HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Klantarsle-tråden

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
mayday Posted - 2012/02/02 : 12:47:47
Tror jag för flera år sedan gjorde en tavla i delningsfiltret till mina dipoler. Skickade bild till passerati för att visa silverkablaget.
Såg då att jag ju kopplat "över" pio:na, tråden som cirklar pio:na.

Klippte den iaf i båda ändar så det inte är koppling förutom genom kondingarna...och jag tycker nog det låter bättre, en del med

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jörgen_G Posted - 2012/02/11 : 00:11:34
Jag kan ärligen säga att jag aldrig klantarslat mig i något elektroniksammanhang. Jag har nämligen aldrig arbetat med dylikt. Man vet ju vad som kan hända - allt utom det som är meningen.

Men...

Vid en ombyggnad hemma höll jag på att såga ut en öppning i baksidan av ett skåp med sticksågen. Plötsligt kom det gnistor ur den uppsågade springan samtidigt som allt blev väldigt tyst och mörkt.

Jag hade inte enbart sågat i avsett skåpbakstycke, utan även i det kabelrör och den kabel som jag några minuter tidigare låtit därför behörig elektriker anbringa. Han var kvar i huset och log åt mig när jag bad honom göra samma jobb en gång till...

/Jörgen G
PG Jeppsson Posted - 2012/02/10 : 23:12:57
I min ungdom hade jag ett akvarie med tillhörande fiskar, en dag höll jag på att rengöra eller var det var, hade tagit bort täckglasen och lagt på ljusrampen igen.

När jag stod där och höll på så föll ljusrampen ner i akvariet, med ljuset på .

Som en ren reflex grabbade jag tag i eländet, var vid jag blev krullhårig över hela kroppen på 0.1 sekundar och flög bakåt ett par meter, vilken jävla stöt.

Jag har kvar akvariet, men utan vatten och fiskar.
Fuling Posted - 2012/02/10 : 22:19:18
Knappt jag vågar berätta, men... I våras när jag var i färd med att slå ut väggarna i vad som nu är mitt lyssningsrum höll det på att gå riktigt illa. I väggarna gick förstås en massa kabel till vägguttag, element och belysning. Arbetet gick ganska sakta och under tiden hängde diverse kabelhärvor med oisolerade ändar fritt i luften, strömlösa förstås. Trodde jag... När jag efter ett par månader skulle börja koppla ihop kalaset igen fick jag en ordentlig karamell i handen från en härva som hängt i ansiktshöjd och varit strömförande hela tiden...
fixarstig Posted - 2012/02/10 : 21:14:10
Höll på att ha ihjäl mig i slutet på sjuttiotalet på en båt där jag höll på med våra radarapparater. Höll på och växlade mellan 10 cm och 3 cm radarna i en interswitchbox och bröt strömmen varje gång. Till slut hade jag snurrat så många gånger mellan apparaterna att jag missade att bryta. En säkringshållarklamma brände ett 2x8 mm hål i ett finger och jag for som en boll ut över durken. Durken var som tur är av ett isolerande material, + 1000v på säkringen, annars hade jag fått fortsätta resan i kylrummet till nästa hamn. Close call
mayday Posted - 2012/02/10 : 20:43:39
Kunde blivit dyrt...
Fuling Posted - 2012/02/10 : 19:40:26
Vände en diod fel i morse när jag skulle likrikta 450VAC i ett rörbygge. Trafon morrade högljutt men allting klarade sig, hade det varit kraftigare grejor inblandade hade man nog fått känna lukten av den magiska röken...
Stajo Posted - 2012/02/10 : 16:37:05
Jag skruvade i en 64A handske åt ljusteknikerna på den tiden svart linne och converse var standard outfit. Men jag glömde höljet. Det var under 1 timma till gig så jag tog tag i den grova kabeln och tryckte upp den i uttaget. Det gick fint och de kunde testa och jag ta en blå.
Nu är vi klara skrek de och jag körde upp handen och grabbade 3*380*64. Jag får nog tacka postpunkkulturen för mina gummisulor men tuppkammen fick ståfräs.
Larsen Posted - 2012/02/10 : 16:16:18
I min ungdom (handla först - tänk sedan) skulle jag jämföra hur varma två tyristorer (tror jag) blev och tog helt sonika ena handens tumme och pekfinger i rejält grepp om den ena och så samma sak med andra handen om den andra...
Nätsladd i? japp!
Strömbrytare på? Johodu!
220V (jo, var nog de då) hand till hand.
Ärligt, så hörde jag 50 Hz dånande i öronen. Kändes gjorde det också, såpass bra att jag inte ville släppa taget... eller rättare sagt: kunde inte. Musklerna krampade och det var bara tack vare att jag blev stel som en pinne och därför (ofrivilligt) reste mig ur stolen, som bygget lossnade av sin tyngd ur mitt grepp.
Svettigt.
Det här var under en gymnasielektion, laboration.
Bygget var dock helt privat...

