HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Funderingar kring rörstegsbygge...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mayday Posted - 2012/02/21 : 22:13:45
Har gett mig f*n på att jag en dag inom rimlig framtid ska kunna bygga ett rörslutsteg själv.

Vill gärna köra med billiga, lättfunna rör.
Gärna runt 10W klass A Single Ended. Är jag naiv nu?
Annars Klass A om det går och runt 25W P-P.

Går detta att uppnå med t ex ett gäng(4 eller fler) 6p1p/kanal?
Drivrör 6n1p?
Likriktar rör ?
Krav på nät trafo?
Krav på utgångs trafos?

Tar gärna god tid på mig att planera osv. Vill ha något som låter bra utan att kosta skjortan, helst enligt KISS principen.

Tips, idéer, mentala käftsmällar som väcker mig om jag är ute och seglas tas alla emot med samma tacksamhet.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Stajo Posted - 2012/03/23 : 12:05:33
Hur väljer man OPT till triodkopplade EL34 i PP? Databladet säger, om jag läser rätt, 5K med 400V anod och 10K för 430V. Funkar det med allt däremellan?
mayday Posted - 2012/02/28 : 19:05:53
quote:
Ca 100W.


Det kan man ju leva med
Särskilt som sagt när det blir digitalt till basarna sen.
Stajo Posted - 2012/02/28 : 11:22:06
6B4G hade jag bara två av men KT77 har jag fyra. Gav dej ett PM Lars. Drivers har jag väl lite olika men 6N23P kan väl vara en start för det hade jag en påse.

Staffan
reVintage Posted - 2012/02/28 : 11:05:59
Jag har ytterligare ett Anderson chassi för 6B4G alt. EL34 med färdig nätdel. Saknas bara drivers och utgångstrafos.
reVintage Posted - 2012/02/28 : 11:00:31
Ca 100W.
Stajo Posted - 2012/02/28 : 10:40:44
Här var det lite fler PP-förslag:

http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/195391-good-sounding-el34-pp-sch-please.html

Jag började bräda Lars schema så smått men jag hade varken strömtrafo med tillräcklig spänning eller utgångsjärn hemma.

Någon med erfarenheter av utgångstrafos EL34/KT77 i PP med bra pris/prestanda?

Staffan
mayday Posted - 2012/02/28 : 10:25:42
Jag syftar på vad den drar ca från elnätet. No big deal, bara en fundering.
reVintage Posted - 2012/02/28 : 10:21:45
quote:
Hur många watt kan den tänkas dra?


mayday Posted - 2012/02/28 : 09:43:24
En liten fundering ang oven nämnda konstruktion.
Hur många watt kan den tänkas dra? Jämnar väl ut sig om jag så småningom kör digitalt till basarna kan jag tro.

mayday Posted - 2012/02/26 : 12:40:10
Det blir ett 2*7,5W DHT 6B4G med E88CC som driver när ekonomin tillåter.
Då har jag inte mkt kvar att göra själv iom att reVintage har delarna och det allra mesta redan är monterat/lödat.
mayday Posted - 2012/02/26 : 12:32:19
Ja, en spark i röva när man kör fast/tänker galet kan vara precis vad som behövs ibland
maal Posted - 2012/02/26 : 12:15:11
quote:
Om jag var du Mayday, så skulle jag nog satsa på ett en befintlig konstruktion till att börja med

Håller med Pix till 100% ! Det kan vara nog så j*igt att få ihop en beprövad och testad konstruktion. Det är i alla fall min erfarenhet efter dom få projekt jag har genomfört.
Kolla istället efter ett schema som du tycker ser bra ut och lägg upp det här på forumet. Våra rörkunniga forumvänner är hjälpsamma!
Bernt, reVintage, Pix, Soundbrigade m.fl har kommit med goda råd och gett mig en spark i rätt riktning när jag har kört fast.
mayday Posted - 2012/02/25 : 13:00:21
Tack för era insikter Lars och Lars

Jag spånar och planerar endast nu. Detta kommer inte starta innan resten av det jag håller på med nu är klart och kommer ta flera månader till ett år att slutföra när jag väl börjat har jag en känsla av.

Jag är ju som bekant sjukpensionär och detta med att planera, läsa på osv hjälper min skalle att inte gro igen helt.
Då jag inte arbetar utan är hemma, så kan jag nog upplevas som intensiv i mitt diy:ande, mkt av det jag skriver är dock tankar och funderingar...jag byter inte riktning hela tiden som det säkert kan uppfattas som.

Projekten som löper sida vid sida nu är förutom DAC:en något av tidsfördriv/avslappning för mig(glömmer allt annat när jag sitter och löder och lyssnar på musik). Sen är de även roliga i det avseende att snarlika cd-spelare får olika moddar och sen får man höra skillnaden.
Jag kommer behålla max en av cd-spelarna i slutändan och byta bort/sälja resten.

