HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 "Triod/Schadekopplad" FET buffer till TDA1541

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
reVintage Posted - 2012/01/21 : 18:59:15
När man gör en Schade-koppling(slingan R2,R9) på en FET får den triodkaraktäristik. FETen har i sig självt pentodlika egenskaper.

Förstärkningen har valts till ung. densamma som E88CC.

Detta kan vara något för den som tycker det känns jobbigt med höga anodspänningar och därtill kommande glödspänning.

Här ett tänkbart steg på känt tema:

14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2012/01/23 : 23:15:09
Några snabba svar: Minns inte att jag lyssnade på någon K170/ECC86-koppling, mätresultaten avskräckte mig... Får återvända dit någon gång. Gällande BF245C så har jag använt den överst i kaskoder just för att de har tillräckligt hör "gallerspänning" för att lämna någon volt över den undre trissan. Kontaproduktivt om man vill ner på Jfetarnas "trioddel", det ville tydligen inte jag den gången...
Ryssen Posted - 2012/01/23 : 18:41:09
Instämmer med ovanstående skribent.
soundbrigade Posted - 2012/01/23 : 18:35:11
Vi i Revolutionära BufferförstärkarBrigaden, Röda Transistorer, följer det här med stort intresse. Det skulle vara himla kul att se resultat av verklighetstest av bufferten.
reVintage Posted - 2012/01/23 : 12:15:25
Drain till +9V. Gate till jord. Source till motståndet som sedan går till jord. Mät spänningen över motståndet och räkna ut strömmen. Välj 10ohm så blir det superenkelt.

Om man ska finmatcha behöver man köpa en rejäl grabbnäve, kanske ett hundratal.

Det kan vara bättre att köpa färdigmatchade då det antagligen blir billigare i slutänden.

Jag har 200st som ligger, måste bara sätta mig och matcha. Som jag just sa till mig själv: Ain´t gonna happen!

Stajo Posted - 2012/01/23 : 11:27:43
quote:
Jag använder voltmeter, 9V batteri och ett motstånd. Väljer det teoretiska sourcemotståndets värde.

För N-channel:
Plus-pol - Motstånd - Drain&Gate
Minuspol - Source
Mät över Minuspol/Source och Drain

Blir det rätt?

Staffan
reVintage Posted - 2012/01/23 : 09:53:10
Jag använder voltmeter, 9V batteri och ett motstånd. Väljer det teoretiska sourcemotståndets värde.
Stajo Posted - 2012/01/23 : 07:23:11
Krävs det specialutrustning för att matcha FETarna i fråga?

/Staffan
reVintage Posted - 2012/01/22 : 22:20:38
ECC86 är en nödlösning när man absolut måste köra med låg B+. Han du provlyssna innan du la ner?

FETrioden ligger teoretiskt i en helt annan divison prestandamässigt, ung som en E88CC som matas med rejäl B+. 2SK170 har fh låg inkapacitans och behöver nog inte, som en MOSFET, kaskodkopplas i gyratorn. Om, utifall, varför använda en BF245 när 2SK170 är väldigt mycket brantare?

3K Zut borde klara sig då steget trots allt är väldigt lasttåligt. Det exemplariska övertonsspektrat saboteras dessvärre så fort man prövar på någon form av follower-lösning.

Det vore kul att testa vid något tillfälle.........
Fuling Posted - 2012/01/22 : 21:34:00
ECC86 med 2SK170 ovanpå lekte jag mig trött på i diverse testuppkopplingar för några år sedan, både som linjesteg och som drivare till diverse Mosfetföljare. Lessnade ur när jag aldrig fick frekvensgången rak upp till 20kHz, vilket senare visade sig bero helt och hållet på min mycket undermåliga mätutrustning...

Gissar att man kan vinna något i toppen på att "kaskoda" Jfeten med en BF245C samt eventuellt buffra utgången med någon tjusig följarkoppling.
reVintage Posted - 2012/01/22 : 13:25:25
Lite förenkling och optimering av kretsen enligt nedan. Filter enl. Thorsten L. kompenserar för 3dB diskantfall vid 20k. 7kohm last och uppåt ger distortionsvärden långt under 0,1%. Med 20k last indikeras runt 0,02% med en övertonssammansättning som är typisk för triod. Zut och gain motsvarar en E88CC.

Jämför med Thorsten Loesch´s ursprungliga rörkrets:

reVintage Posted - 2012/01/22 : 12:30:33
Här en bild på två kretsar för NOS som beter sig någorlunda lika:

reVintage Posted - 2012/01/22 : 09:44:13
Ha,ha!

http://www.diyaudio.com/forums/pass-labs/144105-o-h-schade-1938-meets-mosfet.html

Notera NP#180;s kommentar i 3:e posten.

Inga filter! I så fall skulle det finnas fler kondensatorer än utgångskondensatorn. Filterkomponenterna skulle i så fall sitta på ingången. Det är dock enkelt att applicera ett första ordingens filter.

Kolla gärna denna 1541-tråd också:

http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/197920-thorstens-tube-stage-tda1541a.html

mayday Posted - 2012/01/22 : 00:34:53
En fråga:

Har detta utgångssteg de filteregenskaper som B1 saknar? Samma fråga gäller för rör-utgången jag äntligen börjar förstå mig på?

Eller behövs inte dessa filteregenskaper med passiv I/V?
Fuling Posted - 2012/01/22 : 00:13:03
I det närmaste obZEN...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000