades det hela betänkligt genom att använda små element och kompensera med Linkwitz transform.
Det är jag skeptisk till, men jag vet att det funkar bra med t.ex Peerless SLS12 och 6dB filter. Mekanisk filtrering med ull runt micken är bra också.
Fuling Posted - 2012/03/12 : 23:17:35
Nu var det ett tag sedan jag tittade i tråden men som jag minns det var först alla ganska överens om filter, element och låda men sedan hände nånting och all information blev plötsligt inaktuell, därefter har jag inte lyckats hitta någon koncis information.
RuneStone Posted - 2012/03/12 : 21:06:01
Ja, vad hände egentligen.. känns som allt blev lite oklart.. Samt att den förra tråden är runt 20 sidor så det är inte så bara att plöja igenom..
Tomas J Posted - 2012/03/12 : 20:54:38
Jag har också en komplett uppsättning till två mummsare, färdiga kretskort med trafo och element, det saknas bara två lådor... Jag måste bara försöka uppfinna mera tid så jag kan färdigställa dem

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000