HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mesa Boogie Strategy 400, lämpligt för hifi?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Mathias på Öckerö Posted - 2012/01/25 : 19:59:10
Hej.

Jo jag har ett saftigt slutsteg tillverkat av Mesa Boogie, Strategy 400:

Fler bilder finns här:

http://forum.grailtone.com/viewtopic.php?p=96319

Schema:

Manual:

http://www.mesaboogie.com/manuals/Strategy%20400%20Stereo.pdf

Det skall enligt uppgift vara ett sådant här slutsteg som efter viss moddning blev föregångaren till Mesa Boogie Baron

Jag vill be om era åsikter om konstruktionen och lämplighet till hifi.
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pix Posted - 2012/01/28 : 09:06:02
6H30 känns som ett bra alternativ
Mu på 15.
Linjärt och brant som bara attan

http://www.jacmusic.com/ehx/datasheets/6H30EH.jpg

Kräver ju mer ström (både arbetspunkt och glöd) men i detta kraftiga steg lär kanske inte denna utökade last vara något större problem

/Pix

Mathias på Öckerö Posted - 2012/01/28 : 02:30:26
Lars:
Menar du att ECC88 skulle vara mer lämpad?

Magnus:
Circlotron har man ju läst om lite. Och många verkar vara entusiastiska. Grattis gå till ett bra steg! 200 mOhm är inte illa. Kan vara bra att ha sådana egenskaper till mina Bosse Bengtsson-diskanter. De ligger på 0,8 ohm vardera och jag har tre så 0,8x3=2,4ohm. Nå'n gång skall jag koppla ihop dem med en dipol med 12st 8" per kanal jag köpt av hoktuna...

Annars vore det trevligt om jag kunde få Mesa Boogie steget att funka bra i hifi. Känns som att det har en bra potential liksom.
Nä, nu är det dags att gå och lägga sig. Skall upp i morgon och dra en massa balanserade kablar, 230 å vp rör på övervåningen i morron.
reVintage Posted - 2012/01/27 : 22:05:13
81:an har dessvärre för hög råförstärkning och blir nog inte så helrätt. Mu runt 20 max.
Fuling Posted - 2012/01/27 : 20:16:45
ECC81 borde väl kunna göra ett skapligt jobb i drivsteget? Knappast världens mest linjära rör, men enligt ryktet helt ok som PP-driver.
soundbrigade Posted - 2012/01/27 : 18:51:22
Mathias på Öckerö:
Katodkopplat = circlotron, transformatorn sitter mellan katod och nollan, inte mellan anod och plus, vilket är brukligt.
Låter inte illa alls, dock har ena steget krånglat lite - glapp?? Och visst 8 lakan var ett bra pris på en sprillans ny 50-wattare som kunde driva ner till 200 milliohm.
Mathias på Öckerö Posted - 2012/01/26 : 20:16:08
Läste på Wiki:

"The tube (12AU7)is popular in hi-fi vacuum tube audio as a low-noise line amplifier, driver and phase-inverter in vacuum tube push-pull amplifier circuits. There are opinions which indicate that this popularity is caused by audiophile industry/media polarization, not by its performance."

Jag är inte insatt nog för att prova mig fram vilket rör som passar bäst men det vore kul att testa just detta rör.
reVintage Posted - 2012/01/26 : 20:05:01
Du kan testa med 12AU7, inte ngn höjdare men iaf låg gain. Arbetspunkten måste ändras så att man kör 5-7mA.
Mathias på Öckerö Posted - 2012/01/26 : 19:08:57
Ah! En ledtråd!

Vad kan man byta till? Och vad mer arbete medför det? Byte av andra komponenter och mätningar/justeringar?
reVintage Posted - 2012/01/26 : 18:48:01
För mycket gain pga det i hifisammanhang helt galna valet av 12AX7 som driver till slutrören.
Mathias på Öckerö Posted - 2012/01/26 : 17:46:29
Magnus, 8000 är väl rätt bra pris eller?
Hur låter dom? Är du nöjd?

Katodkoppling, ultralinjärt. Pentod eller Triod. Skall försöka att sätta mig in i dessa termer.
Tolv rör per kanal ger ju möjlighet att välja en välljudskoppling och ändå ha effekt nog.

Något jag märkt är att steget inte är helt tyst. Kan det bero på "Presence" och gainpotarna?
Hälst har gainen stått på 7 av 10 för att det inte skall brusa för mycket. Vad kan man göra åt det?
Bardis Posted - 2012/01/26 : 17:14:45
Det finns inte fler tappar på trafon så du kan köra ultralinjärt?
soundbrigade Posted - 2012/01/26 : 17:05:00
Jag hade köpt mina Past Audio M3, katodkopplade monoblock, också med 6 stycken 6L6 per kanal för drygt 8000, när jag läste om Mesa-maskinen i High Fidelity och undrade hur mycket bättre/sämre mina pjäser var.
Mathias på Öckerö Posted - 2012/01/26 : 16:56:15
Det där Baronsteget lät jag bli att köpa för 13000 kr för några år sedan och det har sedan varit en orsak till ånger. Coolt, kul och kultigt.
Strategysteget har låtit lite olika på olika högtalare. Skall testa det på Apogeerna nå'n dag.
Nu är jag erbjuden att köpa ett till för en rimligt summa och tanken är att jag kanske skulle kunna köra biampat, ett steg per kanal, en utgång per diskant/bas.
Dock är det ju inte balanserat så det passar kanske inte så bra med Lynxkortet men det kanske går att ordna med ett försteg eller nåt. Kan väl köra med mitt andra ljudkort med rca-kontakter så länge.
Fuling Posted - 2012/01/25 : 21:03:54
Tja, vad jag kan se av schemat är det ett ganska ordinärt pentodslutsteg i pushpullkoppling. Antar att det är 6L6 som slutrör. Själv skulle jag förstås inte kunna motstå impulsen att triodkoppla utgångsteget, men den åsikten får stå för mig.

Minns att jag hade ett nummer av High Fidelity där de kikade på Baronen, vad jag förstod av deras beskrivning så kunde man mixtra hejvilt med hu varje rörpar i utgångssteget skulle kopplas (t.ex. ett par som pentoder och två par som trioder) samt bestämma mängden återkoppling med en switch. Överkurs...
Mathias på Öckerö Posted - 2012/01/25 : 21:03:30
Varför jag ställer frågan i denna forumsdelen är att få förslag på lämpliga moddar, om det finns några uppenbara sätt att anpassa förstärkaren till hifi.
Jag har varit i kontakt med Mesa Boogie och de utför gärna de moddar som de gjorde på föregångaren till Baronsteget. Problemet är frakten fram och tillbaka till Kalifornien...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000