T O P I C R E V I E W |
pix |
Posted - 2012/01/11 : 07:32:45 Hej Högtalarberäkningar är inte min grej, och jag har inte tiden/orken att läsa ikapp allt bra som skrivits här i detta ämne.
Men skulle inte ni som är insatta kunna skriva upp vilka elementdata som är intresanta/relevanta för respektive högtalartyp? T. ex Qts x > y = lämplig för horn. Fs z > q = lämpligt för sluten låda.
Jag tänkte mest som en liten lathund för vad man skall hålla utkik efter när man funderar på ett bygge
Mvh /Pix
|
4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
RuneStone |
Posted - 2012/01/11 : 18:17:15 Jo jag tror det finns specat där..
Finns dock inga riktiga generella regler, utan varje element måste ses som en individ och inte en grupp..
stirrar man sig blind på tumregler är det lätt att missa intressanta element för man tror dom passar till en viss lådtyp(eller OB) medan dom i själva verket passa alldeles utmärkt till den konstruktion man tänkt sig bara man anpassar nån parameter.. |
Bardis |
Posted - 2012/01/11 : 13:21:25 Har inte Petter specat det i Hornresptråden? |
more10 |
Posted - 2012/01/11 : 12:35:14 Tänkte just på samma sak igår :-)
Det vore kul att göra ett program i något funktionellt språk. Man matar in elementdata och får svar på vilken sorts låda som passar. Jag kan programmera, men reglerna behöver jag hjälp med.
/Mårten |
opethic |
Posted - 2012/01/11 : 07:44:50 Jag har tyvärr inget att tillföra, kan bara instämma. En lathund vore toppen!
|