HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Opamp fråga

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Double A Posted - 2012/02/22 : 21:44:46
Fick en fråga från en god vän idag ang opampar.
Jag måste erkänna att jag inte är så bevandrad i ämnet, så jag frågar er istället

Fråga: Min cd använder idag burr brown 604 opampar, skulle vilja byta ut dom, vilka låter bäst, burr brown 627 eller burson discrete opamps på kretskort.

Är dom lika uppbyggda? Bara till att byta rakt av?

Är det någon med erfarenhet i denna fråga så är jag glad att få ta del av den

Mvh Anders
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
fripppel Posted - 2012/03/04 : 10:37:16
Anders det är klart att du ska ta dom nya solo under armen och masa dig hit. Jag lovar att bjuda på varm kaka och mjukt kaffe, eller... Du är varmt välkommen!

/ Fredrik
mayday Posted - 2012/03/02 : 11:04:42
OPA2134 är inte fy skam heller :)
tomano58 Posted - 2012/03/02 : 11:00:34
LM5532 är en uppgradering gentemot TL072 (bättre brusvärde) som tydligen gjordes i v2 av förstärkaren plus att man la till line out också, v1 har bara line in.

LM4562 var tyvärr slut hos ELFA (får dock bli en sådan senare då den verkar intressant och har betydligt bättre brusvärde än de övriga men aningen lägre slew rate) så det fick bli en OPA2134 till att börja med.
mayday Posted - 2012/03/01 : 23:20:02
Kolla databladen för opamparna, är ben konfiguration spänningskrav mm kompatibla så ska det funka att byta mellan opampar.
tomano58 Posted - 2012/03/01 : 12:16:00
Ouch, öppnade den nu och det är tydligen en v1 med TL072 och inte NE5532... Men det bör ju fungera utmärkt med samma som man ersätter 5532 med(?). TL072 ansågs ju på sin tid som en bra opamp men knappast idag.
mayday Posted - 2012/03/01 : 11:50:55
Har aldrig hört dem tyvärr.
tomano58 Posted - 2012/03/01 : 10:50:59
Lyssnar med Sennheisers HD650
mayday Posted - 2012/03/01 : 10:47:45
Jag bytte från NE5532 till LM4562 i min Lehmann Black Cube Linear klon. Där är det ett buffertsteg i klass A efter opampen med.
Nybytt lät den kanske lite kall och hård(NE5532 är ju ganska mjuk och "gosig" imho) men efter lite inspelning så gillar jag den.
I min egen smak ett lyft från NE5532. Ta med dina lurars karaktär i beräkningen med. Trodde först det skulle klasha med den från början lite hårdare återgivningen från LM4562 och mina Goldring DR-150, men det blev bra :)
tomano58 Posted - 2012/03/01 : 09:04:20
quote:
Skulle jag beställt eller om du vill beställa så kan vi ju gå ihop och få ner kostnaderna något. Jag har en bekant i USA som kanske kan köpa och ta hem åt oss. Det kanske finns fler som är intresserade?

Vore ju inte helt fel. Jag behöver nämligen bara en (1) Dual för 8 pin dip att ersätta en 5532 med. Har just fått tag i en hörlursförstärkare billigt (Creek OBH-11) som jag tänkte modda lite. Börjar dock med någon billigare variant som jag kan hitta på Elfa eller liknande (plus kondingar givetvis). Kanske overkill med en Burson?

Förslag på lämpligt dropin-byte? Man hittar ju en del olika svar när man letar. Prova och jämföra kan man ju men vill å andra sidan inte köpa på mig för många typer.

OPA2604
LM4562
OPA2134
OPA2641
LME49860

Opampen driver inte lurarna direkt utan det sitter ett buffertsteg efter (BD139/140)
Double A Posted - 2012/03/01 : 08:40:17
Va kul att du fick till det, och att det blev så mycket bättre!

quote:
för nu kan det inte blir bättre så välkomna om ni har vägarna förbi.

Ja kommer och hälsar på dig framåt våren, hum... Ska ja ta med mig dom nya Solo så får vi se om det kan bli bättre?
fripppel Posted - 2012/02/29 : 16:50:27
Nej,

Jag hade tur som en tok eftersom "bugared" här i denna tråden hade ett par över som jag fick köpa. Tull och moms belastar ju ännu icke inrikes gods:-)

Skulle jag beställt eller om du vill beställa så kan vi ju gå ihop och få ner kostnaderna något. Jag har en bekant i USA som kanske kan köpa och ta hem åt oss. Det kanske finns fler som är intresserade?

