HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Signal jord i signalkabel

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Adagio Posted - 2012/01/13 : 20:35:59
Jag lödde om en signalkabel, tyvärr så olyckade det sig lite. Kabeln hade fyra ledare och var från början balanserad numera försed med RCAkontakter. Det som hände var att en av ledarna drogs med ut för långt och gick inte att få tillbaka in i teflonröret. Jag drog ut den. Sen lödde jag två st ledare till signal och en till jord samt skärmen på sändarens jord. Det fungerade bra. Nu lödde jag om den och provade två ledare till jord, tycker att ljudet förändrades en smula, jag tror dock att jag gillade den första varianten bättre.
Nu har jag en fundering, finns det en modell som rent elektriskt är att föredra?
Nu funderar jag på att dra ut "den tredje" så kabeln blir symmetrisk i stället. Det borde bli bättre, i alla fall om man kollar tvärsnitt på andra kablar. Har någon några synpunkter här? Fort innan jag rycker ur den tredje ledaren! ; )
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pak Posted - 2012/02/26 : 12:14:42
Hur tycker du att kablarna blev?
Sitter själv och funderar över ämnet lite då jag tillverkat 2 par signalkablar som skulle bli som ett annat par jag gjorde för några år sedan.jag gjorde 3ledare med 2 jord och 1 signal men fick nyss se att de gamla var 4 ledare med 2 till varje
Funderar på om jag ska orka lägga till en ledare på de nya...de gamla låter bra och jag tycker att det är nåt med de nya som inte riktigt blev lika liksom...
Hmmm.
Bardis Posted - 2012/01/13 : 22:45:46
Jag skulle kört två till jord.
Är ledarmaterialen och plättering likadan på alla ledare?
Adagio Posted - 2012/01/13 : 22:45:46
För sent! Men nu har jag en tvåledare(symmetrisk) med massor av tomma teflonrör, dvs luftigt värre. Skulle det i framtiden bli balanserat, fungerar ju skärmen som ledare, så brukar det ju vara. Ska nog gräva lite i plånboken och investera i Bulletplugar till det hela.
HerrD Posted - 2012/01/13 : 22:11:24
Om du väljer att behålla den tredje ledaren kan du alltid konvertera den till ballanserad i framtiden.
Om du vill testa symmetritanken borde det räcka att låta den tredje ledaren vara oansluten.
Adagio Posted - 2012/01/13 : 20:56:40
Jag skojar inte snart ryker den. Någon måste väl ha nåt att säga?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000