HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Från digitalt till OPfilter

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Bardis Posted - 2012/01/08 : 11:53:33
Har nyss inhandlat ett digitalt delningsfilter av märket Prophon.
Inställningsmöjligheterna är stora och smidigt utförda då det går att visa grafiskt via datorn.

När man nu hittat en överföringsfunktion som fungerar bra. Kan man med något smart program kopiera den och göra motsvarigheten med OP-förstärkare
Hur gör man? Har någon på forumet gjort det tidigare?
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bardis Posted - 2012/01/11 : 21:02:43
Så! Nu spelar det med den nya dipolkorrigeringen inlött. Låter bra. Mätningen får komma en annan dag. Nu är jag trött och det är roligare att lyssna på musik.

Ett högpassfilter på cirka 15Hz kanske inte är så dumt att komplettera med?
Bardis Posted - 2012/01/11 : 17:36:31
En revision på mitt "diskreta filter" är på gång. (Kan man kalla det diskret när det är OP-baserat? Till skillnad från det digitala då.)
Använder edge för det är det enda programmet jag har satt mig in i. En ny krets är i alla fall i hop lödd och väntar på att bli uppmätt. Det gamla dipolkorrektionsfitret visade sig ha en del punkter som kunde förbättras.
Kablaget i filtret är inte skärmat. Det kanske är en uppgradering att göra det? Tycker det är svårt att hitta en riktigt bra signalkabel som är skärmad och samtidigt tunn och smidig. Mickrofonkabel går ju. Men kvaliten har en del övrigt att önska. Förslag på bra smidig skärmad signalkabel mottages gärna.
TheoT Posted - 2012/01/09 : 23:30:41
Kanon, ångrar nästan lite att jag sålde det :)Men kämpar vidare med ASIO ljudkort och dess knepiga drivrutiner och program.

Bardis Posted - 2012/01/09 : 18:34:08
LSP CAD verkar ha funktioen att bygga filter. Men jag har inte listat ut hur man ändrar värden på komponenter och högtalarelement ännu. Någon här som använder LSP CAD?
manw Posted - 2012/01/08 : 20:18:28
Har inte programmet framför mig, och i denna Linuxdator... men har för mig att Linkwitz-Riley motsvarar ett Q-värde på ca 0.5 och att man ev, kan välja ett godtyckligt Q-värde i programmet. Importera överföringsfunktioner (på vilken form?) tror jag inte det kan göra, men om du skriver ner de parametrar du valt i ditt digitala filter, såsom branthet i övergångsbandet, q-värde o delningsfrekvens, så borde det väl gå att knöla till.
Bardis Posted - 2012/01/08 : 15:30:50
Hallå TheoT! Jo nu lirar det. Fantastiskt vad snabbt och smidigt man kan testa olika filter. Inget brus heller.
Bardis Posted - 2012/01/08 : 15:12:06
manw Har Texas Instruments filterdesigner möjlighet att simma Linkwitz-Riley fikter och möjlighet att importera överföringsfunktioner?
TheoT Posted - 2012/01/08 : 14:34:19
Skoj att du fick ordning på det/den!

MVH Theo
manw Posted - 2012/01/08 : 13:28:45
Prova denna! http://www.ti.com/tool/filterpro

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000