Mvh Fredrik
tomano58 Posted - 2012/02/29 : 15:59:30
quote:
Ni har helt klart för er, Bursons diskreta sitter nu i min Cayin cdt-17A. Hmm...varför kallas något så häpnadsväckande för diskret? Dom borde ju heta "Burson Astonishing" opamps. :-)

/Fredrik

Varifrån köpte du? Några problem med tull/moms?
fripppel Posted - 2012/02/29 : 14:27:09
Ni har helt klart för er, Bursons diskreta sitter nu i min Cayin cdt-17A. Hmm...varför kallas något så häpnadsväckande för diskret? Dom borde ju heta "Burson Astonishing" opamps. :-)

/Fredrik
mayday Posted - 2012/02/29 : 12:11:04
Det där ser bestämt ut som Bursons diskreta opampar :)
manw Posted - 2012/02/29 : 12:04:24
Men vilken OP blev det istället för 604-orna?
mayday Posted - 2012/02/29 : 10:58:34
Cayin CDT-17A?
Jäkligt trevlig bekantskap, hade en sån i min ägo som jag tvingades sälja.
mayday Posted - 2012/02/28 : 21:51:02
Lägg upp dem på photobucket.com eller liknande :)
fripppel Posted - 2012/02/28 : 21:42:50
Hej!

När man väl sitter framför stereon och tänker att nu kan det ju ändå inte låta bättre så känns det avlägset att börja modda och varför skulle man göra det när man "sitter nöjd"? Hmm, kanske för att det eventuellt mot förmodan skulle kunna bli ngt bättre och det kunde det. I mitt fall blev modden med opamps helt sjukt bra, hur kan två så små pryttlar göra så stor skillnad? Allt och jag menar verkligen ALLT blev bättre. Diskant, botten, svärta, dynamik, separation,,,mm. Med andra ord en mod jag starkt kan rekommendera.

Tack än en gång alla som hjälper till och inspirerar till utveckling för nu kan det inte blir bättre så välkomna om ni har vägarna förbi.
Eller,,jag kanske skulle ge mig på de balanserade utgångarna först...

Nä, det får vänta, nu är det njutardags.

Mvh Fredrik

Ps,Tack Mayday! Nu vet jag hur jag bifogar bilder så kan jag visa hur det färdiga resultatet blev?Ds
Double A Posted - 2012/02/27 : 20:42:10
De klart det va dej ja pratade om Fredrik!

Kul att forumvännerna bara sprutar ur sig tips o erfarenheter ang op amp frågan, tack alla.

quote:
Särskilt tack till doubleA som engagerar sig i lilla mig och dessutom bygger helt magnifika högtalare.

Ska faktiskt avyttra mitt solo ex här hemma så det finns chans att bli "lycklig ägare" till ett par Bara till att PMa

Ps. Fredrik, jag har inte fått tag på Lennart men jag tror du/vi har fått ett rätt uttömande svar här i tråden.
Jag hör av mig när jag har något att visa

Anders
mayday Posted - 2012/02/27 : 02:17:06
Roligt att det löste sig!
Ska bli roligt att höra vad du tycker om dem :)
fripppel Posted - 2012/02/27 : 00:03:41
Det är nog jag som är vännen som doubleA hänvisar till. Jag vill bara säga tack till alla hjälpsamma människor här. Särskilt tack till doubleA som engagerar sig i lilla mig och dessutom bygger helt magnifika högtalare.
Angående Opamp så har det löst sig som så att bugared här på forat faktiskt har ett par som jag kan få prova vilket jag verkligen uppskattar. Jag lovar att återkomma med intryck efter bytet.

TACK!!!!!

Mvh Fredrik
mayday Posted - 2012/02/25 : 22:38:13
Jag tvivlar inte alls på det du säger Lovan, bara påpekade att det fanns skillnader i utseendet på dagens moduler, de gamla har jag inte sett.
Lovan Posted - 2012/02/25 : 22:31:40
Inte jag som gjort jämförandet utan här:

http://www.sg-acoustics.ch/analogue_audio/ic_opamps/pdf/opamp_distortion.pdf
sidan 107.

Kan vara en äldre modell än det de säljer idag kanske?
mayday Posted - 2012/02/25 : 16:55:50
newclassD har det med, och tentlabs om jag inte minns fel.
markusA Posted - 2012/02/25 : 16:54:16
Weiss har också diskreta OP-ampar, lite dyra men de borde kunna vara rätt bra?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000