Rörsteget jag så småningom vill bygga kommer om det blir bra, precis som DAC-bygget, få en permanent plats i stereon.

Hade jag köpt DAC-kitet med samma PCB som jag använder hade jag kommit undan med en struntsumma av vad det nu har kostat. Men jag hoppas och tror att mina komponentval (som tagit massa timmar av läsande för att komma fram till) även kommer märkas i det slutliga ljudet.

Ovanstående är relevant i denna tråd då jag som sagt gärna går efter beprövat koncept, men vill kunna ta min tid med att välja komponenter samt köpa dessa lite i taget då ekonomin tillåter.

Jag hade ett välljudande rörslutsteg byggt av en kunnig person, men en dag när jag satt i köket och lödde och lyssnade på musik så brann det bokstavligt talat upp(inte bara rök utan faktiska lågor). Tror inte det var något kvar att rädda då jag fick bära in det i badrummet och släcka det med hjälp av duschen(eftersom jag bar iväg det var naturligtvis nätsladden urkopplad).
Minns jag rätt så var det EL34 med switch för att köra triodkopplat.
Det lät väldigt bra så länge det levde dock.

Därav min önskan om en robust konstruktion så jag vågar lämna rummet
när den är påslagen.

reVintage: Tack för ditt erbjudande, det låter intressant

Lars och Lars: Jag ber om ursäkt om jag frestar ert tålamod

EDIT: Rörstärkaren jag väntar rör till och som förhoppningsvis är hel nu kommer få agera slutsteg åt dipoltopparna om jag blir övertygad att den är stabil. Den kommer då göra det tills jag byggt ett nytt enligt denna tråd. Sen får den driva högtalare i sovrumsstereo eller bytas bort/säljas.

reVintage Posted - 2012/02/25 : 11:32:54
Efter Lars sista rekommendation tittade jag i mina gömmor.

Jag har ett Anderson1500 monoblock(komplett med 4st 6B4G och 3st E88CC), som har samma grund som Anderson750. Hittade också 2st 5k PP-trafos. Mao allt som behövs för att få ihop antingen ett, som i grunden, 2*7,5W DHT 6B4G, 2*15W EL34 triod alt. Edison30 clone.

Samma driver kan användas till alla så ett välljudande schema finns i grunden. Om du någon gång i framtiden vill prova på så står de säkert kvar. Nättrafon har dessutom flera anodspänningsuttag.

Tycker dock att du ska slutföra/färdigställa alla dina pågående projekt innan du börjar med någon form av slutsteg.
pix Posted - 2012/02/25 : 08:20:30
Om jag var du Mayday, så skulle jag nog satsa på ett en befintlig konstruktion till att börja med
Risken är ju annars att man till slut sitter med massor av grejjer som inte riktigt "passar ihop"
Jag skulle försöka ha en plan och en budjet innan man drar gång
Det dyraste av allt är ju om man köper "fel" saker

Det svåraste (tycker jag) är inte att löda ihop tåtarna, utan att få till mekaniken.
Att bygga vidare på det steg du har, så har du ju allt sådant klart till en bråkdel av priset för nya delar

Renovera ett par gamla Quad II steg för ett par tusenlappar, en Dynaco SCA-35, ST-70, Mk III eller att ta över någon annans DIY, är ju ett utmärkt sätt att bygga rörsteg till billiga pengar

Om du vill konstruera ett eget steg från scratch så skulle jag rekomendera att ladda ner gammal rörlitteratur och läsa, läsa och åter läsa.
Upphovsrätten för mycket gammal rörlitteratur har ofta löpt ut, och mycket fina gamla rör-böcker scanas, och finns att ladda ner från nätet.

Peter Millet har en utmärkt sida med MASSOR av rör-litteratur
http://www.tubebooks.org/technical_books_online.htm
Jag kan rekomendera Radio Designers Handbook (som betraktas som rör-bibeln) eller Norman Crowherst Basic Audio 1-3

Det finns nog mycket bättre kopplingar i dag, men det ger en bra förståelse för olika kretsar, hur man läser och räknar, samt vilka egenskaper olika kopplingar ger

/Pix
mayday Posted - 2012/02/24 : 21:50:31
Kikat runt lite, en matchad quad Sovtek KT88 hittade jag på ebay för 102usd + frakt.
Kollade mest av nyfikenhet då jag inte har råd nu. Men det blir nog att bygga med dessa rör sen då de verkar uppfylla mina önskemål om SE och klass A runt 10W. Får nog bli ett långtids projekt detta bygge då delar kommer kosta en del är jag rädd.
mayday Posted - 2012/02/24 : 19:43:20
Är det E88CC som du syftar på att reVintage föreslog?

Jag inser att jag kommer få labba lite för att hitta rätt. Men har lite begränsade resurser att experimentera med.
Därför skulle jag vilja bygga själv, inte kit då jag vill välja köpa komponenter allteftersom och välja kvalitet på dessa själv. Men jag har inget emot att bygga efter ett klart koncept, ett schema som är beprövat med bra ljud.

