HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips och trix tråden.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mayday Posted - 2012/02/10 : 13:15:20
Pix (och jag) tyckte det verkar som en bra idé att ha en tråd där man presenterar sina små, enkla man ack så värdefulla tips och knep

På förslag av Pix lödde jag samman denna 50Kohm/3W bleedern(för att snabbt kunna tömma kondensatorer på spänning).
2st isolerade krokodilklämmor (köpte mina på electrokit)
Motstånd, det värde du önskar, jag ville ha 50Kohm/3W vilket jag fick genom att löda samman 3st 150Kohm/1W parallellt.
Kabel och krympslang.

Resultat:
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mayday Posted - 2012/03/11 : 21:31:46
Ett litet tips som kanske är lite OT, men iaf.

Jag köpte för längesen en BILLIG skruvdragare, en Co-tech tror jag de heter. Skruvade isär batteriet som bestod av 10st SUB-C celler(12V). Det var NiCD på 1100mAh, jag bytte dessa mot 4500mAh NiMH. Det blev en helt annan maskin, stark och behövde inte alls laddas en gång i kvarten längre.

Med lite finurlighet kan man alltså få en väldigt bra maskin för i sammanhanget småpengar.

I samband med detta varnar jag även för vissa ebay SUB-C celler. Jag köpte laddbara AA med infon tryckt på dem.
Dessa skulle klara 2600mAh, men den "intelligenta" laddare jag hade(datorstyrd historia för RC-bruk) visade att de var knöfulla efter bara 300mAh.
mayday Posted - 2012/03/11 : 00:28:00
Enkelt trix som jag använde senast idag:
När man löder internkabel på RCA-honor, ha då en RCA-hane i honan så att värmen från lödkolven inte förstör honan(mitt-pinnen så att säga hamnar så snett när plasten runt den mjuknar att kontakten blir obrukbar), detta har hänt mig någon gång när jag använde väldigt billiga RCA-honor. Kör alltid med hane inkopplad nu för att vara på säkra sidan.
pix Posted - 2012/03/10 : 21:27:07
Idag har jag selecterat/matchat FET-trissor hela dan

En CCS (konstantströmsgenerator) med några "hocks", en multimeter och en massa tålamod
Jag matar in alla värden i Excell som sorterar ut så många matchade par som möjligt.

Obs! var noga med ESD-skydd!!

/Pix
mayday Posted - 2012/03/09 : 19:54:03
För att dra/hålla i små muttrar på trånga ställen använder jag en tändstifts nyckel/fälgkors jag har kvar sedan jag körde RC-bilar.
Hur smidig som helst. Lilla långsidan eller vad man ska kalla det på denna är M3.

mayday Posted - 2012/03/03 : 14:18:05
"sockel" för TCXO gjord av 2 bitar stiftlist.




Löd fast sockeln istället för klockan så kan du uppgrader/byta när klockan åldras
mayday Posted - 2012/03/01 : 23:01:03
Aha, ok :)
Eriksson Posted - 2012/03/01 : 22:52:40
Jaha. Nej det har inget med lödningen eller framställningen av filterdesignen som sådant att göra. Det du ser i bakgrunden är ett mätprogram för högtalare som heter Clio.
mayday Posted - 2012/03/01 : 21:33:13
Ok, tänkte mest på att det såg ut som att du hade något mätprogram igång i bakgrunden där när du lödde.
Eriksson Posted - 2012/03/01 : 16:54:38
Programmet heter CorelDraw. Det är ett program man använder till att rita med, ungefär som Paint men ett mycket mer kraftfullt sådant. Verktyg du måste ha är en borr samt en lödkolv/löd station. Borren måste man ha för att borra upp hålan en aning för komponenter med grövre ben samt för anslutningssladdarna, som inte går igenom hålen oborrade.
mayday Posted - 2012/03/01 : 11:01:48
Vad är det för verktyg samt program du använder Eriksson?
mayday Posted - 2012/02/29 : 20:59:17
Bra knep för att hålla reda på filtret :)
Eriksson Posted - 2012/02/29 : 19:48:52
52 år till trots.
Eriksson Posted - 2012/02/29 : 19:26:39
Jag tänkte jag kunde visa hur jag ibland gör mina filter, de gånger det inte finns färdiga bra printplattor för ändamålet.

Hifikit säljer annars en rätt bra printplatta, men ibland är det lättare att göra sin layout själv. Det kan ibland vara så att man måste ta till en smalare platta för att överhuvudtaget kunna få in det genom bashålet, och då är man mer eller mindre hänvisad till egen design.

Ett bra alternativ är då experimentkort, sådana lagerförs av ex Elfa eller Clas Ohlson. Dessa kort finns i 2 utföranden, nämligen (Öar) eller (Banor). Här är det enklast om man väljer den med (öar). Med de som är uppbyggda med banor blir man tvungen att hela tiden skapa avbrott i, vilket också lätt kan bli en källa till kortslutningar.

För att göra sin layout måste man ha tillgång till något sorts ritprogram. Jag använder CorelDraw. Där jag ritat upp olika komponenter i naturlig storlek, som sedan kopieras över till en filterlayaot.

