HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Katod återkoppling

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Imperial Posted - 2012/01/14 : 05:02:06
Tjenare!

Jag klurar lite på Katod koppling i pp utgångs steg.
Quad kör med ca 10% å Lundahl har sin 1620cfb som ger ca 25% till Katoderna.

McIntosch hävda att man sänker disten i sina steg.
Dom körde även med bifilär lindning.

Sen har man snikvarianten att koppla Katoderna på sekundär sidan direkt på högtalar utgångarna.

Om man nu lindar en trafo från början med cfb uttag!?
Vilken variant ska man välja och hur många % ska den ha?

Om man utesluter McIntosch å koppling och snikvarianten via högtalar utgångarna.
Då har vi en ren cfb lindning kvar.
Ska man lägga den på primär sidan eller sekundär sidan i trafon
eller spelar det ingen roll

/
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2012/01/20 : 17:53:44
En kompromisslösning är det definitivt, Erik kanske läser och kan fylla på med information? Med tanke på att luftgapet ska klara 2x EL34 kan det inte vara särskilt litet heller. Nåja, luftgapet är ett sidospår i den här tråden, det var lindningsuppsättningen som var av intresse för topicen.
reVintage Posted - 2012/01/20 : 16:53:54
Då borde de kunna bli bättre för PP om man bladar om dem. Men de är väl vakumkokade med nån smet har jag för mig. Jag har två liknande till PPP 6B4G liggande.
Fuling Posted - 2012/01/20 : 16:50:30
De har luftgap (över halva kärnan...närå). Fungerar gör de i alla fall, hur optimalt yttrar jag mig inte om. I manualen till förstärkaren finns beskrivningar på hur man kopplar både som PP och PSE.
reVintage Posted - 2012/01/20 : 07:18:09
quote:
funkar både som SE och PP

Hej!
Har de både luftgap och inte?
Fuling Posted - 2012/01/19 : 23:59:57
Imperial: De där Edison 60-järnen som du ärvde efter mig passar bra om man vill leka med katodåterkoppling. Om jag minns rätt har de fyra identiska primärsektioner med förhållandet 8,7:1 till sekundären, funkar både som SE och PP. Kanske inte världens mest skönsjungande trafos men de funkar hyfsat om man har rör med skapligt lågt inre motstånd, primärinduktansen är väl inte på topp.
soundbrigade Posted - 2012/01/14 : 13:32:05
Quaden är väl en mycket typisk förstärkare med katodåterkoppling. Det extremaste som finns är väl rent katodkopplade steg - cirklotroner.
reVintage Posted - 2012/01/14 : 09:13:32
Hej!

Nyfiken: Vad förväntar du med att uppnå och vad är syftet? Motkoppling över trafolindningar är ju inte så vanligt nuförtiden.

Som Pix säger minskar förstärkningen ju större katodlindning man har. Mao ökar kraven på drivern.
pix Posted - 2012/01/14 : 09:02:42
quote:
hur många % ska den ha?

CFB är väll som vilken katod-kopplad FB som helst. Dvs gain vs. summerad dist, men med skillnaden att denna FB ökar med hur hårt OPTn lastas
Mao OPT'ns grad av belastning, typ, dimension, utgångsrör, gain etc etc påverkar

I slutändan tror jag det handlar om något subjektivt tyckande då det inte går att överblicka alla parametrar.

Men jag funderar även på hur stegets open loop gain påverkas (dvs om man bortser från FB)
Ju större procentuell del som flyttas till katoden, destå mer borde ju även steget närma sig unity gain.
En 25% CFB borde ju isf tappa både open loop gain med 25% av utgångsstegets förstärkning A, samt closed loops gain pga negativ FB.
Det borde mao vara stort tapp i gain med hela 25% CFB

Eller?

Mvh
/Pix

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000