Samtidigt är det viktigaste att jag får det jag önskar när det gäller att det ska vara robust/hållbart, låta bra och orkar driva topparna i mina dipoler. Och gärna vara enkelt, dvs kiss.

pix Posted - 2012/02/24 : 17:48:04
Detta kan ge en bild av spridningen hos 6C45-PE uppmätta med min RAT rörprovare:

150V
20mA
6C45-PE NOS
Gm= Mu= Rp=(Mu/Gm)
#1 31,54 44,20 1K40
#2 31,57 51,00 1K61
#3 30,04 46,50 1K55
#4 30,05 48,20 1K60

6C45-Pi EH-Gold
Gm= Mu= Rp=(Mu/Gm)
#5 29,10 44,70 1K53
#6 29,56 44,80 1K51
#7 31,80 51,10 1K61
#8 28,00 45,30 1K62
#9 32,30 56,90 1K76
#10 31,90 54,20 1K70

180V
35mA
#10 35,60 55,40 1K56

/Pix
pix Posted - 2012/02/24 : 16:05:02
Jag tror det är svårt att svara på det
Drivern är en del i ett system och det är helheten som skall fungera optimalt tillsammans.

Skall man konstruera ett eget steg. så får man vara beredd på att prova, labba och acceptera bakslag
Göra om, testa, och våga misslyckas
Gillar man inte själva sökandet, så skall man nog gå på en färdig konstruktion.

Få, lyckas pricka rätt från rit-brädet till klar produkt

Jag har använt 6C45-PE en del.
Ett hysteriskt kraftfullt rör enl. spec
Tyvärr är specen ganska kraftigt saltad, vilket mättning av röret visar.
För att uppnå extrem prestanda krävs extrema toleranser, vilket medför att många 6C45 sprider mycket från rör till rör
Jag har tidigare mätt upp 10-15st av dessa (både ryska NOS och nyproducerade EH-Gold), och kan lägga upp mina mätresultat här när jag kommer hem från jobbet

D3A har jag själv inte provat, men det verkar vara ett popis alternativ bland "de stora grabbarna"

Siemens E180F finns ofta billigt på Tradera. Ofta mycket billigare än ute i välden (ebay)
Jag har själv tänkt prova detta triod-strappat i ett phonosteg framöver

EF86 är inget brant rör. Fel av mig Läs ReVintage kommentar tidigare

ECC88 Finns i mossor.
Hyffsat brant, men kanske en förstärkning som ligger lite i underkant, beroende på utgångsrör och koppling
Då det är en dubbeltriod finns ju möjligheter att bygga SRPP, Cascode eller andra skojigheter som höjer förstärkningen

ReVintage hade ju ett förslag till driver tidigare i tråden
Detta rör har jag inte provat, men det verkar ju vara en nyfunnen "guldklimp"

6N6-Pi & 6H30 är spännande ryska trioder
Mu är kanske lite i underkant som drivers
Men det berör ju också på utsignal-nivåerna från ditt försteg
Man kanske inte måste ha en full utstyrning vid 1,4V in

/Pix
mayday Posted - 2012/02/24 : 15:25:10
quote:

Jag föredrar branta rör som drivers (smaksak).
Dvs inte ECC83 eller 6SL7 eller liknande "trötta" rör
6C45, D3A (triodkoppl), E180F (triodkoppl), EF86 (triodkoppl) skulle nog jag välja.


Vilket av dessa är bäst?
reVintage Posted - 2012/02/24 : 14:58:17
Välj istället ett bra rör enligt Lars rekommendationer. Billiga och "gott om dem" är inga kvalitetsparameterar. Det råder fö ingen rörbrist i världen. Det är inte heller driverrören som kostar i ett slutsteg.


mayday Posted - 2012/02/24 : 14:28:32
Får försöka hitta ett bra schema, svårt som sagt när jag inte vet vad som är bra.
Gillar tanken på 6n1p som drivrör, billiga och det finns gott om dem.
reVintage Posted - 2012/02/24 : 14:09:32
Inte alls bra! Idiotisk med UL utan motkoppling. Passa dig noga för diyprojects! Det mesta är gjort av glada amatörer med tveksamt kunnande.

Om du ska bygga något som blir enkelt och bra så väljer du triodstrappning av slutrören. Schade går också, men det blir krångligare.



mayday Posted - 2012/02/24 : 13:56:09
Bra eller inte så bra?

http://diyaudioprojects.com/Schematics/Mikael-Abdellah-SE-KT88-Amplifier.htm
mayday Posted - 2012/02/24 : 13:37:41
Så E88CC - KT88 - OPT skulle funka och fylla mina önskemål?

Hur skulle ett sånt schema se ut? Vad ska OPT ha för specar?
Nättrafo? Billigast blir nog att beställa en med alla lindningar i en.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000