HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörutgång på NOS CD104/DAD7000

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
reVintage Posted - 2012/01/18 : 13:25:29
Troligtvis ännu ett projekt som kommer att stanna på projektstadiet. Men kanske det kan snappas upp av någon annan. Konceptet är detsamma som på den DHTdac buffer jag ritade åt Bardis. Mayday förde upp frågan om att använda ECC86 vilket jag avfärdade. Men..... om man går upp i spänning och ström så kan det faktiskt fungera. Tanken är att använda en 24V SMPS/väggbula som man köper på eBay under 100:- inkl. frakt. Glöden kan drivas från samma matning. Ett litet aber dock, det försvinner ca 6W i R12 vilket leder till värme, motståndet bör tåla 15-20W . CD104 är försedd med TDA1540 som enkelt kan sägas vara en 14-bits föregångare till TDA1541. Mao kan vi sikta på ett I/U-motstånd på ca 50ohm

Om någon får för sig att topologin ha något med SRPP() att göra så är det helt galet. En FET har ung. samma karaktäristik som en pentod vilket betyder att den inre resistansen i teorin är oändlig vilket gör att trioden jobbar helt olastad. Zut blir mkt låg.

Då FETar har förhållandevis stor spridning, så bör man använda två matchade samt göra sourcemotståndet trimbart

Så här kan det se ut:

9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mayday Posted - 2012/01/27 : 13:00:08
Ledsen om jag är på...är som sagt sjukpensionär så detta är det som håller mig sysselsatt om dagarna.
reVintage Posted - 2012/01/27 : 12:45:42
Lugn och fin, det här är en idétråd. Väntar svar från T. Löser det ev. helgen. Om B+ ändras byter man R12.
mayday Posted - 2012/01/27 : 12:15:33
Gäller det detta schema med? Om så är fallet så måste väl motståndet innan rörglöden ändras om jag inte köper en 6V väggbula?

reVintage Posted - 2012/01/27 : 10:11:34
Har fått en blänkare i en tråd från ThorstenL ang. bias på rörbuffer. Om det stämmer kan vi i utan problem komma ner till 12V B+. Återkommer när han svarat.
reVintage Posted - 2012/01/18 : 14:47:48
Så här ser det naturligtvis ut om man kör en separat 6V väggbula till glöden:

mayday Posted - 2012/01/18 : 14:28:43
Ibland är det bra att det finns kineser att köpa billigt av :)
Dvs, när de inte säljer falska prylar.
reVintage Posted - 2012/01/18 : 14:14:08
Såg en 24V 1A(24W) bula för ca 5USD inkl. frakt. Glöden drar 330mA, steget under 10mA, totalt 8,4W. Mao finns det en hel del mos kvar.

En variant kan vara att köra en separat 6V 1A för några tior till glöden. Jag köpte sådana för 30kr inkl. frakt. Enklare än stort effektmotstånd.
mayday Posted - 2012/01/18 : 14:08:04
Skulle det räcka med en 24V 1A Bula att driva det hela?
mayday Posted - 2012/01/18 : 13:30:27
Schemat sparat.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000