Senare på praktik fick jag 380 volt, men då bara genom några cm på baksidan av handen. Killade iaf.
Därefter har jag skött mig.
mayday Posted - 2012/02/09 : 18:45:14
Skruvade på såna där låsande klämmor på probarna till multimetern idag för att testa en trafo, drog skruvarna redigt för att probarna inte skulle halka ur klämmorna(vilket har hänt). När jag skruvade loss klämmorna föll spetsen till svarta proben ned på arbetsbänken. Dragit dem lite väl hårt. Beställde nya, förhoppningsvis bättre:
http://www.electrokit.com/testsladdar-safety-silicone-100cm-2-4mm.45863
RuneStone Posted - 2012/02/09 : 16:44:33
Var och kopplade i ett styrskåp med kontaktorer och skulle dra en ny tråd bakom. Vad jag inte tänkte på då var att matningen till kontaktorerna gick via fasskena och inte kablar. Jävlar vad det small i näven å jag kom åt fasskenan med handen..
Lite tur hade man ju allt att handleden var tryckt mot skåpkanten då skenorna var avsäkrade med 200A..
mayday Posted - 2012/02/08 : 11:27:30
Får bli multimeter. Ska iväg o posta en pryl, får bli när jag kommer hem.
Mcz Posted - 2012/02/08 : 11:21:37
mayday:

Är det köpt bör det vara ok, men vill du vara på säkra sidan så mät upp det med en multimeter eller kolla dess datablad.

MVH Martin
mayday Posted - 2012/02/08 : 10:24:07
Det visste jag inte...
Nej, mitt är allt köpt. Elastiskt tyg med silvertråd invävd. Då är det säkert motstånd i det.
Mcz Posted - 2012/02/08 : 09:12:09
Bara en tanke, ni pratar om antistat-armband som att de är livsfarliga, de brukar ju ha något/några Mohm i serie just för att de inte ska vara farliga. Eller har ni byggt egna? Skulle i så fall rekommendera att sätta in ett motstånd i serie, annars kan det gå illa helt i onödan, de gör sitt jobb även med serieresistans.

MVH Martin
Ryssen Posted - 2012/02/07 : 21:33:01
Det var när jag pryade hos den lokala tv repen,jag skulle öppna en TV och kolla innuti.Han sa åt mig kom ihåg att dra ur sladden nu,jadå sa jag..lite senare stack jag in handen och fick mig världens kyss.
Just då kom han förbi och såg mitt ansiktsuttryck,glömde du dra ur sladden sa han och såg ilsken ut..
Fredrik Posted - 2012/02/07 : 20:27:07
Klättrade i ett pallställage för att hämta en plåt som låg på en pall på ca3-4 meters höjd. Tappa nu inte denna tänkte jag samtidigt som.....
Plåten landade jättefint på högkant på en kabel (32A) som gick till min svets.
Jä.... vilken smäll!!

Fick montera en ny nätkabel på den svetsen sen.
mayday Posted - 2012/02/07 : 18:26:49
Fick en gång flera år sedan några 10000uF/63V kondingar skickade till mig...en av dem laddade ur sig i min hand, inte lika otrevligt som 230V i armen, men inte så angenämt heller.
Bardis Posted - 2012/02/07 : 18:21:35
Kondensatorer kan hålla laddning väldigt länge! Hade testat med en 500V konding i något rörbygge och efter testet slängt tillbaka den i bra och ha lådan. Några dagar senare var jag och rotade i lådan. Jäsikens vad det kittlade i fingrarna. Sensmoralen i detta är att urladdningsmotstånd är bra.
mayday Posted - 2012/02/07 : 17:30:29
Litade på strömbrytaren i en grenlist en gång, 230Vac i vänster arm. Tur jag inte hade antistat armbandet på höger arm som vanligt tror jag...
Ryssen Posted - 2012/02/06 : 21:30:49
Det var den tiden då farsan jobbade på elverket,han och hans kompis stod i ett skåp och jobbade(vet ej voltantalet med det var nog högre ön 380 i alla fall..)på något vis hadde dom lyckat gör a kortslutning med nåt vektyg,det tog i allfall ett par dar innan dom fick tillbaka all synskärpa..
Bardis Posted - 2012/02/06 : 21:03:10
En kompis och hans far meckade med bilen samtidigt som de laddade batterier. Det är inte bra att köra vinkelslip samtidigt som batteriet börjar avge knallgas!
Batteriet exploderade och bilen fick fastbrända metallspån i hela lacken. Såg inte klokt ut när de började rosta. Kompisen och hans far undkom med blotta förskräckelsen.
mayday Posted - 2012/02/06 : 20:50:23
Jo, 230V in i vänster och ut i höger arm är nog inget kul?
Stajo Posted - 2012/02/06 : 20:28:01
quote:
Det bästa är att ha armbandet kvar för om då du skulle få en stöt så går strömmen bara genom handen

Det beror ju förstås på vilken hand som pillar i högvolten och vilken som har armbandet på.

Staffan
RuneStone Posted - 2012/02/06 : 20:14:24
quote:
Därför jag alltid kollar att jag knäppt loss/tagit av mig antistat-armbandet innan jag mäter nätdelar...

Det bästa är att ha armbandet kvar för om då du skulle få en stöt så går strömmen bara genom handen.. Det är därför man som elektriker försöker ha baksidan av handen eller armen tryckt mot metallen då man pillar i styrskåp..

Att inte vara jordad på ett vettigt ställe innebär att strömmen kan ta vilken väg som helst och tro mig, en stöt kommer du få oavsett armband eller inte om du kommer åt 230volt..
hoktuna Posted - 2012/02/06 : 19:04:51
En kollega skulle spika upp persienner i en lägenhet,han hade fått nyckel av kunden som var på jobbet.På plats packade han upp prylarna slog på stereon på rejäl volym och började jobba.
Efter en stund kände han att det var dags att gå på toa.
När han satt och pressade som bäst med rullen på pekfingret och stampar takten så tittar en tjej in genom toadörren "hallå,vad gör du" (HON HADE SMITIT HEM TIDIGARE FRÅN JOBBET)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000