T O P I C R E V I E W |
Snutten |
Posted - 2012/01/26 : 09:07:02 Har precis byggs högtalare och funderat lite kring det här med att staga lådan. De låter riktigt bra, men jag har upptäckt att visst finns det resonanser/vibrationer i lådan som kanske kan vinna på att dämpas ytterligare. Nu är det ju inte så lätt att staga mer när väl lådan är färdig, men det går om man klurar lite. Är det någon som vet vad som händer om man har ett stag från sida till sida av trä, men i mitten av detta stag ersätter med en gummiplatta? Jag menar alltså att man delar staget i 2 delar och sätter in en gummiplattta i mitten. Tanken är att denna ska dämpa de vibrationer som annars överförs från en sida till den andra. Kommentarer? |
10 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Snutten |
Posted - 2012/01/28 : 14:07:03 Ja asto, ett svårt men givande ämne om man får till det. Lyssnat idag på mina nybyggda och det är egentligen inga hörbara problem att tala om, det låter riktigt bra! Lyssnar på en live-inspelning med Paul Mccartny "Good evening New York city", låter väldigt live och spelar riktigt högt utan problem :). |
asto |
Posted - 2012/01/26 : 23:59:01 Det fins väl två typer av resonanser om jag förstått saken rätt, -stomresonanser som uppstår av vibrationer i material, och dessa flyttas upp i frekvens mha stagning. -luftresonanser, som uppstår som en stående våg mellan två ytor.
Jag menar då att man kanske måste analysera vilken typ av resonans som stör, så man angriper problemet på rätt sätt.
Jag gjorde en intressant upptäckt vad gäller stagning av mina slutna midbaslådor. Jag gjorde ett stag som sträcker sig från toppen till botten längs lådans rygg, och den sträcker sig ut till ca halva lådans djup mot basens magnet. Staget placerades asymetriskt enl. gyllene snittet i sidled. Dvs. lådans bredd x 0,618. Vid en impedansmätning kunde jag inte se någon resonans som skulle uppstå mellan lådans sidoväggar, endast två små bulor på var sida om den resonans som skulle vart där om staget inte använts. Medan de andra stående vågorna som uppstod mellan topp och botten samt baffel och rygg syns hur tydligt som helst.
Intressant ämne detta med lådors interna resonanskontroll, tål att forskas vidare i
|
Snutten |
Posted - 2012/01/26 : 22:44:28 Tack Mickel-macekl, jag hade själv tankar åt det hållet men behövde lufta ämnet så att säga. |
Mickel-mackel |
Posted - 2012/01/26 : 18:47:00 Ett rakt stag mellan motstående sidor fungerar bra. Båda sidorna drar resp trycker på staget exakt samtidigt, så mitten staget står stilla, ändarna rör sig aningen.
Sätter du gummi mitt i så missar du ju funktionen, då har du kvar svängningarna i lådväggen. Sätt tillräckligt mjukt gummi så blir det ingen skillnad alls, typ.
Får du mindre rörelse har du mindre energi, = målet uppnått. |
Snutten |
Posted - 2012/01/26 : 14:29:07 Nja de borde gå att dämpa med stag också, upplever att jag har en del resonanser i mellanregistret som hörs i lådan där den är minst stagad. |
more10 |
Posted - 2012/01/26 : 13:05:48 Sneda stag mellan lock/sida, lock/baksida etc. Höjer resonansfrekvenserna hos sidorna och gör dem stummare. Superbra för baslådor. Väger lite, tar inte så mycket plats från volymen.
Mellanregister går väl bara att komma åt med dämpmaterial? |
Snutten |
Posted - 2012/01/26 : 10:05:49 Lovan, så du menar att ett stumt stag fungerar bäst? |
Lovan |
Posted - 2012/01/26 : 09:58:49 Njae det blir ju destruktiv interferens iomed att vibrationerna är ur fas Energin blir belastning i träet som sen blir värme |
Snutten |
Posted - 2012/01/26 : 09:36:34 Problemet är ju att när väl vibrationen startats är det svårt att bli av med den, energin måste omvandlas på något sätt. Sen vill man ju att de ska dämpas så snabbt som möjligt. Med en stum stagning fördelas antagligen vibrationer om och kanske då märks mindre, men energin finns ju kvar. Knepigt! |
fixarstig |
Posted - 2012/01/26 : 09:12:35 Som jag ser det vibrerar sidorna på samma sätt, alltså ut och in samtidigt, så en stum dämpning är nog enda sättet att stoppa det. En "mjuk" stagning kanske dämpar lite. |