Så här kan då en sådan layout se ut:



Som är ihopplockad av tex detta komponentbibliotek:



Man måste också givetvis först ha en filtrdesign, som man också gjort i ritprogramet, som man sedan kopierar in komponenterna i.

När layoutan sedan är klar i ritprogrammet, skriver man ut den i naturlig storlek. Då har man först gjort alla inställningar så att formatet passar printkortet.

Och så här kan den då se ut när man lägger det över kortet:



Sedan sticker man ner komponenterna genom printkortets hål, och löder på undersidan, där man först dragit upp stamarna med ex vanlig avskalad lampsladd:



Nu löder man helt enkelt fast alla komponenter och ledningsdragning enligt layautens ovansida. Där ser man hur man ska koppla ihop allt på undersidan.

Och så här kan det färdiga filtret se ut:



Och så här från undersidan:



Det är nu av yppersta vikt, att man först gör en impedansmätning, innan man spänningssätter filtret med elementet. Så att man ser att allt blivit rätt kopplat. Annars kan sluttransistorerna i förstärkaren gå all världens väg.

Och så här ser en glad kopplarpojk ut:







mayday Posted - 2012/02/23 : 12:17:08
Ska bara lura ut hur man kalibrerar VA med....
mayday Posted - 2012/02/21 : 12:25:18
Nu ska det snart läras att använda VA.
Pix smarta mätkontakt är nu min
Provisoriskt skalade jag isoleringsplasten runt 4mm kontaken på de probar jag hade tänkt slänga då ena spetsen gått av. Nu passar du fint i Pix lilla söta låda, numera min som sagt



mayday Posted - 2012/02/19 : 21:25:22
Oki, tackar
pix Posted - 2012/02/19 : 21:08:14
Tyvärr så tror jag inte det
Har för mig att Alfredo skrivit det på websidan, att han inte haft tiden för detta

VA är ju en icke-komersiell freeware (hobby) projekt
När jag körde en tidigare variant för några år sedan, var det bara "plug and play"

Det enda special, var att man fick dra i ett skjutreglage för att kallibrera VA mot en känd amplitud
(ungefär söm att ställa ljudnivån i datorhögtalarna)

Jag har inte kvar denna gamla VA på min dator, men vill minnas att alla inställninga mm finns under ett fönster som heter "settings"

VA har ju funnits ute några år så det borde ju gå att googla fram något

/Pix

[Edit] jag tror det enklaste om man stöter på patrull är att slänga ut en fråga på Diyaudios mätning/instrumenttråd
Det finns fler där som kör VA

mayday Posted - 2012/02/19 : 20:28:27
Finns det nån bra PDF eller liknande till Visual Analyzer? Går nog fortare att lära sig med bra manual än att pröva sig fram(har jag lärt mig med åren...).
Ryssen Posted - 2012/02/19 : 19:50:26
Brukar sätta kablarna i batteridrivna bormmaskinen och tvinna dom.
mayday Posted - 2012/02/19 : 19:43:04
Pix ligger inne med en hel drös tips och trix
pix Posted - 2012/02/19 : 19:15:18
En inverterad RIAA är väldigt bra för att mäta upp sitt gramofon-steg
Denna kopplas före RIAA-steget, och har alltså samma frekvensgång som vinyl-skivan.
Utsignalen från RIAA-steget skall då ge en rak frekvensgång


/Pix
pix Posted - 2012/02/19 : 19:11:56
En liten "kabel-tvinnare"
"Grunkan" sätts i ett skruvstäd, och kopplas till labb-agget
Planet-växeln växlar ner notorn till ca 2 varv per sekund, vilket betyder att den blir ganska stark


Med bägge händerna fria, är det enklare att få en gjämn stigning på tvinningen


/Pix
pix Posted - 2012/02/19 : 19:08:42
En enkel FET-testare
Enheten används tillsammans med en multimerer (i resistans-läge)
Gatens ingångskapacitans laddas mha den spänning som en multimeter ger ifrån sig i restistans-läge.
När sedan switchen slås om ligger denna laddning kvar vilket kan avläsas på multimetern.
I 99% av fallen är detta ett tillräckligt prov för att verifiera om en FET är bränd eller ej.


Den lilla tryck-switchen tömmer gatens laddning
/Pix
pix Posted - 2012/02/19 : 19:04:47
Fler av mina laster
Effektresistorer, monterade på rejäla kyl-sänkor är perfekt för att snabbt kunna lasta


Resistorerna kan enkelt kombineras (seriellt eller parallellt) till ett otal olika laster

/Pix
pix Posted - 2012/02/19 : 19:02:51
Ett par 8 Ohms konst-laster är perfekt att hänga på förstärkaren vid felsökning
Denna har 4st parallella 33 Ohms (9W) resistorer, vilket ger en 8,2 Ohm 36W -last

Räcker inte detta så låter jag lasten ligga i ett glas med vatten, vilket ger kylning på 50-100W

/Pix

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000