T O P I C R E V I E W |
Stajo |
Posted - 2012/02/13 : 10:37:27 När man kör med FETar med högspänning i så behöver man ofta en stor kylfläns. För bästa kylning vill man kanske ha den så den sticker ut ur chassiet.
Men är det verkligen rekommenderat? Vad gäller i dessa sammanhang, finns det några reglementen, rekommendationer?
I alla lägen antar jag att den skall jordas separat eller ha en rejäl kontakt med ett jordat chassie. Men då blir det ju samma sak som att den sticker upp. Den kanske måste ligga ojordad i chassiet ordentligt isolerat från detta?
Glimmerbricka och isolerbricka förutsätts i detta resonemang, men det är ju ändå bara delar av en millimeter som skiljer högspänningen från kylfläns/bult.
Vad gäller, någon som vet?
mvh Staffan |
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Lovan |
Posted - 2012/02/15 : 09:15:24 Du använder räknaren i datorn istället |
Stajo |
Posted - 2012/02/14 : 19:20:12 quote: d = 10^(0.78log(U/300))
hur slår man det på räknaren? när jag inte kunde räkna ut detta så tvingades jag räkna ut att det var 27 år sedan jag köpte min Texas Instruments TI-57 II. Jag bytte batteri häromdan, första gången vad jag minns. Jag kanske inte använde den så mycket |
Stajo |
Posted - 2012/02/14 : 16:11:22 Stag är nog lika med fjäder i texten ovan. Något som klämmer fast FETen antingen utan att ha potentialskillnad eller som har minst angivet avstånd från FETens metallytor. |
Lovan |
Posted - 2012/02/14 : 15:56:18 Kapslarna brukar ha en rand runt hålen som inte är metall men det kanske inte räcker? Om man gör ett stag som klämmer fast kapseln då? Får staget vara av metall? Med nylonskruvar alltså. |
Stajo |
Posted - 2012/02/14 : 14:22:46 quote: lite kass värmeledningsförmåga dock
Rackarns. Jag skall göra mej av med upp mot 10 W så har någon förslag på en bättre, minst 1,2 mm tjock så är det välkommet.
mvh Staffan |
Mcz |
Posted - 2012/02/14 : 14:09:12 Den duken funkar säkert bra, lite kass värmeledningsförmåga dock, men har du inte så mycket förluster så ska det väl vara lugnt.
Om du replicerar det jag skrivit, var noga med att förklara att regeln som jag gav inte får användas mellan primär- och sekundärsida, för primär-till-sekundär gäller Class I eller Class II reglerna. Samt att den formeln inte tar hänsyn till pollution eller moisture, men kan ge ett riktmärke på absolut min avstånd.
MVH Martin
|
Stajo |
Posted - 2012/02/14 : 13:58:30 Jättebra beskrivet Mcz! Min misstänksamhet mot dessa små avstånd med fixering mha genomgående bult visar sig alltså vara valid.
Då återstår material. Är en sådan här duk lämplig i samband med någon form av fjäder https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=75-598-71 ?
Det finns tjocka glimmer också men de har ju hål stansade.
När jag har fått klämm på detta skall jag göra en liten blänkare på annat forum där många DIYare sitter och skruvar högspännings FETar i bamsiga flänsar.
Staffan |
Mcz |
Posted - 2012/02/14 : 13:28:40 Problemet med en nylonskruv är att du ändå måste göra ett hål i din isolering mellan FET och kylfläns för att föra skruven genom. Och såvida du inte har en isolering som då är tjockare än 3mm för Class I eller 6mm för Class II så kommer du ha ett avstånd som är för kort mellan kylfläns och FET.
Nu gäller dock andra regler när det sitter på sekundärsidan, för då har man redan en skyddande isolering i transformatorn mellan primär- och sekundärsida, dvs. såvida transformatorn är korrekt gjord.
