HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mjuka upp kantupphängning?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
opethic Posted - 2012/01/25 : 16:21:00
Jag vill minnas att jag på detta forum läst att man kan "mjuka upp" kantupphängning av gummi med parafinolja för att på så vis förkorta inspelningstiden.

Kan man på liknande sätt använda parafinolja till att smörja och därmed förlänga livslängden på äldre kantupphängningar av gummi?
Alltså smörja gamla halvtorra kanter och på så vis undvika att de torkar ut och spricker sönder?

Edit: Kantupphängningen på högtalarelement såklart särskilt på Cerwin Vega ATW-12 från 1990...
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
opethic Posted - 2012/01/28 : 16:18:27
Basarna är tillverkade 14 december 1990, så det är ju inte helt märkligt att de vittrar sönder...
jo, det verkar vara någon slags skumplast.
quote:
Det går även att köpa lösa kanter på ebay för den som känner sig händig.
Jag känner mig händig så jag kör på den varianten.
RuneStone Posted - 2012/01/28 : 13:15:35
skumkanter skall enligt utsago gå att smörja med parafinolja för att bibehålla mjukheten och motverka söndervittring men som du redan erfarat så brukar det sällan skötas och definitivt inte på CV-basar då dessa sällan ägs av audiofiler/stofiler.

Det hör till vanligheterna att man får byta kantupphängning på dessa vilket gör att man måste ha det i åtanke då man kollar på begagnat, men som skrivits i tråden så fixar dom det på technovox med bravur.
Det går även att köpa lösa kanter på ebay för den som känner sig händig.

AlfaGTV Posted - 2012/01/28 : 09:44:07
Många typer av Cerwin Vega har ju kantupphängning i ngn skumplast. Den går inte att "konservera" mig veterligen. Audio Note konstarerar att man förväntar sig en livslängd på mellan 10-12 år för deras basars kantupphängning, men hävdar samtidigt skumplastens bättre ljudegenskaper.
Tråkigt är det... Men det finns ju Technovox och liknande verksamheter som fixar sån till mycket rimliga pengar.

Mvh Micke
opethic Posted - 2012/01/28 : 07:47:47
quote:
Spricker gummiupphängningen?

Frågeställningen är inte längre aktuell för min del.
Kantgummit på mina CV-basar var så porösa att de vittrade sönder av minsta beröring...
peranders Posted - 2012/01/27 : 22:19:06
Spricker gummiupphängningen? Blir den hård?
PG Jeppsson Posted - 2012/01/27 : 21:56:48
quote:
Om det var mitt tips om Glycerol som avsågs med frågan om det möjligen var butylgummi, så har jag använt det med framgång på butylgummi
Vilket jag antar är det mest vanliga materialet i kantupphängning till högtalarmembran, kanske i tävlan med skumplaster av olika typ.

Du har nog rätt, butylgummi är väl det som finns i kantupphängningen.....

Parrafinolja använde jag, rätt eller fel ve jagt inte-----
AlfaGTV Posted - 2012/01/27 : 21:00:54
Om det var mitt tips om Glycerol som avsågs med frågan om det möjligen var butylgummi, så har jag använt det med framgång på butylgummi
Vilket jag antar är det mest vanliga materialet i kantupphängning till högtalarmembran, kanske i tävlan med skumplaster av olika typ.

MVH /Micke
lindvall Posted - 2012/01/27 : 14:03:10
Funkar det att smörja kanter med parafinolja som man köper på IKEA? Den är egentligen avsedd för insmörjning av skärbrädor.
opethic Posted - 2012/01/26 : 22:08:33
quote:
Är du säker på att det är gummi? Det kanske är butylgummi?
Har inte den blekaste aning, har det någon betydelse tro?
peranders Posted - 2012/01/26 : 19:41:40
Är du säker på att det är gummi? Det kanske är butylgummi?
opethic Posted - 2012/01/26 : 14:37:50
quote:
Rekommenderar Glycerol
Det finns ju tom. hemma, tack för tipset!
AlfaGTV Posted - 2012/01/25 : 21:53:44
Rekommenderar Glycerol, finns på Apoteket. Rengör, återfuktar och mjukgör gummi arabicum. Det kanske är samma sak som paraffinolja, men isf instämmer jag helt enkelt.
Funkar utmärkt även till listerna på bilen om man känner sig manad. Och glöm inte drivremmar, skivtallrikens gummimatta osv. De blir som nya!
Med vänlig hälsning, Micke
Edit: Har ingen aning om det tillför något på skumkanter, om det nu är sådana du har på Cerwin och hans Vega
PG Jeppsson Posted - 2012/01/25 : 18:25:19
Parafinolja fungerar, provade det en gång i tiden, det hjälpte, men nu har jag mer gott om tid så nu kör jag utan.
mayday Posted - 2012/01/25 : 17:48:51
Bara en tanke, men det finns ju nån form av siliconolja för att mjuka upp gummilister i bilar, kan iofs vara förödande på ett högtalarelement....

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000