Finns en regel för creepage på kretskort som lyder (OBS! Gäller BARA internt på primär- eller sekundärsidan och INTE mellan primär- och sekundärsida); d = 10^(0.78log(U/300))
Där d (mm) är minimum avstånd mellan de två punkterna som har U (V) spänningsskillnad. Avrunda till närmsta 0.1mm uppåt och 0.2mm är absolut min oavsett spänningsskillnad. Men betänk att detta är på kretskort med lödmask och alltså utan påverkan från pollution eller moisture. Men om vi t.ex. tar Stajos 360V så får vi 1.15mm som avrundas till 1.2mm. Men skulle inte känna mig säker från överslag med det lilla avståndet om det var två punkter där smuts och fukt kan ansamlas.
MVH Martin
EDIT: Kunde inte skriva enheterna inom [], blev smileys istället! |
Lovan |
Posted - 2012/02/14 : 12:28:21 Går det inte med nylonskruvar? |
Stajo |
Posted - 2012/02/14 : 10:41:01 Hej, tack igen. Då kom jag fram till det som jag misstänkte från början. Anledningen att jag frågar är att om man tittar runt på diverse DIY-forum så börjar detta bli ganska vanligt att amatörer sitter och labbar med.
Dock är det inte på primärsidan, utan på sekundären, ofta i samband med matning av rörsteg, med CSSer och liknande.
Därför, för min och andras skull så tycker jag det är på sin plats med en liten flagga och en beskrivning.
Skall kolla lite efter dessa monteringsatteraljer du beskriver. Hittade inget på Elfa vid en första anblick.
mvh STaffan |
Mcz |
Posted - 2012/02/14 : 10:11:41 Du kan inte skruva fast FETen genom dess hål i taben mot kylflänsen, du behöver använda fjädrar utav någon sort. För om du skruvar fast FETen kommer skruven räknas som chassi och är omöjligt att få 3mm creepage mellan skruven och FETen. Du kommer dessutom behöva isolera den del av fjädern som ligger mot FETen, eftersom fjädern kommer ha kontakt med kylflänsen också. Det är klurigare än vad man tror att jobba med elsäkerhet, och är därför man som amatör bör hålla sig borta från eller be om hjälp när det gäller högspänning eller elektronik kopplat till primärsidan.
Om du till exempel kommer använda den här produkten i ett icke jordat uttag, så glöm Class I, då blir den Class II och du ska istället ha minst 6mm avstånd!
MVH Martin
|
Stajo |
Posted - 2012/02/14 : 09:26:01 Tack. 360 Volt genom en IRF840 i detta fallet. Och detta avstånd skall alltså tolkas som avståndet från FETens kortsida till flänsen, dvs det är inte isolermaterialet självt, eller isolerbrickan mellan skruv och fet som behöver ha detta avstånd. För det är ju inte görbart.
Men bra, då tolkar jag det som att det är ansett som säkert att ha en utifrån åtkomlig kylfläns som har en högvoltsFET monterad utifall FETen är monterad med isolerduk med för spänningsskillnades minsta säkerhetsavstånd.
Isolermaterialet, duken, glimmret eller vad man nu använder har angivet genomslagshållfasthet, exempelvis 10 kV/mm, är det detta man skall gå på?
Staffan |
Mcz |
Posted - 2012/02/14 : 08:55:56 Om Class I så ska kylaren också vara jordad, och då ska du som det står i länken jag postade ha minst 3mm mellan FET och kylfläns. Löses med isolerduk som sträcker sig utanför FETens baksida minst 3mm åt alla håll. Och är stor skillnad på hundra eller hundratals volt, däför jag ville du skulle specifiera dig, för spänningen avgör vilket avstånd du måste ha.
MVH Martin
|
Stajo |
Posted - 2012/02/13 : 12:13:03 Hej
Bra dokument. Det jag hade i tankarna var exempelvis en IRF840 eller DN2540 som hanterar hundra eller hundratals volt. Klass 1, dvs chassiet i gulgrön hade jag förutsatt.
mvh Staffan |
Mcz |
Posted - 2012/02/13 : 11:17:16 När du säger högspänning, vad menar du exakt? Och är det primärsida eller sekundärsida? Kommer produkten vara jordad (Class I) eller ojordad (Class II)? Behöver mer information för att kunna hjälpa till. Men här finns iaf lite riktlinjer; http://www.epanorama.net/documents/safety/safety_guidelines.html
MVH Martin
|